Financiële zekerheid bij grensoverschrijdende online aankopen

Trusted-shops

De Europese Commissie is hard op weg plannen door te voeren waardoor productprijzen en verzendkosten in de meertalige webwinkels van dezelfde aanbieder in alle EU landen gelijk wordt getrokken. Het zal dus niet meer gaan uitmaken of je in een Spaanse, Duitse of Nederlandse webwinkel een product besteld, de prijs en de verzendkosten zullen altijd hetzelfde zijn!

Door deze aankomende wetswijzigingen zal het voor consumenten laagdrempeliger worden om grensoverschrijdende online aankopen te doen. Zeker bij cross-border bestellingen zoeken consumenten naar zekerheid en gaat men snel op zoek naar referenties zoals beoordelingen en keurmerken op een website.

Als je naar de regels en structuren kijkt, waaraan keurmerken zich bijvoorbeeld moeten houden, loopt de consument snel tegen een algemeen probleem aan. Want wat veel consumenten, maar ook ondernemers niet weten, is dat er geen regels zijn om een keurmerk op te zetten. Kortom elke organisatie of elk persoon kan met een keurmerk starten zonder hier feitelijke toegevoegde waarde te bieden.

Een consequente hiervan komt naar voren in één van de conclusies van het onderzoek van de ACM: “De consument verliest vertrouwen in keurmerken.” Maar wat houdt dit effect in voor de toekomst van online keurmerken, is dit het einde van keurmerken zoals we dat kennen? Hoogstwaarschijnlijk niet! Het huidige vraagstuk is namelijk niet ontstaan door het gevoel van de consument, maar door de bedrijven zelf. De trend voor veel e-commerce bedrijven was de afgelopen jaren voornamelijk besparen, keurmerken zijn hierin geen uitzondering. Vaak wordt er gekozen voor een keurmerk met een mooi logo en lage kosten. Of het keurmerk het meeste oplevert voor de eigen klant is helaas geen doorslaggevende factor meer.

Echter door nieuw opgezette regelgeving voor keurmerken en de afnemende effecten op consumenten zal de markt echter uiteindelijk wel veranderen. Consumenten zullen zich als gevolg van de huidige situatie beter gaan inlezen in keurmerken en wat deze daadwerkelijk inhouden en aanbieden. Dan pas zullen de keurmerken welke waarde voor consumenten bieden, ook veel meer waarde voor de voerder gaan genereren.

Deze verschuiving zal dan ook gaan zorgen voor een positieve verandering voor de Europese online markt, een overzichtelijker aanbod, betere concurrentie en meer zekerheid voor Europeanen die graag online zijn aankopen doet.

Bij wie moet een consument zich melden als bestelde goederen uit het buitenland niet binnen de vermelde periode aankomen? Of zijn er problemen na de bestelling of na het terugsturen van de goederen? Kijkend naar de vele keurmerken, is Trusted Shops op dit moment het enige keurmerk in de EU dat daadwerkelijk internationale aankopen waarborgt d.m.v. het aanbieden van de geld-terug-garantie voor consumenten. Op het moment dat een consument een bestelling heeft geplaatst in een Trusted Shops gecertificeerde webwinkel, zal er op de bedankpagina van de webshop de mogelijkheid zijn om de aankoop gratis te verzekeren. Zo kunnen consumenten onbezorgd online bestellingen plaatsen bij bekende en onbekende Europese bedrijven of merken. Met meer dan 20.000 aangesloten webwinkels heeft Trusted Shops inmiddels laten zien consumentenvertrouwen op websites te vergroten, en conversieratio’s te laten stijgen. Dagelijks worden er namelijk tienduizenden garanties afgesloten op domeinen van Zalando en Sarenza, tot websites zoals Lucardi.nl en Lincherie.nl.

Door Tim Heinen, Business Development Manager Trusted Shops Benelux

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*