Laden...

Organisch verkeer zonder SEO budget in 2019?

BlauweMonsters0617

Het merendeel van de ondernemers en webwinkeliers weet inmiddels dat bezoekers vanuit Google de meest relevante stroom van verkeer vormen. Bezoekers die via de zoekmachine je website of webshop binnenkomen zijn namelijk specifiek op zoek naar jouw producten of diensten. Die wil je dus naar je site trekken! Het mooie van organisch verkeer (via Google) is namelijk dat dit gratis is.

Tenminste, het is gratis in de zin dat je niet per klik hoeft te betalen, zoals wel het geval is met Google Ads. Om in grote getalen écht kwalitatief organisch verkeer naar binnen te harken, zal je moeten investeren in een zoekmachine optimalisatie strategie. Oftewel: SEO.

Maar kan het ook anders? Organisch verkeer als enige verkeersbron
Het korte antwoord:nee. In het competitieve online marketing landschap van tegenwoordig is het noodzakelijk om aandacht te besteden aan zoekmachine optimalisatie wanneer je hier verkeer uit wenst te halen.

Diversificatie van verkeer is echter belangrijk. Wanneer 99% van je websiteverkeer uit één bron afkomstig is en die bron laat je vallen, dan ben je verder van huis. Het kan tenslotte zomaar gebeuren dat het algoritme van Google besluit dat jouw content niet langer relevant genoeg is voor de Google gebruiker.

En wat dan? (Goedkoper) verkeer vanuit Google Ads
Gelukkig zijn er manieren om meerdere verkeersbronnen efficiënt te benutten. Eén daarvan is uiteraard Google Ads (voorheen AdWords). Door goed onderzoek te verrichten naar de doelgroep en het zoek- en koopgedrag, kun je de juiste middelen vinden om gericht te adverteren. Dat wil zeggen: je campagnes optimaliseren zodat deze rendabel zijn.

Het ‘grote geheim’ van rendabele tekstadvertenties in Google? Een hoge kwaliteitsscore. Een goede score krijg je bijvoorbeeld wanneer je landingspagina voldoende is geoptimaliseerd rondom de zoekterm(en) waarop je wenst te adverteren. In andere woorden: on-page SEO optimalisatie speelt zelfs bij adverteren een belangrijke rol.

Campagnes optimaliseren en Google Ads rendabel krijgen is al lastig genoeg. Pak dus die goede kwaliteitsscore en betaal minder per klik.

Zelf de juiste keywords vinden
Je kunt zelf goede SEO content voor een betere kwaliteitsscore maken. Houd er echter wel rekening mee dat dit bijzonder tijdrovend kan zijn. Ten grondslag aan goede SEO content ligt namelijk het ‘zoekwoordenonderzoek’. Tijdens een dergelijk onderzoek analyseer je de concurrenten (zowel direct als indirect) en ga je op zoek naar zoektermen die een kans bieden voor jouw website. Bijvoorbeeld door uit te zoeken naar welke zoektermen maandelijks veel wordt gezocht.

Met tools zoals de Keyword Plannervan Google (gratis) en de Organic Traffic Insightsvan SEMrush (betaalde optie) kun je goed achterhalen waar jouw doelgroep naar zoekt. Bij Blauwe Monsters gebruiken we hoofdzakelijk de betaalde optie van SEMrush, maar dit is uiteraard niet voor iedereen weggelegd.

Begin daarom met het zoeken naar laaghangend fruit via de Keyword Plannervan Google. Mits je dat nog kan vinden voor jouw branche vandaag de dag.

Niet al het verkeer is gelijk
Focus niet op de zoektermen waar tienduizend keer in de maand naar wordt gezocht. Dit kun je weliswaar doen als je het geld en de middelen hebt, maar zonder uitgelezen SEO strategie ga je daarmee geen top 3 positie pakken in Google. Dat betekent een lage CTR (Click Through Ratio), oftewel weinig daadwerkelijk bezoek.

Voordat je het leeuwendeel van je online marketingbudget over de toonbank smijt om op dat ene populaire keyword te ranken: hold up!

Stel je voor dat je een webshop hebt waar je schoenen verkoopt. ‘Schoenen’ is zonder twijfel een zoekterm waar enorm veel op wordt gezocht. Maar vraag jezelf eens af: is iedereen die zoekt op de zoekterm ‘schoenen’ ook werkelijk op zoek om vervolgens een aankoop te doen?

Natuurlijk niet!

Gouden tip voor meer verkeer en conversie
Focus je daarom op specifieke zoektermen. Dat betekent ook medium- en longtail, oftewel zoekterm combinaties. Deze hebben weliswaar (bijna) altijd een veel lager zoekvolume, maar het verkeer dat je via deze termen binnenkrijgt is van hogere kwaliteit. Kies dus voor ‘rode bergschoenen maat 44’ in plaats van ‘bergschoen’ wanneer je weinig budget hebt. Niet alleen heb je dan een grotere kans om een betere positie in Google te pakken met deze longtail zoekterm. Daarnaast krijg je verkeer binnen op de website dat exact op zoek is naar dit product.

Hetzelfde geldt voor organisaties, SaaS, marketing, of een ander ‘ingewikkelder’ concept dan een schoenenwinkel. Spit de zoekterm af en zoek de niche op. Zo kun je ook met een klein (of zonder) specifiek SEO budget toch Google gebruiken als belangrijke verkeersbron.

De SEO strategie voor 2019
Kortom, probeer komend jaar de niche op te zoeken. Daarmee help je niet alleen jezelf en je portemonnee, maar ook je bezoeker (en de toekomstig klant). Naast organisch verkeer en SEO inzet is het sterk aan te raden om je verkeersstromen individueel te optimaliseren. Dat betekent SEO, Google Ads en social media inzet die in harmonie werken om jouw doelgroep aan te spreken. Zo ben je niet afhankelijk van één kanaal. Speel het safe.

Nog een laatste tip van de chef: zoek het ook lokaal op. Lokale SEO hoeft niet veel te kosten en kan enorm helpen jouw site op de kaart te zetten. Begin met het optimaliseren van je Google My Business en verzamel reviews op Google, Facebook en andere relevante platformen.

Er is meer dan genoeg dat je zelf kunt doen zonder SEO budget, zolang je maar de tijd hebt!

  • DELEN