Laden...

Op naar China!

NextportChina0318

De gemiddelde webwinkelier die zijn kansen in het buitenland wil verkennen, denkt niet direct aan China. Toch kan het voor veel bedrijven een zeer interessante markt zijn. Het gesloten karakter van de Chinese markt maakt het echter voor een leek zeer moeilijk om toetreding te vinden tot deze immense markt. NextportChina helpt Westerse bedrijven om ook in China succesvol online te kunnen ondernemen. Quinten Kemp, een van de oprichters van NextportChina, vertelt over de kansen in China (ook voor kleine retailers) en de verschillen met de Nederlandse markt.

De Chinese consument heeft steeds meer te besteden en komt steeds vaker in aanraking met Westerse brands en producten, begint Quinten. “Cross-border e-commerce is in China aan een serieuze opmars bezig. De Chinese consument koopt graag Westerse producten vanwege de doorgaans hoge kwaliteit en het authentieke karakter.” Dat klinkt natuurlijk voor een Westerse retailer als muziek in de oren, maar toetreding vinden tot de Chinese markt vraagt wel een lange adem en bovenal een degelijke strategie. Als China-expert kan NextportChina retailers bijstaan in de ‘reis naar China’. Want er zijn nogal wat hindernissen (lees: uitdagingen) te beslechten.

Verschillen
In tegenstelling tot de Nederlandse markt is de e-commerce markt in China volgens Quinten vooral marketplace gericht. “Bijna 90% alle aankopen online gebeurt op marktplaatsen, zoals Tmall, Taobao en JD worldwide. Als je producten wil gaan verkopen op deze platformen, zal je een samenwerking moeten aangaan met een zogenaamde TP. Het zijn onafhankelijke organisaties die echter wel gecertificeerd zijn door de platformen en alle zaken rondom de business operations verzorgen, zoals marketingactiviteiten, customer service, etc. Vanzelfsprekend is er een wildgroei aan deze organisaties en is het voor een leek moeilijk om een betrouwbare TP-partner te vinden. Anders dan de vrij passieve marketplaces zoals bol.com en Amazon, zijn de Chinese marketplaces heel actief. Ze organiseren zelf allerlei (promotionele) campagnes. Het is belangrijk dat je samen met je TP daar op inspeelt om een goede positie binnen de marketplace te verkrijgen, dat de bekendheid weer ten goede komt. Kortom, je zal dus heel actief je business moeten managen in China op een marketplace. Daarbij ben je sterk afhankelijk van de verrichtingen van je TP. Wij vormen de schakel tussen de TP en de retailer in Nederland.”

Populaire producten
Populaire productcategorieën op de Chinese cross-border e-commerce platformen zijn volgens Quinten onder meer cosmetica, gezondheidsproducten, babyproducten, fashion en accessoires. “Westerse cosmeticaproducten zijn met name populair omdat er in China nog geen echt goede cosmeticafabrikanten met een sterke brand zijn. Datzelfde geldt overigens voor gezondheids- en babyproducten. De Chinese consument heeft meer vertrouwen in Westerse producten. Ze hebben vaak maar één kind en daar hebben ze alles voor over. Tot slot worden Westerse fashion brands geassocieerd met kwaliteit en zijn ze goed voor het aanzien in China. Bijna 75% van alle Chinezen die cross-border kopen zijn vrouwen en zij kopen vaak fashion om mee gezien te worden. Om China als nieuwe markt aan te boren, zal je dus eerst moeten inventariseren of er vraag is naar jouw categorie producten in China. Als je nog geen bekend merk bent in China, kan het marketingtraject aardig in de papieren gaan lopen. En zelfs dan is succes niet gegarandeerd.”

WeChat
Hét sociale media kanaal op dit moment in China is WeChat. “Het platform is in Nederland minder bekend, maar in China booming business met meer dan een miljard gebruikers,” zegt Quinten. “Binnen WeChat bestaat de mogelijkheid om mini-programma’s te ontwikkelen. Dit zijn kleine appjes van hooguit 2Mb waarvan de gebruiker niet eens merkt dat ze worden gedownload. Ze zijn heel eenvoudig deelbaar binnen het WeChat ecosysteem en bij uitstek geschikt voor promotionele activiteiten.

Een WeChat mini-programma kan van alles omvatten, zoals een spelletje, travel guide, maar ook een store waarin de retailer zijn producten kan aanbieden. Daar WeChat Pay geïntegreerd is binnen het mini-programma kan de Chinese consument makkelijk betalen in zijn eigen valuta en direct van zijn eigen WeChat ‘wallet’. De Nederlandse retailer ontvangt meteen een bevestiging van de betaling in Euro’s. Kortom, een laagdrempelige en veilige manier om producten te verkopen. Ook voor (kleine) offline retailers in Nederland die regelmatig Chinese toeristen over de vloer krijgen. Door een mini-programma aan te maken en de WeChat Pay POS-oplossing in de winkel aan te bieden, kan de Chinese toerist met zijn mobiel betalen zoals hij gewend is in China. Als ze betalen via WeChat Pay volgen ze automatisch het overseas WeChat Official Account van de retailer. Zo kun je diezelfde toerist ook op een later moment nog bereiken en is de kans groot dat hij zijn positieve ervaringen en jouw WeChat mini-store deelt met vrienden.”

NextportChina helpt Nederlandse bedrijven met het opzetten van een online zichtbaarheid in China. “We zorgen ervoor dat de juiste doelgroep wordt bereikt via de belangrijkste e-commerce kanalen aldaar en de ‘lokale’ sociale media. We helpen een strategie mee opzetten, werken met Chinese medewerkers vanuit Amsterdam en met partners in China. Kortom, wil je China veroveren dan vereist dat veel specialistische kennis en contacten.”

 

Over NextportChina
NextportChina is in 2013 gestart, precies op het moment dat Alibaba Tmall Global introduceerde, het B2C platform voor cross-border e-commerce. Dit platform maakt het voor Westerse bedrijven mogelijk om producten direct te verkopen aan de Chinese consument vanuit de Benelux. Op die manier hoeft een product pas na verkoop te worden geïmporteerd. Omdat de Chinese middenklasse steeds meer te besteden heeft en op zoek is naar Westerse producten, hebben wij als NextportChina ons opgeworpen als dé tussenschakel tussen Westerse bedrijven en de Chinese consument. Onze doelgroep bestaat enerzijds uit klanten uit de toerismesector, die de individuele Chinese toerist wil bereiken, en anderzijds uit retailers in de Benelux die een goed productassortiment of brand hebben en dat willen verkopen aan de Chinese consument via de lokale e-commerce platformen. En tot slot werken we ook voor universiteiten en hogescholen om Chinese studenten aan te trekken en goed te informeren.

  • DELEN