Paarden(sport)liefhebbers verleiden met e-mail marketing

banner-online-retailer-divoza-1

Sinds 1928 is Divoza Horseworld wereldwijd actief als leverancier van hoogwaardige producten in de ruitersport. Van zadels, dekens tot kleding, Divoza heeft de grootste internationale collectie in ruitersportartikelen. Naast vijf fysieke filialen in Nederland, heeft het familiebedrijf ook een webshop waar de (internationale) klant eenvoudig online kan winkelen. De webshop neemt een steeds grotere positie in. Linda de Vries, e-commerce medewerker bij Divoza Horseworld, vertelt over deze digitale vestiging en de daarbij behorende e-mail marketing.

Volgens De Vries is het familiebedrijf al sinds 1995 bezig met het ontplooien van online activiteiten, weliswaar niet in de huidige vorm, maar ze omarmden wel de mogelijkheden. “We zagen al heel vroeg de kansen van een webshop. Ons huidige model is gebaseerd op Magento, waarbij het assortiment zo logisch mogelijk is opgebouwd en daarmee ook goed vindbaar is voor de consument. In juni 2015 zijn we overgegaan naar een compleet nieuwe webshop, opgeleverd door Guapa Media. We leveren wereldwijd en hebben daarom ook een Engelstalige, een Duitstalige en een Franstalige variant van onze webshop.”

E-mail marketing
Eenmaal de stap gemaakt om een compleet nieuwe webshop te gaan ontwikkelen, ontstond ook de behoefte om meer geautomatiseerd en meer gepersonaliseerd campagnes te gaan voeren. Campagnes die beter zijn afgestemd op de interesse van individuele consumenten. “Vorig jaar zijn we in contact gekomen met Blinker. Dit bedrijf is gespecialiseerd in e-mail en inbound marketing. Zij hadden de juiste oplossing voor ons. Namelijk de software MailPlus, waarmee we sinds april dit jaar alle nieuwsbrieven en campagnes opstellen,” zegt De Vries. “De keuze voor MailPlus is gemaakt op basis van gebruiksvriendelijkheid. Voorheen werkten we met andere software, die in vergelijking met onze nieuwe software niet gebruiksvriendelijk functioneerde. Deze software is echt een verademing. Heel prettig is ook het kenniscentrum dat te allen tijde te raadplegen is. Hierin vind je heel overzichtelijk alle mogelijkheden van MailPlus. Mochten we onverhoopt toch nog met vragen blijven zitten, staat de supportafdeling van Blinker ons altijd graag te woord. De koppeling tussen MailPlus en onze webshop in Magento zorgt ervoor dat we met één druk op de knop producten uit de webshop kunnen toevoegen in de nieuwsbrief.”

Statistieken
Wat Linda de Vries ook als positief ervaart aan MailPlus is het evaluatiemoment. “Een week na het versturen van de nieuwsbrief krijgen we automatisch een rapportagemail met de statistieken. Op deze manier kunnen we op een vast moment in de week precies zien wat de resultaten zijn geweest. Zo kan er ook een goede vergelijking gemaakt worden met onze vorige nieuwsbrieven en kunnen we bepalen of de doelstelling is behaald. Ook zijn er mogelijkheden om zelf conclusies toe te voegen. Denk hierbij aan de conclusie van een A/B-test, welke onderwerpregel beter geopend is rekening houdend met onder andere de weersomstandigheden, een vakantieperiode, en het kleurgebruik. Op die manier ontstaat een compleet beeld en archief, waarmee we de nieuwsbrieven telkens een stukje kunnen verbeteren. Dat werkt heel prettig.”
Via dezelfde software verstuurt Divoza Horseworld ook nieuwsbrieven naar het buitenland. De Vries: “Het gaat vooralsnog om nieuwsbrieven met dezelfde inhoud, zij het vertaald. Het zou mooi zijn om in de toekomst relevantere content per land te gaan versturen. Dit kan door middel van een dynamische nieuwsbrief, die werkt op basis van doelgroep profielen. Om dit te kunnen inzetten, hebben we wel meer informatie nodig over onze doelgroepen. Daarom willen we eerst de profielverrijkingsacties en interessegebieden beter gaan uitzetten.”

Profielverrijkingsmodule
Divoza zet sinds kort ook meer in op de profielverrijkingsmodule. “Na het inschrijven op onze nieuwsbrief, krijgt de klant automatisch een welkomstbericht en drie dagen later wordt er een mailing verstuurd om het profiel verder aan te vullen. Hoe meer we weten over de persoonlijke interesses van de klanten, hoe gerichter we hierop kunnen inspelen met onze e-mail marketing. Doordat de geboortedatum van de klant bekend is, kunnen we bijvoorbeeld de klant op zijn/haar verjaardag een verjaardagscheque sturen. Om de interessegebieden van onze klanten beter in de kaart te brengen, moeten we nog een campagne opstellen. Dit staat nog op onze to do lijst. Wij zetten sinds kort ook automatische campagnes in. Nu beperkt zich dit nog tot de verlaten winkelwagenmail, de welkomstmail en de profielverrijkingsmail. We zijn bezig om dit verder uit te werken. Denk hierbij aan specifieke aankopen. Een klant heeft rijlaarzen gekocht. Na bijvoorbeeld een week gaat er een e-mail uit met hierin onderhoudsmiddelen voor de laars. De automatische campagnes zorgen voor een betere klantenbinding, wat uiteindelijk weer meer omzet genereert.”

Tijdstip
Divoza verstuurt de wekelijkse nieuwsbrieven op donderdagmiddag om 15.00 uur. “Dat tijdstip is ooit eens bepaald met als achterliggende gedachte dat veel klanten vrijdag vrij zijn en het weekend voor de deur staat. Hierdoor hebben onze klanten tijd om te kunnen anticiperen op de acties,” zegt De Vries. “Uiteraard is hiermee niet gezegd dat dit dan ook altijd zo moet blijven, want de online marketing is continu aan verandering onderhevig. We zoeken altijd naar verbetering. Uiteraard sturen we ook regelmatig extra nieuwsbrieven om in te spelen op feestdagen of extra koopavonden. We proberen wel altijd een zekere balans te zoeken en te behouden tussen de hoeveelheid nieuwsbrieven die we versturen.”
De webshop van Divoza Horseworld maakt volgens De Vries een steeds belangrijker deel uit van het familiebedrijf. “We zien duidelijk een verschuiving naar steeds meer online verkopen. Door de nieuwsbrieven met hierin acties verwerkt, genereren we meer traffic naar onze webshop.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*