De kracht van goede productfoto’s

Orbitvu-20317

 

Een kwalitatief goede productfoto zegt vaak meer dan de omschrijving bij een product. De mens is immers visueel ingesteld. Voor een webwinkelier is er dus alles aangelegen met foto’s een goede eerste indruk te maken. Daarnaast zijn er nogal wat zaken om rekening mee te houden. Roald Ploegmakers van Orbitvu Benelux, leverancier van fotostudio’s van het merk Orbitvu, geeft antwoord op enkele ingekomen lezersvragen.

Krijg je een betere Google rating met goede en uniforme productfoto’s?

“Met het tonen van alleen goede foto’s niet zozeer,” meent Roald. “Hele kleine en grote afbeeldingen komen niet zo snel naar boven bij Google, maar belangrijker is de naam die je aan het bestand geeft. De naam van de foto zegt alles over het product wat getoond wordt. Als een webshop een schoen verkoopt dan adviseren wij altijd om het bestand zo veel mogelijk informatie mee te geven. Dus: merk, type, kleur, EAN en of SKU nummer. Dit verhoogt de vindbaarheid en de relevantie van de foto bij het product dat je aanbiedt. Een voorbeeld: art.456789-Nike-Air-pegasus-blue_red-7894561237

Mobiele aankopen stijgen per jaar. Kan ik dezelfde foto’s gebruiken voor de mobiele shop als de desktop site?


“Dat is afhankelijk van het platform of template waar de shop op draait,” zegt Roald. “Als de foto een goede kwaliteit heeft dan is één upload vaak bij te snijden naar het benodigde formaat. Wel adviseren we hierin om afbeeldingen tussen de 1000×1000 of 1200×1200 te houden en de compressie zo in te stellen dat het bestand tussen de 100 en 150KB is.
Een potentiële klant die beelden in moet laden van 350KB of groter wordt niet vrolijk als er per product vijf afbeeldingen bij staan.”

Cross Border e-commerce is niet meer weg te denken. Is het noodzakelijk om onderscheid te maken in productfoto’s tussen bepaalde landen? Heeft men bijvoorbeeld een andere visie op productfoto’s in België versus Nederland?

Roald: “Wij merken geen verschil in het tonen van producten in België en Nederland. Waar wel rekening mee moet worden gehouden is dat producten met dezelfde naam soms over de grens afwijken van de producten in eigen land. Elektronica kan daar nogal eens in verschillen of de meegeleverde accessoires zijn afwijkend.”

Is het aan te raden om productfoto’s te tonen in de natuurlijke setting, zoals sfeerbeelden of op een andere wijze?

“Op dat vlak hebben wij nog geen echte test gedaan,” stelt Roald. “Wat we wel zien is dat betere foto’s een hogere conversie hebben en een lager retourpercentage. Tegenwoordig is het gebruikelijk om per product vier productfoto’s te tonen en één of twee sfeerbeelden. Op die manier kun je toch unieke en onderscheidende content maken, zeker als je de foto’s zelf schiet.”

Legt een groot aantal beelden niet een te grote druk op het laden van de webshop?

“Wij maken met de Orbitvu Alphashot productfoto systemen geautomatiseerd vrijstaande beelden die geoptimaliseerd worden opgeslagen voor snelle weergave in een zo klein mogelijk bestand,” zegt Roald. “Hosting is natuurlijk een verhaal apart. Als je de website en beelden allebei op een aparte locatie hebt staan, dan laden ze onafhankelijk in. Bij een trage verbinding is er dan altijd tekst of een afbeelding te zien.”

Welke nieuwe ontwikkelingen kunnen we verwachten in 2017 omtrent fotografie?

De Orbitvu Alphashot software is sinds februari standaard uitgerust met een 3D mogelijkheid. Roald: “Als je een 3D presentatie hebt gemaakt dan is de kijker in staat om over en rond het product te draaien en in te zoomen. De webwinkelier hoeft daarvoor geen speciale software of plug-in aan te schaffen. Deze informatie wordt namelijk automatisch meegestuurd met het bestand, vergelijkbaar aan de standaard 360 graden presentaties.” Op het gebied van VR is het volgens Roald nog rustig. “Ook daar zullen beelden voor geschoten moeten worden, maar hoe zich dat gaat ontwikkelen, is nog onduidelijk.

Roald tot slot: “Sinds begin juni hebben wij een noviteit in onze showroom staan. Het gaat om de nieuwe Alphashot XXL BAG, die overigens in de markt AlphaStudio Compact gaat heten. Dit systeem kan hetzelfde als de andere Alphashot systemen, namelijk direct vrijstaande beelden maken, maar dan van artikelen met een maximum formaat van 100cm x 120cm. Een fotostudio die dus nog bereikbaarder en breder inzetbaar is.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*