SEO op productniveau en EAN code

BM0218

Door de introductie van Europese artikelnummering (EAN code) zijn de prijzen enorm transparant geworden. Online vergelijken gaat ontzettend eenvoudig. Dat brengt zowel voordelen als nadelen met zich mee. Dennis Stokman van Blauwe Monsters vertelt hoe een retailer zich wel degelijk kan onderscheiden en de EAN codes in zijn voordeel kan laten werken.

De Europese artikelnummering is een streepjescode (barcode) die wereldwijd wordt toegepast als artikelcodering in winkels en webwinkels ten behoeve van kassa-afhandeling en voorraadadministratie. “De codering op productniveau heeft veroorzaakt dat een consument in eerste instantie altijd op zoek gaat naar de voordeligste koop,” zegt Dennis. “Veel retailers worden dus al buitenspel gezet op basis van de code. “De EAN code heeft er tevens voor gezorgd dat extra usp’s voor een retailer noodzakelijk zijn. Hierdoor is bijvoorbeeld het gratis verzenden bij vele shops in Nederland zo enorm populair geworden. Sterker nog, het heeft een rat race veroorzaakt in de sectoren elektronica, fashion en generieke producten in zijn algemeenheid.”

Grotere kans van slagen
De EAN code wordt door consumenten tegenwoordig gebruikt als zoekopdracht in Google, vervolgt Dennis. “Het is voor een retailer dus zaak om juist op die coderingen gevonden te worden. Wij kunnen de retailer helpen om op coderingen een online strategie uit te werken. Zie het als SEO op productniveau of beter gezegd op EAN code. Door die pagina’s te optimaliseren binnen jouw sector, verschijn je bovenaan in de zoekresultaten in Google en heb je een grotere kans van slagen. Vervolgens is het slim om – als de consument eenmaal binnen is – een aantal bijproducten te tonen. Zo kun je de marges compenseren en verdien je misschien iets minder op het hoofdproduct, waarmee je de consument hebt verleid via SEO, maar juist meer op de bijproducten. Coolblue is daar een geniaal voorbeeld van. Zijn triggeren de consument met een Samsung Tv, maar pakken de echte winst op accessoires, zoals kabels en beugels.”

Service en informatie
Blauwe Monsters is heer en meester in het uitstippelen van SEO strategieën en het creëren van zoveel mogelijk organisch verkeer in Google. “Wij zorgen ervoor dat onze klanten ten eerste gevonden worden door de pagina’s te optimaliseren en te verrijken om vervolgens de consument ook zo lang mogelijk op de pagina ‘vast te houden’. Koffiediscounter is een voorbeeld van een webshop die dat goed heeft geregeld. Er wordt veel informatie gedeeld over producten, zowel tekstueel als visueel. Dus als de consument eenmaal binnen is, bijvoorbeeld door SEO op productniveau, blijft hij ook langer geboeid. In video’s wordt de werking van apparatuur uitgelegd, maar zoomt men ook in op service en onderhoud. Informatie dus, die van toepassing is als je het product eenmaal in handen hebt. Ze maken er een topsport van om de consument te voorzien van alle informatie die hij maar kan krijgen van een product. Van daaruit kun je de consument natuurlijk optimaal bedienen.”

SEO op EAN code of productniveau wordt volgens Dennis in de toekomst alleen maar belangrijker. “Google Shopping heeft onlangs een forse penalty gekregen vanuit de Europese Commissie omdat ze niet onafhankelijk vergelijken. Degene die de hoogte klikprijs biedt, staat op nummer 1. Daar zal verandering in gaan komen. En als Google straks met een goede vergelijking komt, moet je als retailer dus ook de beste prijs hebben om op nummer 1 te komen. SEO op EAN code en productniveau wordt dus steeds belangrijker. Voor een retailer is er dus alles aangelegen om alles uit de kast te halen én bovendien te excelleren in service en informatie. Wij als Blauwe Monsters helpen daar graag bij.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*