Laden...

Gemakkelijk meer (online) business genereren

EDM0217

‘Waar moet ik beginnen?’ is wel de meest gestelde vraag als het over data in e-commerce gaat. ‘Welke data moet ik hebben, welke analyses zijn nuttig en welke acties moet ik doen?’ Of: ‘Ik analyseer al mijn webgegevens al, maar hoe integreer ik online met offline en hoe realiseer ik onboarding?’ Op alle vragen is het antwoord: het is makkelijker dan je denkt en het maakt niet uit waar je begint. Het belangrijkste is dat je niet wacht totdat je alles compleet hebt. Dat advies geeft Robert Feltzer van EDM.

Het is niet moeilijk om online meer business te genereren, maar voordat je begint moet je wel even checken of je websitesysteem personalisatie ondersteunt waarmee content dynamisch geserveerd kan worden op basis van datakenmerken. De meeste systemen kunnen dat. In e-mails kun je altijd wel personaliseren, maar voor een optimale conversie draagt een gepersonaliseerde route naar de kassa veel bij.

Welke data heb je nodig?

  • Klantdata (naam, adres, geslacht, leeftijd, etc.); zit in je ordersysteem
  • Transactiedata (welke klant, datum, artikelen, prijs, promo ja/nee) met zoveel mogelijk historie; zit in je ordersysteem
  • Promotiedata (welke klant heeft welk aanbod gekregen) met zoveel mogelijk historie; zit onder andere in je e-mail/nieuwsbrief/campagne systeem. Als je de promotiedata niet beschikbaar hebt, dan kun je die later altijd toevoegen
  • Sitebezoek identificatie; profiling-meetpixels op je website, bijvoorbeeld die van EDM Digital Solutions, staan er in 1 minuut op
  • Eventueel externe klantdata (bv van je toeleveranciers) als je weinig eigen profiel gegevens hebt

Met bovenstaande data doorloop je de volgende stappen:

  1. Bereken de waarde van iedere klant

Neem van een klant alle transacties van het afgelopen jaar en tel de waarde van alle aankopen bij elkaar op. Tel ook hoe vaak men iets gekocht heeft en maak van beide getallen drie klassen (hoog-midden-laag). De periode kan ook korter/langer als de omloopsnelheid van je producten daar aanleiding toe geeft. Combineer de twee nieuwe getallen tot een klantwaarde hoog (komt vaak en/of besteed veel), midden en laag (komt zelden en/of besteed weinig).

  1. Bepaal de responsgevoeligheid (als je de promotiedata hebt)

Tel per klant hoe vaak hij een aanbieding heeft ontvangen/gezien en hoe vaak hij daarop gereageerd heeft (doorgeklikt of liefst gekocht). Deel de klanten in naar ‘hebben vaak gerespondeerd’, ‘gemiddeld gerespondeerd’, ‘weinig/nooit gerespondeerd’. Zo ontdek je klanten die nooit reageren op een aanbod en klanten die dat wel doen. Hoe vaker men reageert, hoe hoger de responsgevoeligheid en dus de kans dat ze op een nieuw aanbod weer gaan reageren.

  1. Kies doelgroepen

Kijk welke profielkenmerken de verschillende groepen uit de vorige stappen hebben. Vaak is leeftijd, geslacht, plaats, referral, aankoopkanaal of iets dergelijks bekend of kun je externe profileringsdata koppelen. Er zijn extern 600 kenmerken van je klanten beschikbaar. Bepaal het profiel van de klanten met een hoge klantwaarde én een hoge responsgevoeligheid. Dat is een lucratief profiel voor jouw shop. Als beide profielen (sterk) verschillen, maak dan een keuze van wie je look-a-likes wilt benaderen. Ga je voor een hogere conversie of voor hogere orderbedragen? Voor beiden kan natuurlijk ook.

  1. Koppel de gekozen profielen aan je sitebezoekers en uitingen

Met de profiling-meetpixel op je website krijg je direct en real-time inzage in het profiel van de bezoekers. Iedere bezoeker heeft een eigen profiel. Hiermee kun je zien of het gekozen profiel (je favoriete klant/prospect) wel op je website komt en in welke mate. Dat kan per landingspage verschillen als gevolg van de uitingen die je verspreidt. Kies de uiting die het gewenste profiel aantrekt en zorg ervoor dat de landingspage aansluit bij die uiting. Als je verschillende profielen kiest, komen er dus verschillende landingspages en customer journeys naar de kassa in je webshop.

  1. Personaliseer je targeting

Van de gekozen profielen kun je crossmediale audiences aanmaken die onder andere in advertisingsystemen gebruikt kunnen worden en waaraan je bepaalde uitingen koppelt. Hierdoor bereik je op zo’n 12.000 NL-websites en in social media de juiste doelgroepen met de juiste uitingen. Ook kun je met hetzelfde profiel dezelfde doelgroep bereiken via e-mail of in de offline wereld via rechtstreekse media zoals direct mail of zelfs via folders.

Met bovenstaande stappen wordt je communicatie voor de ontvanger relevanter en zal je conversie stijgen. Uiteraard kan dit ook allemaal met meer databronnen en geavanceerdere analysetechnieken en zullen de resultaten nog verder stijgen, maar het principe blijft hetzelfde. Uitbreiding en verbetering kun je altijd achteraf doen. Veel succes met de nieuwe business!

 

Over EDM en Robert Feltzer
Robert is ondernemer en werkt al 30 jaar in data driven marketing. Ooit begonnen als data analist/programmeur, adviseert hij het bedrijfsleven over het slimmer inzetten van data in marketing. Als managing partner bij EDM geeft hij leiding aan de Data Science divisie. EDM ondersteunt als Customer Data Platform zo’n 300 bedrijven, waaronder veel (online) retailers, met (digital) solutions op het gebied van Data Quality, Intelligence en Targeting. Speciaal voor (online) retailers organiseert EDM jaarlijks een seminar.

  • DELEN