Bezoekers komen niet vanzelf

traffic

Ook al heb je nog zo’n gelikte webshop in de lucht, bezoekers komen niet vanzelf. Het is zaak bekendheid te genereren onder je doelpubliek. Maar hoe? En hoe kun je überhaupt je doelgroep formuleren? Bart Eichhorn, directeur /eigenaar van Happy Idiots, geeft raad. Hij houdt zich al bijna tien jarig bezig met het uitstippelen van online marketingstrategieën voor retailers en geeft ons bruikbare tips & tricks om beslagen ten ijs te komen.

Het formuleren van een doelgroep is lastig, weet Eichhorn. “Voor een fysieke e-tailer gaat het in eerste instantie wat makkelijker. Zij hebben van oudsher klanten vaak geregistreerd en werken al jaren met klantpassen en loyaliteitsprogramma’s. Maar ook de e-tailer ‘verzamelt’ de nodige informatie uit aankopen die worden gedaan via de webshop. Door deze data verder te analyseren, kun je een mooi overzicht verkrijgen van leeftijd, geslacht en woonplaats van de kopers. Online kun je ook minder harde factoren gaan bekijken. Analyseer bijvoorbeeld van welke andere Facebook pagina’s jouw klant fan is. Zo krijg je een steeds beter beeld van je klanten en kun je specifiek gaan targetten en met scherp gaan schieten.”

Opvolgen

SEO en SEA renderen volgens Eichhorn nog steeds. “Het is wel belangrijk dat de e-tailer dan ook inzet op de opvolging ervan. Bij een eerste aankoop speel je misschien break-even, door die klant vervolgens aan je merk te binden, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief, trigger je vervolgaankopen. En dan begint de teller pas te lopen, want emailmarketing kost je als e-tailer nagenoeg niets. Zorg dus dat de verschillende kanalen goed op elkaar afgestemd worden, dan is SEO en SEA zeker nog rendabel. En dat kun je aan de achterkant ook heel goed meten. Het is wel zo dat je bij SEA veel makkelijker snel kunt schakelen en het actiematig kunt inzetten. Dan gaat wat lastiger bij SEO; dat staat vast en daarmee kun je relatief weinig doen.”

Een consument heeft behoefte aan een goede informatievoorziening online. Eichhorn: “Het oriëntatieproces verloopt tegenwoordig heel anders dan jaren geleden. Bezocht een consument vroeger nog vijf keer een autoshowroom, nu gemiddeld slechts 1,3 keer, om maar eens wat te noemen. Hij pleegt namelijk vooraf veel meer research online en is veel beter geïnformeerd. Ook als het gaat om bijvoorbeeld accessoires voor in huis. Prijs en leverancier zijn in de beginfase helemaal niet interessant. Pas op het laatste moment gaat men kijken voor welke prijs en bij welke leverancier het product te verkrijgen is. Contentmarketing is daarin essentieel.”

Makkelijk te consumeren

Minimale vereisten waaraan een webshop moet voldoen, zijn volgens Eichhorn goede fotocontent, een duidelijke omschrijving van producten en korte filmpjes. “Die filmpjes hoeven echt niet van tv-kwaliteit te zijn,” zegt hij. “De content moet vluchtig zijn en makkelijk te consumeren; geen ellenlange teksten. En wissel wat langere teksten af met afbeeldingen; dat komt de leesbaarheid ten goede.”

Happy Idiots merkt als bureau dat de populariteit van affiliate marketing afneemt. “Het beloningsmodel is niet meer van deze tijd, er blijft maar een klein groepje publishers over. Dat geeft niet meer de basis voor een houdbare samenwerking op de lange termijn.”

Remarkering daarentegen is wel interessant, mits goed geoptimaliseerd. “Maak het niet te irritant voor de ontvanger en voorkom het geforceerd plaatsen van bestellingen,” benadrukt Eichhorn. “Als je niet aan remarketing doet, ben je na het eerder geschetste oriëntatieproces onzichtbaar voor de consument. Zorg dus dat campagnes goed geoptimaliseerd zijn om bezoekers op een nette manier opnieuw te benaderen; Facebook werkt daarin goed omdat facebook de enige partij is die op dit moment de volledige cross-device kan meten, van tablet naar desktop naar telefoon, etc.”

De database van een ondernemer vormt het belangrijkste vertrekpunt voor het uitstippelen van een marketingstrategie. “Door een beter beeld van de individuele klanten te formuleren, kun je gerichter gaan adverteren. Stel, iemand die altijd een broek van 100 euro koopt in jouw shop, hoef je niet te benaderen voor een aanbieding van een broek voor 250 euro. Een database is en blijft wel een dynamisch gegeven. Je zal deze steeds verder moeten gaan verrijken. Dat kan je zelf, maar gebeurt veelal in samenwerking met een bureau als Happy Idiots.”

Over Happy Idiots

Happy Idiots is een full service online marketingbureau en vanaf de oprichting negen jaar geleden actief met SEO en SEA. “Met name de afgelopen jaren hebben we een enorme ontwikkeling doorgemaakt in de breedte,” zegt directeur / eigenaar Bart Eichhorn. “We hebben nu elke discipline op het gebied van online marketing in huis en staan onze klanten bij met drie zelfstandig opererende teams. Elk team heeft een aantal eigen specialisten, een account / projectmanager en een sparringpartner / aanspreekpunt naar de klant. Daarnaast maken we nog gebruik van een aantal specialisten die op afroep beschikbaar zijn. We werken met een jong, enthousiast team van in totaal 27 medewerkers in de leeftijd tussen de 23 en 35 jaar.” Happy Idiots focust zich op de B2C markt, al kriebelt de B2B markt ook, en is daarin vooral actief in de sectoren fashion, home & living en sport.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*