Trending in real-time personalisatie voor e-commerce

Retail Rocket0118

Webshops investeren doorgaans veel geld in het verkrijgen van traffic via SEO, SEA en tal van andere kanalen, terwijl de aandacht eigenlijk veel meer zou moeten uitgaan naar het verhogen van de conversiepercentage door middel van het creëren van relevantie voor elke unieke bezoeker. Dat zegt E-commerce expert Truong Ly van Retail Rocket. Hij geeft een aantal tips & tricks om de marketing naar de volgende level te brengen, waaronder het versturen van gepersonaliseerde (trigger) e-mails.

Retail Rocket helpt webshops met het personaliseren van producten in de vorm van productaanbevelingen. “Elke unieke bezoeker krijgt een unieke webshop voorgeschoteld op basis van relevantie,” zegt Truong Ly. “De getoonde producten worden automatisch real-time aangepast aan de hand van het persoonlijk gedrag van de bezoeker. We voorspellen door middel van 20+ algoritmes waar de behoefte van de bezoeker naar uit gaat om zo direct relevantie te creëren. Dat doen we niet alleen online via de website of webshop, maar ook via e-mail en hebben we een zeer goede Omni-Channel oplossingen. Dit resulteert in een veel hogere conversie online, een hogere gemiddelde orderwaarde, direct minimaal 10% extra omzet en meer terugkerende klanten (loyaliteit).”

Bij een fysieke winkel heb je verkoopadviseurs die de klant kunnen helpen om de juiste producten te laten kopen en hiervoor gerelateerde producten bij te adviseren. Daarnaast heb je in een fysieke winkel veel meer tijd om de klant te adviseren. In een webshop is de tijd slechts een fractie van de tijd vergeleken met een fysieke webshop. Daarom helpt Realtime Personalisatie van Retail Rocket om webshops zo goed mogelijk dezelfde Customer Experience te geven als in een fysieke winkel.

Truong Ly: “Als je in een fysieke winkel 100 bezoekers krijgt en 97 bezoekers weer vertrekken zonder een aankoop te doen, dan doe je als winkelpersoneel er alles aan om deze 97 bezoekers alsnog te helpen. Bij een webshop zijn we tegenwoordig al heel blij als van de 10.000 bezoekers slechts 300 bezoekers een aankoop doen (3% conversie).”

Retail Rocket heeft een eigen tooling ontwikkeld om die beoogde relevantie te creëren. Truong Ly: “Zodra er online een actie plaatsvindt, grijpen wij alle mogelijkheden aan om op basis van verschillende events de content te gaan personaliseren. Al na de eerste handeling gaan we segmenteren om vervolgens aan de hand van de route die wordt afgelegd steeds specifiekere gepersonaliseerde productaanbevelingen te doen. Alle algoritmen schrijven we zelf; we hebben eigen data-analisten in huis. Voor de webwinkelier gebeurt de implementatie van ons platform heel eenvoudig. Wij nemen vrijwel alle zorg en al het werk uit handen, alleen het plaatsen van een aantal JavaScript codes doet de webwinkelier zelf. De rest zoals de volledige lay-out coding ten behoeve van de website en de e-mails doen wij, uiteraard alles in nauw overleg met de webwinkelier. Via een overzichtelijk dashboard houdt de webwinkelier bovendien real-time zicht op de ontwikkelingen. En zo weten we aan de hand van personalisatie technologieën de marketing naar het volgende level te brengen.”

Gepersonaliseerde trigger e-mails en nieuwsbrief
Truong Ly verbaast zich over het feit dat webwinkeliers massaal producten pushen via nieuwsbrieven zonder ook maar enig idee te hebben of de ontvanger überhaupt wel geïnteresseerd is in die producten. “In 95% is een nieuwsbrief voor iedere ontvanger identiek en minimaal gesegmenteerd en kan daardoor irrelevant zijn. Dat is onbegrijpelijk,” vindt Truong Ly. “De nieuwsbrief, maar ook de webshop moet de interesse wekken van de potentiële klant. Persoonlijke aanbevelingen laten zien, is een extra stimulans; de bezoeker herkent zichzelf daarin. Kortom, je zal alle mogelijke manieren moeten aanwenden om relevant te zijn. In een fysieke winkel kan een medewerker een klant adviseren en de weg wijzen naar het juiste product. In een webshop kan dat ook door middel van real-time personalisatie en trigger e-mail scenario’s. Op die manier kan een webshop nagenoeg dezelfde service verlenen als een medewerker in een fysieke winkel om uiteindelijk zo snel mogelijk tot een conversie te komen waarbij de User Experience voorop staat. Een unieke tool van Retail Rocket op basis van complexe algoritmen is daarbij de onzichtbare assistent.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*