Laden...

Verzendvoorwaarden verbeteren en kosten verlagen

Avado0317

 

Aandacht besteden aan het logistieke proces is voor een webwinkelier een zware taak. Hij heeft immers al zoveel om handen. Door het logistieke proces bij een fulfilmentpartij onder te brengen, kan op kosten worden bespaard en profiteert de webwinkelier van betere verzendvoorwaarden. Een gesprek met Daniël Bruggeman van Avado Logistics, een fulfilment partij die steeds meer als strategische partner optreedt en een unieke positie inneemt dankzij een strategische ligging.

Een belangrijke kostenpost voor een webwinkelier is het logistieke proces. “Het is er dus alles aangelegen om dit proces zo efficiënt mogelijk in te richten om verzendvoorwaarden te versterken, logistieke kosten te verlagen en risico’s te verkleinen,” begint Bruggeman. “Aandacht voor het logistieke proces betekent dat de webwinkelier zich aantrekkelijker kan presenteren naar de doelgroep. Het maakt marketinginspanningen rendabeler. Het aanbieden van verschillende verzendopties, inclusief ‘vandaag bestellen en morgen bezorgen in Duitsland’ geeft bovendien een enorme boost.”

Logistieke kosten verlagen
Een belangrijke en onvermijdelijke reden om de logistieke kosten te verlagen is om de concurrentiepositie te versterken, meent Bruggeman. “Vroeg of laat zal de concurrentie zijn kosten verlagen en daarmee ben je als webwinkelier genoodzaakt hetzelfde te doen. Ben je ze net een stapje voor, dan behaal je een concurrentieel voordeel. Het loont dan ook om aandacht te besteden aan het verpakkingsmateriaal, het efficiënter verzamelen van bestellingen en het afdwingen van lagere verzendtarieven. Dit kun je natuurlijk allemaal zelf doen, maar ook uitbesteden aan een fulfilment partij. Dan profiteer je bovendien van de bulktarieven die we hebben afgedwongen bij de verschillende verzenders. Je profiteert eveneens van latere cut off tijden en tijdens vakanties gaat ons logistieke proces gewoon door. Zo kan de webwinkelier zich richten op marketing en in- en verkoop van producten voor de webwinkel. ”

Scherpe tarieven
Bruggeman: “Wij helpen een webwinkelier met het verbeteren van de verzendvoorwaarden en het verlagen van kosten. Tegen scherpe tarieven kan een webwinkelier onze razendsnelle systemen gebruiken. In vrijwel alle gevallen resulteert dat in meer omzet, omdat een webwinkelier zich kan focussen op de core business.”

Avado Logistics kan het logistieke proces gedeeltelijk of in het geheel overnemen. “Zo kunnen wij uw producten opslaan, bestellingen verpakken, verzamelen, versturen en retouren verwerken. Als er een bestelling plaatsvindt, worden de producten direct verzameld, verpakt, gelabeld en verzonden. Doordat wij gebruikmaken van barcodes en dubbele controle is de kans op fouten minimaal. In een overzichtelijk dashboard kan een webwinkelier op ieder moment zien welke producten er op voorraad zijn. Zo heeft hij real-time overzicht en kan zelfs gebruikmaken van een notificatie-alert per sms of e-mail als de voorraad bijvoorbeeld onder een bepaald niveau komt. De laatste jaren profileren wij ons steeds meer als strategische partner. We denken mee met de webwinkelier over groei, het afhandelen van retouren en andere oplossingen om ambities waar te kunnen maken. Door op ieder moment maatwerk te leveren bewijzen wij flexibel en gepassioneerd met logistiek bezig te zijn.”

De strategische ligging van Avado Logistics in Enschede, tegen de grens met Duitsland, maakt dat ze voor Nederlandse webshops die in Duitsland actief zijn ook hele korte levertijden kunnen garanderen. “De Nederlandse webwinkelier profiteert van dezelfde verzendvoorwaarden en dezelfde, zo niet lagere verzendtarieven als een Duitse webshop voor het versturen van pakjes in Duitsland. In veel gevallen kunnen we de order al de volgende dag op een Duits adres afleveren,” zegt Daniël Bruggeman tot besluit.

  • DELEN