Laden...

Sterren, overal sterren

Er zijn veel verschillende manieren om aan de klant te laten zien dat de producten en services die je aanbied gewaardeerd worden door klanten die al eerder een bestelling bij je hebben geplaatst. Bovendien blijven deze sterren een effectieve eyecatcher in de zoekresultaten. Er is namelijk maar beperkt ruimte beschikbaar op de eerste resultaten pagina, dus opvallen is een must. Maar hoe krijg je die sterren, en waar verschijnen ze?

Identificeren van Google Sterren

Over het algemeen kunnen we een grof onderscheid maken tussen twee types zoekresultaten in Google: de onbetaalde en betaalde resultaten.

Onbetaalde resultaten worden ook wel organische zoekresultaten genoemd en vallen in de categorie van search engine optimization (beter bekend als SEO). Search engine advertising echter (SEA) gaat over de betaalde resultaten in Google. Dit wordt gereguleerd door advertentie systemen als Google AdWords.

Sterren kunnen op beide manieren getoond worden, en zien er in grote lijnen identiek uit. Het enige verschil is dat de betaalde resultaten gemarkeerd zijn met een gele vlag waar Advertenties, respectievelijk Adv. bij staat.

Hoe Google Sterren werken

Zowel organische als AdWords advertenties kunnen visueel uitgebreid worden door middel van sterren waardoor het zoekresultaat beter opvalt voor de gebruiker. Betere zichtbaarheid leidt in de regel tot een meer klikken – de ‘click rate’ kan omhoog schieten tot wel 5%. Het resultaat is dat er meer traffic voor een bepaalde pagina gegenereerd wordt.

Daarnaast toont een goede click rate aan Google dat het resultaat blijkbaar relevant is voor de gebruiker, anders had deze wel voor een ander resultaat gekozen. Voor de organische resultaten is dit een positieve ranking factor; dit user signal verzekert dat bepaalde pagina’s hoger in de resultaten zullen worden getoond. Voor AdWords wordt deze quality factor ook meegerekend in de AdRank (de AdRank bepaalt de plaats van de AdWords advertentie) en beïnvloedt deze.

Door een betere positionering van de snippets kunnen meer klikken en meer bezoekers worden gegenereerd. Bij een al bestaande stabiele influx van beoordelingen betekent het feit dat er meer bezoekers op de website komen vaak een verhoging in het aantal beoordelingen. Dit vervolgens houdt in dat de beoordelingen up to date blijven en op die manier aan de voorwaarden voldoen om getoond te blijven worden. Wat weer betekent dat de aandacht naar voor het zoekresultaat blijft bestaan.

Daarnaast kunnen online klantbeoordelingen de conversie ratio doen stijgen: 64’% van de internetgebruikers zegt dat zij hun koopgedrag laten beïnvloeden door online klantenreviews.

Sterren in Google AdWords

Als besproken gaat SEA over de betaalde resultaten in de zoekmachines. Dit is gereguleerd door advertentiesystemen als die van Google AdWords. Wanneer er op het resultaat geklikt wordt, wordt bij de adverteerder een bedrag in rekening gebracht. Dit bedrag is afhankelijk van een aantal verschillende factoren.

Verkopersbeoordelingen

Naast de additionele informatie in de organische zoekresultaten laat AdWords het ook toe om andere informatie te laten zien. De sterren kunnen bijvoorbeeld deel zijn van de Google AdWords Ad Extensions. Met Ad Extensions kan informatie zoals additionele pagina’s (site links), locaties en telefoonnummers toegevoegd worden.

De sterren worden toegevoegd door de automatische Ad Extension genoemd Vekopersbeoordeligen, of in het Engels Seller Rating. Anders dan manuele extensies zijn automatische ad extensies niet direct in het AdWords account te activeren. Hier werkt de link door domein specificatie. De verzamelde reviews en beoordelingen van een bepaald domein worden door een derde partij die beoordelingen voor jou verzameld naar Google gestuurd. Als het specifieke domein correspondeert met een AdWords domein met ratings, dan kunnen de sterren getoond worden.

Andere vereisten zijn als volgt:

  • Alignment van de campagne met het Google search network
  • De zoekopdracht moet worden uitgevoerd op google.nl/ de / com / co.uk /co.uk / co.nz / com.au / com.jg / fr /
  • Er moeten op zijn minst 30 authentieke beoordelingen met ster ratings van verschillende users verzameld zijn in de laatste 12 maanden
  • De minimale rating moet minstens 3,5 uit 5 zijn
  • Minimaal 10 beoordelingen moeten gegeven zijn in de target taal van de user

Alle bestaande reviews en beoordelingen worden geaggregeerd door Google. Deze kunnen ook van verschillende providers komen. Hoeveel, en welke reviews en ratings er zijn kan gecheckt worden in het eigen account bij Google.

Verkopersbeoordelingen worden ook getoond in Google Shopping. Google Shopping is een prijsvergelijkingsplatform, wat sinds 2013 niet meer hoort bij het onbetaalde resultaten gedeelte van Google, maar wat gecontroleerd wordt door Google AdWords en PPC (pay-per-click).

Deze vorm van adverteren gaat via Product Listing Ads. Het toont producten met hun naam, beelden, prijzen en beschikbaarheid. Hiervoor moeten online retailers eerst een account openen in het Google Merchant Center en hier de eigen product lijsten uploaden om zo Google van de gewenste informatie te voorzien. Het Merchant Center wordt dan gelinkt aan het bestaande AdWords Account. Door de Shopping Ad campagne te selecteren kunnen ook product advertenties getoond worden.

Productbeoordelingen

Nog prominenter komen de producten in beeld op de productpagina wanneer er reviews en beoordelingen bij de verschillende producten getoond worden. Ook in dit geval geldt dat de reviews en de beoordelingen van de producten aan Google geleverd dienen te worden, zodat Google de sterren en beoordelingen bij de corresponderende producten kan tonen. Alle gevonden ratings worden door Google omgevormd tot een gemiddelde rating voor de producten.

De voorwaarden om deze productreviews te tonen zijn minder strikt dan voor klantbeoordelingen op shopniveau.

  • Selecteer de campagne als Google Shopping
  • Er moeten minimaal 3 authentieke reviews of beoordelingen gevonden worden
  • Beschikbaar in Duitsland, Frankrijk, de UK en de US

Alle product ratings worden getoond op een gedetailleerde productpagina.

Sterren in de organische zoekresultaten

Hier nog kort wat informatie over SEO en de organische resultaten in Google. Het doel is om een website te ontwerpen met de best mogelijke combinatie van relevante zoektermen, zodat de hoogste regionen in de zoekmachines worden bereikt.

Bij een standaardresultaat kan naast de sterren ook andere additionele informatie getoond worden. De overkoepelende term voor alle additionele informatie in de organische zoekresultaten in Google wordt Rich Snippets genoemd. Rich snippets zijn wereldwijd beschikbaar en het betekent dat de standaard snippet verrijkt of verbeterd (enriched) is. Deze additionele informatie kan bestaan uit breadcrumbs, foto’s (voor recepten bijvoorbeeld) of dus gele sterren.

Om bijvoorbeeld een 4.8 als beoordelingen te laten gelden in Google, moet de corresponderende data gemarkeerd zijn in de source code voor de zoekmachine. Zonder verdere informatie kan Google deze 4.8 anders ook interpreteren als een leeftijd, een dimensie, of iets heel anders. De informatie is daarom gemarkeerd als structured data in de source code van de individuele pagina. De gestandaardiseerde specificaties hiervoor komen van Schema.org, een initiatief opgezet om het web te structureren, en het is iets waar de meeste zoekmachines op gebaseerd zijn.

Voor beoordelingen wordt het type gespecifieerd als ‘reviewRating’ en wordt er een schaal aangegeven (de slechtste rating is een 1, de beste is een 5). Door deze toevoeging zal een rating van 4.5 ook echt geïnterpreteerd zal worden als de waarde van een beoordeling.

Deze identificatiemethode zorgt ervoor dat verschillende reviews en beoordelingen kunnen worden verwerkt. Of het een beoordeling op shopniveau of op productniveau is, is van weinig belang voor de structuur van de source code. Dit moet duidelijk worden door de page content.

  • DELEN