Achteraf betalen: wel of niet uitbesteden?

Focum0117

Steeds meer webshops bieden achteraf betalen aan. Het is wettelijk verplicht en verhoogt je conversie. Toch ziet menig webwinkelier de bui al hangen: debiteuren die niet betalen en investeringen in nieuwe processen en systemen. Uitbesteding biedt dan uitkomst. Maar hoe ver ga je in het overdragen van jouw waardevolle klanten aan een ander? Lees enkele tips voor het maken van de juiste beslissing voor achteraf betalen in jouw webshop.

Niet meer dan 50% vooruitbetaling
Als webshop ben je verplicht om een vorm van achteraf betalen aan te bieden. De wet schrijft voor dat je niet meer dan 50% vooruitbetaling mag vragen bij een online aankoop. Dit geldt voor webshops die producten aan consumenten leveren en dus niet voor levering aan bedrijven of bij verkoop van diensten. Alleen mogelijkheden tot vooruitbetalen aanbieden is dus niet voldoende.
Buiten dat het verplicht is, zijn er ook andere redenen om achteraf betalen aan te bieden in je webshop. Het is namelijk een echte conversiebooster. Logisch, want achteraf betalen geeft een potentiële klant vertrouwen en neemt de drempel om te bestellen weg. Denk aan klanten die voor het eerst in jouw webshop willen bestellen of twijfelen over een aankoop. Laat staan het betaalgemak dat achteraf betalen biedt. De klant hoeft geen betaalmiddelen bij de hand te hebben waardoor je een verlaten winkelmandje voorkomt.

Waarom dan geen achteraf betalen?
Ondanks de wettelijke verplichting zijn er toch webshops die geen vorm van achteraf betalen aanbieden. Het gevaar van fraude of wanbetaling en de extra werkzaamheden die voortvloeien uit de facturatie en het debiteurenbeheer vormen vaak een te hoge drempel.
Dit zijn echter bij uitstek redenen om achteraf betalen (deels) uit te besteden. Ieder bedrijf heeft zijn eigen expertisegebied. Het versturen van facturen en inschatten van betalingsrisico’s hoort niet bij jouw core business. Externe partijen hebben specialistische kennis in huis en ervaring met het innen van facturen. Het inschakelen van de juiste partij zorgt ervoor dat jij je geld sneller op je rekening hebt staan.

Opties voor achteraf betalen
Wie achteraf betalen wil aanbieden in zijn webshop, heeft een aantal opties om het proces in te richten.

  1. Zelf doen

Uiteraard kun je achteraf betalen helemaal zelf uitvoeren. Dit betekent dat je zelf de factuur naar je klanten stuurt en het debiteurenbeheer uitvoert. Het betalingsrisico draag je ook zelf, dus eventuele wanbetaling en fraude komen geheel voor eigen rekening. Tenzij je blind vertrouwt op de betalingsmoraal van je klanten, is dit geen aanrader.

  1. Externe credit check

Om het risico op fraude en wanbetaling te verminderen, kun je een credit check inzetten. Een externe partij, zoals Focum, controleert dan de kredietwaardigheid van een klant en herkent signalen van fraude bij de bestelling. Pas na goedkeuring kan de consument overgaan tot bestellen op factuur. Hiermee sluit je een groot deel van het risico op non-betaling uit. Klanten die door de check heen komen, stuur je vervolgens zelf een factuur en je voert ook zelf het debiteurenbeheer uit. Een credit check gebeurt real-time, dus de impact op de bestelling van de klant is minimaal.
Een voordeel van deze methode is dat je zelf bepaalt welk risico je wilt lopen. Tegelijkertijd betekent het wel dat je een kwalitatief goede credit check moet uitkiezen. Goedkoop kan hier later duurkoop blijken.

  1. Debiteurenbeheer uitbesteden

Het versturen van een factuur en uitvoeren van debiteurenbeheer vergen een extra inspanning van je webshop. Dit kan een reden zijn om te kiezen voor uitbesteding. Een externe partij verstuurt dan de factuur en houdt contact met je klanten over de betaling. Uitbesteding van dit onderdeel bespaart je veel tijd. Je hoeft geen extra mensen aan te nemen of te investeren in kennis en systemen. Daardoor ben je flexibeler. Bovendien heeft een externe partij vaak gespecialiseerde kennis in huis over het innen van facturen. Zij kunnen facturen sneller en tegen lagere kosten innen. Dit betekent dat jij eerder je geld op je rekening hebt staan.

  1. Betalingsrisico uitbesteden

Tot slot heb je ook de optie om het risico bij achteraf betalen uit te besteden. Daarbij neemt de externe partij het risico op non-betaling over. Een voorbeeld hiervan is AchterafBetalen van Focum. Wij voeren daarbij een credit check uit, versturen de factuur, doen het debiteurenbeheer en garanderen de betaling. Groot voordeel van deze methode is dat je dus altijd je geld krijgt.
Uitbesteding van het betalingsrisico betekent ook dat de externe partij de vorderingen gaat incasseren die al aan jou uitbetaald zijn. Aangezien de manier van incasseren effect heeft op jouw imago, is het verstandig goede afspraken te maken over hoe de externe partij omgaat met jouw (oud) klanten en de naam van jouw webshop tijdens het incassotraject.

En de kosten?
Veel webshops zien de kosten van uitbesteding van achteraf betalen als een drempel. Uiteraard kost uitbesteding geld, maar met de extra omzet die achteraf betalen opbrengt, is het zeker mogelijk het meer dan kostendekkend uit te voeren. Mochten de opbrengsten voor jou toch niet voldoende zijn, dan kun je altijd de extra kosten doorberekenen aan de klant. Ook de klant snapt immers dat achteraf betalen meer geld kost dan vooruit betalen en zal niet vreemd opkijken van extra kosten.

Grip op je klanten
Hoe meer zaken je uitbesteedt, hoe minder grip je houdt op je klanten. Jouw klanten zijn je goud waard en dus wil je dat er zorgvuldig met ze wordt omgegaan. Spreek daarom precies af hoe en wanneer de externe partij met jouw klanten communiceert. Zorg er bijvoorbeeld voor dat de facturatie white label gebeurt. Denk ook aan de inrichting van het proces. Misschien wil je afwijken van standaard betaaltermijnen voor bepaalde klanten. Bij Focum maken wij dit bijvoorbeeld mogelijk door het achteraf betaalproces volledig modulair en white label aan te bieden. Tegelijkertijd adviseren wij je webshop over de wettelijke kaders voor facturatie en betaling.

Wel of niet uitbesteden?
Het aanbieden van achteraf betalen is absoluut een must. Niet alleen vanwege de wettelijke verplichting, maar ook omdat het vele voordelen biedt. Zorg daarbij in ieder geval voor een goede credit check. De inrichting van het verdere proces hangt af van wat jij belangrijk vindt. Vind je grip op je klanten belangrijk? Wil je flexibel zijn? In hoeverre ben je in staat de kosten terug te verdienen? Het draait om wat past bij jouw webshop en jouw visie op service aan de klant.
Bij Focum bieden we achteraf betalen modulair aan. Dit betekent dat alle bovenstaande opties mogelijk zijn. Aangezien aan alle situaties voor- en nadelen zitten voor je webshop, adviseren we je graag over de best passende oplossing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*