Laden...

Van strategie naar intelligentie

DP0218

Bedrijven die moeite hebben om een degelijke datastrategie op te stellen, doen er goed aan externe hulp in te schakelen. Data wordt namelijk steeds belangrijker. En dan vooral inzicht in data om gericht acties te kunnen ondernemen. Dat advies geven Marloes de Bruin en Anton Bies van Digital Power. “We kunnen aan de hand van ons bouwstenenmodel retailers stap voor stap data gedreven maken, op weg naar een digitale volwassenheid.”

Digital Power helpt bedrijven die nog helemaal niets of weinig met data doen, maar ook bedrijven die al stappen hebben gemaakt. “We beginnen altijd met het vertalen van de missie en visie van een bedrijf naar een degelijke datastrategie,” zegt Marloes de Bruin, Marketing Manager bij Digital Power. “Vervolgens gaan we bekijken welke middelen nodig zijn om de beoogde doelstellingen te bereiken. Gedurende het traject meten we natuurlijk of we de juiste weg zijn ingeslagen. Wat we merken is dat de gemiddelde retailer nog altijd beslissingen neemt op basis van zijn gevoel en persoonlijke ervaringen. Wij vertrouwen liever op objectieve data. Op basis daarvan neem je betere beslissingen die écht bijdragen aan het bereiken van je doelstellingen.”

Focus aanbrengen
Data helpt volgens Anton Bies, Data Analytics Consultant bij Digital Power, ook om een bepaalde focus aan te brengen. “Je kunt en moet niet alles in één keer willen doen. Dan gaat het mis. Daarom beginnen we ook altijd met het opstellen van een duidelijke strategie; wat wil ik bereiken en waarom? Waar wil je je op focussen? Op het optimaliseren van de bedrijfsprocessen, het verbeteren van de customer journey of ….” Marloes vult aan: “Stel, je wil de conversie verhogen, dan moet je je niet alleen focussen op pagina’s die al veel conversie opleveren, maar juist ook kijken naar de pagina’s met een hoog uitvalpercentage. Het klinkt logisch, maar het gebeurt niet of nauwelijks.” Anton: “Als eenmaal een begin is gemaakt, kunnen we steeds meer de diepte ingaan en ook daadwerkelijk gaan testen en inzicht bieden in ‘hoe staat de onderneming er eigenlijk voor?’, ‘wat is de dagomzet?’, ‘wat is het effect van eventuele aanpassingen aan de shop?’ en ‘moet ik investeren in Facebook of Google?’ Al die vragen kunnen we beantwoorden met een op data gebaseerd advies.”

KPI framework
Volgen Marloes is online niets onmogelijk, zo lang je maar weet wat je doet. “De doelstellingen maken we meetbaar aan de hand van een KPI framework. Stel, een van de Key Performance Indicators (KPI’s) is de gemiddelde orderwaarde en de doelstelling is deze te verhogen van 100 naar 150 euro. Dan gaan we aan de hand van data bekijken via welke kanalen een hogere bestelwaarde wordt gerealiseerd. Hierop wordt het marketingbudget aangepast.” Anton: “Het is leuk als de gemiddelde orderwaarde stijgt, maar het zou ook ten koste kunnen gaan van andere zaken. Daarom is het zo belangrijk dat elke actie met data wordt onderbouwd.” Digital Power helpt de retailer bij het uitstippen van die gerichte acties. “We helpen bedrijven datagedreven te ondernemen en effectief beslissingen laten nemen op basis van data in plaats van het onderbuikgevoel,” zegt Marloes stellig.

Complexe zelflerende modellen
Digital Power assisteert retailers ook met het in kaart brengen van de customer journey. Marloes: “Dat doen we door middel van webanalyses en rapportages, waarbij we tevens offline data kunnen koppelen met online data, zodat een totaal overzicht van de customer journey ontstaat. De consument verwacht vandaag immers een omnichannel experience. We combineren alle data tot waardevolle inzichten om goede beslissingen te nemen. Zo tillen we de retailer naar een steeds hoger niveau en gaan we van strategie naar intelligentie.” Anton vult aan: “En de mate van intelligentie varieert van een relatief simpel niveau tot aan zeer complexe architecturen met machine learning en zelflerende algoritmen. In alle gevallen wordt in feite hetzelfde proces doorlopen; er ontstaat een idee, dat wordt getest en onderbouwd met cijfers om vervolgens al dan niet te implementeren. Zo lang je kunt meten, kun je experimenteren en de business naar een hoger niveau tillen,” besluit Anton.

  • DELEN