Laden...

‘Verzenden makkelijker maken voor shop & consument’

Jetverzendt

Logistiek is voor veel webshops een uitdaging. “Als je bedenkt dat we een verdubbeling kunnen verwachten in het aantal pakketzendingen naar 2020 toe, moet er nog heel wat geïnnoveerd worden om al die stromen te kunnen verwerken,” zegt Jettie van Mourik, oprichter en directeur van Jet Verzendt. Het pakket naar wens van de klant afleveren, op een maatschappelijk gewenste wijze én tegen kosten die voor de shop haalbaar zijn vraagt om slimme, flexibele oplossingen.

Last mile
Jet Verzendt is een nog relatief jonge speler in de e-commerce-markt. “We bestaan sinds september 2013 en hebben een fris en slim concept voor verzenden,” zegt Jettie. “We spelen in op de belangrijke verandering die de logistiek doormaakt. Daarbij sluiten we aan op de wens van de shop om de klanttevredenheid te vergroten door middel van de logistieke afhandeling. Voorheen bepaalden vervoerders wat er gebeurde, nu draait de consument aan de knoppen en dat heeft direct invloed op het afleverproces. De consument wil bepalen hoe, waar en wanneer zijn pakket bezorgd wordt en dat vraagt specifieke aandacht voor het inrichten van de last mile. Een belangrijk gegeven voor de webshop, want een optimale last mile vergroot de kans op een eerste succesvolle afleverpoging aanzienlijk.”

Volgens Jettie is het belangrijk dat de last mile niet alleen logistiek, maar ook marketing- en IT technisch goed wordt ingericht bij een webshop. “Wij hebben in onze last mile inrichting de vervoerders ondergeschikt gemaakt aan de afleverkeus van de consument. Dat wil zeggen, we verbinden de verschillende bezorgopties van vervoerders om aan de vraag van de consument te kunnen voldoen. Door onze last mile te integreren in de webwinkel krijgen consumenten de keuze voor de belangrijkste bezorgopties: avond-, weekend- of tijdvakleveringen, vandaag bezorgen of bij één van de 3.000 Parcelshops. Geen ingewikkelde procedure, maar gewoon overzichtelijk en eenvoudig in de webshop gepresenteerd. De bestelling moet natuurlijk wel snel afgerond kunnen worden.”

Verzenden makkelijk maken
Jet Verzendt kijkt continu hoe ze webshops kan ondersteunen om het verzenden makkelijk maken. “Initiatieven zoals de last mile inrichting, hele goede afspraken met de grote vervoerders en de pas gelanceerde consumentenhelpdesk zijn hier mooie voorbeelden van. Bij de consumentenhelpdesk hebben we rechtstreeks contact met de consument en lossen alle vragen met betrekking tot de pakketverzending op. We zijn van oorsprong een echt logistiek bedrijf en weten als geen ander om te gaan met klantvragen.

Wat ons betreft moet online shoppen in de toekomst niet alleen makkelijker zijn maar minstens even leuk als in de fysieke winkel shoppen. Meer aandacht voor het persoonlijke aspect is hierbij noodzakelijk. Helaas lopen we (vaak bij de minder grote webshops) nog tegen problemen aan die niet ten goede komen aan de klanttevredenheid, bijvoorbeeld het goed inrichten van het retourproces. Dit is ook een lastig onderwerp, maar wel heel belangrijk voor de herhaalbezoeken. Het loont echt de moeite om dit éénmalig goed in te richten. Hierbij adviseren wij graag. Bedrijven die zich op een creatieve manier in te weten onderscheiden blijken vaker succesvol.”

Creatieve oplossingen
Jettie ziet volop kansen voor webshops en fysieke retailers als het gaat om het invullen van de logistiek. “Probeer creatieve oplossingen te bedenken die een persoonlijke benadering naar voren brengen,” geeft ze als tip. “Zo zag ik laatst een leuke insteek van een kledingwinkel waarbij je online zoveel kleding kunt bestellen als je wilt. Vervolgens worden de stukken bezorgd in de fysieke winkel zodat je de spullen kan passen. Uiteindelijk betaal je alleen voor de kleding die je daadwerkelijk afneemt. Online lijdt hier niet onder en de traffic in de winkel wordt vergroot, wat kan zorgen voor impulsaankopen tot zelfs 15 procent. Wij kijken heel intensief mee in het logistieke proces bij onze klanten om een efficiencyslag te kunnen maken. Die persoonlijke benadering wordt erg gewaardeerd, dat merken we onder andere aan het sterk stijgende aantal pakketverzendingen.”

  • DELEN