‘Pak je moment in België’

formail-0516

Het lijkt een logisch besluit van bedrijven om in te zetten op online communicatie. Hoewel mensen online steeds actiever zijn, wensen ze toch minder reclame langs deze weg te ontvangen. Denk maar aan de groei van adblockers en spamfilters.

Zie daar de paradox, en tegelijk de kracht van Direct Mail. Voor Nederlandse (r)e-tailers kan het bovendien heel interessant zijn een Direct Mail campagne in België op te zetten. Dat zegt Anouk Mattheeuws van Formail uit Kortrijk. Ze neemt ons mee in de wereld van Direct Mailings en geeft bruikbare tips & tricks om zo efficiënt mogelijk een Direct Mail naar België te kunnen versturen.

Een Direct Mail gaat over inspireren, informeren, een relatie opbouwen met je klant en het speelt volgens Anouk in op de emotionele beleving bij mensen. “Een opvallend resultaat uit onderzoek van Royal Mail Market Reach is dat mensen meer waarde hechten aan dingen die ze kunnen zien en vasthouden. Het vergroot de loyaliteit en de klantengetrouwheid. Vandaar dat online spelers als Google, Zalando en Airbnb inzetten op papier. Daarom gaan offline en online zo goed samen. Het een sluit het ander niet uit, ze vullen elkaar perfect aan. De juiste boodschap, op het juiste moment, via het juiste kanaal, daar gaat het over.”

Brievenbus legen
Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 91 procent van de Belgen dagelijks zijn brievenbus leegt. Anouk: “Iemand die in België af en toe online shopt krijgt per week gemiddeld 47 commerciële e-mails en 4 Direct Mails. Daarvan worden 15% van de e-mails tegenover 87% van de enveloppen geopend en gaat 23% over tot actie: websitebezoek, bezoek fysiek winkelpunt of aankoop. De tijdsduur van het lezen van een e-mail bedraagt 15 seconden, die van een Direct Mail 1.52 minuten. En papier doet verzamelen; de meeste post blijft gemiddeld veertien dagen in huis ‘rondhangen’. Weet bovendien dat de ‘nieuwe Belgen’ via de klassieke mediakanalen bijna niet te bereiken zijn. Vooral de jongste generatie; 31% shopt daarvan intensief online. Een Direct Mail met een relevante aanbieding is een unieke kans.”

Opstellen van een Direct Mail
Bepaal op voorhand duidelijk wat je wil bereiken met je actie, zoals nieuwe klanten werven, stille klanten terug activeren, meer web traffic, vervolgt Anouk. “Afhankelijk van het doel dat je stelt, breng je de boodschap. Is het een kaart die je verzendt, zorg dan dat de boodschap kort en krachtig is. Heb je een nieuw product, zorg dat er een brief bij zit, dit wekt vertrouwen. Wil je dat de klant / prospect actie onderneemt, kan je denken aan kortingscodes, speciale welkomacties of een uniek aanbod bij aanmelding op de website. België is een land waar vouchers werken. En geef je de voucher via een Direct Mail actie dan zal hij meer opvallen en ook een grotere respons opleveren dan diezelfde voucher via een e-mail.

Taalgebruik en gewoonten
Volgens Anouk is het niet vanzelfsprekend dat een Direct Mail die in Nederland fantastisch werkt, één op één overgenomen kan worden in België. “Zo is het taalgebruik in Nederland al anders dan in België. In Nederland is een aanspreking met ‘je’ gewoon, want ‘u’ zorgt voor meer afstand. In België zijn we gewend om met ‘u’ aangesproken te worden, de taal is iets formeler. En er is vaak een andere woordkeuze, zo spreken wij van solden en in Nederland van uitverkoop, of wat wij een kousenbroek noemen heet in Nederland een maillot. Een jurkje is een kleedje, etc. Of wat dacht je van verschil in feestdagen? Zo vieren wij sinterklaas op 6 december en is dat bij jullie op 5 december. Maar wees gerust, de komst van de Nederlandse ketens als Hema en AH hebben ervoor gezorgd dat ook veel Vlamingen de Nederlandse woorden en gewoonten kennen.”

Spelregels

Als je een Direct Mail gaat versturen, moet je met een aantal zaken rekening houden, zoals formaat, gewicht en samenstelling, zegt Anouk. “Vooraf, in je conceptfase, even contact opnemen kan je heel wat geld besparen. Neem nu een postkaart. Het tarief voor het verzenden van een standaard postkaart is gelijk aan het verzenden van een A5 formaat postkaart in. Beide vallen onder het ‘small format’ porttarief. Wil je extra opvallen dan kan dit, zonder grote meerkosten, door je idee vooraf even te bespreken. En als er een duidelijke call to action is opgenomen in je Direct Mail, maak je deze niet alleen meetbaar maar kun je ook gebruikmaken van het voorkeurstarief van bpost. Dit kan vanaf 500 exemplaren. Ga je nog een stapje verder door te werken met een barcode boven de adresregel (mail ID) kan bpost de Direct Mail makkelijker sorteren en geven ze nog een extra korting. Afhankelijk van het volume kan dat oplopen naar 10 tot 15 procent. Hiervoor zal je wel moeten samenwerken met een Mailhandler, zoals Formail, die gecertificeerd is door bpost.”

Een Direct Mail is dus zeker van deze tijd en kan een significante bijdrage leveren aan de conversieratio voor Nederlandse webshops in België. “De klant ervaart een Direct Mail als formeel, belangrijk en betrouwbaar. De boodschap wordt aandachtig gelezen. Het draait hier om het verhaal, de storytelling. Een e-mail wordt dan eerder als snel, spontaan en informeel ervaren.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*