Laden...

10 tips voor het verzamelen en publiceren van reviews

MarkTeurlings

 

Webshop Keurmerk leden kunnen het keurmerk nu ook combineren met de reviews van Kiyoh. Twee werelden komen zo bij elkaar. De certificering vanuit het keurmerk in combinatie met de koopervaringen (reviews) geven de consument vertrouwen om te bestellen. Bezoekers worden eerder kopers en komen vaker terug. Met de speciale Webshop Keurmerk Reviews widget plaats je het keurmerk en reviews gecombineerd op jouw webshop. De consument ziet zo in één oogopslag dat jouw webshop te vertrouwen is. Al meer dan 300 Webshop keurmerk leden maken hier gebruik van.

Reviews: de consument wil reviews zien
Volgens onderzoek van GFK in 2015, blijkt dat 83% reviews belangrijk vindt en bijna 75% geeft aan dat het invloed heeft gehad in het aankoopproces. Reviews verkleinen de kans op het maken van een ‘verkeerde keuze’. Reviews geven dus zekerheid. Beoordelingen van externe reviewsites worden als meest betrouwbaar gezien, want deze reviews kunnen niet zo maar gefaket worden. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een gastenboek waar de beheerder zelf kan bepalen welke review hij laat zien, verwijdert of aanpast.
En als webshop profiteer je van de feedback en tips die je van klanten ontvangt. Zo kun je blijven verbeteren en de concurrentie een stapje voorblijven. En tevens (wat nog weleens vergeten wordt) krijg je inzicht in jouw sterke punten, die je vervolgens weer kunt inzetten in promotie/pr/social media.

Tips om reviews te verzamelen en te publiceren
Onthoud één ding: mensen laten niet zelf een review achter. Alleen als je actief vraagt naar een review heb je een kans. En actief vragen kan eenvoudig door het proces te automatiseren. Kiyoh heeft diverse koppelingen met de bekende webshop systemen, zodat je gemakkelijk alles kunt automatiseren. De klant krijgt een aantal dagen nadat de bestelling is geleverd een e-mailverzoek om een beoordeling te geven. Nadat de review is ingevuld, wordt deze automatisch gepubliceerd en weergegeven in je webshop via een widget. Bezoekers zien zo altijd direct de actuele reviewscore en kunnen doorklikken om alle reviews te lezen. Hier 10 tips:

1. Stuur een aparte e-mail met het verzoek om een review te plaatsen.
Alleen dan is de kans het hoogste dat de review wordt ingevuld. Combineer je verzoek om een review te schrijven niet met andere e-mails, zoals de orderbevestiging of nieuwsbrieven. De respons valt in dat geval tegen vanwege de verschillende onderwerpen in de e-mail.

2. Realiseer je dat mensen al veel e-mails binnen krijgen.
Het moet dus meteen duidelijk zijn wie je bent en wat je vraagt. Zorg ervoor dat je logo in de uitnodiging staat. De klant herkent dit veelal sneller dan alleen maar teksten.

3. Maak een korte uitnodigingstekst en benadruk dat het invullen van de review snel (veelal binnen 1 minuut) kan en via een onafhankelijk partij gaat.

4. Maak de vragen niet te lang, maar stel slechts een paar vragen. Vraag bijvoorbeeld alleen om een totaaloordeel met open feedback/tekst vak. Dat oogt eenvoudig, zodat de klant ook echt ziet dat hij snel klaar is met invullen.

5. Timing is zeer belangrijk: plan het versturen van de uitnodiging zo kort mogelijk nadat de klant de bestelling heeft ontvangen. De klant is dan het meest bereid om mee te werken en het in te vullen.

6. Publiceer je reviews en straal vertrouwen uit: Kiyoh biedt een widget aan met de actuele reviewscore en het aantal reviews in look en feel van Webshop Keurmerk. Ze zijn eenvoudig te plaatsen in je webshop. Zoals al eerder gezegd vinden consumenten deze reviews het meest betrouwbaar. Het is namelijk niet mogelijk om de review te laten verwijderen of aan te passen, behalve als deze tegen de richtlijnen van de reviewdienst in gaat. Dit verhoogt de geloofwaardigheid van de beoordelingen en zorgt voor meer vertrouwen.

7. Publiceer op zoveel mogelijk plekken: Veel shops zetten de reviews bijvoorbeeld op de homepage, in de footer of bij de bestelknop. Of ze gebruiken het in de e-mailhandtekening, op offertes, in nieuwsbrieven of offline reclame. De mogelijkheden zijn ongekend. Overal waar de bezoeker of klant komt, kun je vertrouwen wekken met reviews.

8. Oude reviews verliezen hun kracht: een review van een paar maanden oud zegt niets meer. Zorg ervoor dat er doorlopende nieuwe reviews zijn. Dat wekt meer vertrouwen. De bezoeker ziet dat er actief klanten zijn die iets hebben besteld en daar een review over achterlaten. Door ook te reageren op reviews, laat je zien dat je actief bezig bent met de feedback en klanten serieus neemt.

9. Het aantal reviews telt mee: hoe meer reviews hoe betrouwbaarder. Ook dit blijkt uit verschillende onderzoeken. Een goed cijfer zegt natuurlijk veel meer als dit gebaseerd is op 1.000 klanten in plaats van 10.

10. Negatieve reviews zorgen voor meer vertrouwen: uit het onderzoek blijkt dat mensen dit de belangrijkste eis vinden voor een geloofwaardige review. En dat is logisch. Een webshop met alleen positieve reviews is te mooi om waar te zijn. Overal gaan weleens dingen mis. Het gaat erom hoe je handelt om het op te lossen. En juist dat willen mensen terug kunnen lezen in de reviews. Als er een probleem is, wordt je dan geholpen bij deze shop? Kortom, wees niet bang voor slechte reviews.

  • DELEN