Efficiënt verpakken gaat verder dan alleen een slimme verpakking

Moonen0617

Pakketten verzenden en tegelijk besparen op voorraadkosten, CO2 uitstoot en tijd. Het is een uitdaging waar menig webwinkelier mee worstelt. Toch distribueren ketenregisseur Moonen Packaging en internationaal marktleider DHL vanuit deze visie al jarenlang pakketten naar internationale klanten. Gert Tabor (Moonen Packaging) en Wout Woldringh (DHL) geven tips over hoe je met de verpakkingsoplossing Box on Demand en de logistieke trends kosten en tijd kunt reduceren.

“Onze visie, waarin we duurzaamheid centraal stellen, is erop gericht om in de toekomst steeds minder m2 karton te verkopen,” begint Key Account Manager Gert Tabor van Moonen Packaging. “Dat klinkt misschien raar als verpakkingsspecialist, maar het is in essentie wel waar ons concept Box on Demand om draait; het produceren van een nauw omsluitende verpakking voor elke order. Als we de trends in de logistieke wereld bekijken, wordt het volume van een verpakking steeds belangrijker.” Dat kan Wout Woldringh Manager Marketing Intelligence & Product Management bij DHL Parcel bij DHL als geen ander beamen: “Minder lucht vervoeren is efficiënter en ook beter uit oogpunt voor het milieu.”

Totaalconcept
Omdat webwinkeliers doorgaans over een zeer gevarieerd aanbod beschikken, ook qua formaat van de producten, is het lastig (en kostbaar) om voor elk product een passende doos op voorraad te leggen. Gert Tabor: “We bieden nu ook webwinkeliers en fulfilmentbedrijven de gelegenheid om binnen de eigen muren een doos op maat te produceren, ook voor gecombineerde orders met meerdere producten in één doos. Het unieke van ons totaalconcept is dat de verpakkingen gerealiseerd worden op basis van de producten die verpakt dienen te worden. Software geeft aan de machine data, waarna suggesties voor passende omdozen en manieren van verpakken worden getoond. Deze oplossing spaart flink wat magazijnruimte wat voorheen was voorbehouden aan de opslag van dozen.”

Volledig emissievrij
De Box on Demand oplossing bespaart niet alleen op volume maar reduceert ook de kans op schade aan producten die veelal ontstaat door een te grote doos met onvoldoende opvulmateriaal. De verpakking is slechts één aspect van een duurzaam verzendproces. Ook de aflevering zal duurzaam moeten gebeuren. “Transport is een heel belangrijk element voor zowel de verzender als de ontvanger,” zegt Wout Woldringh. “Heel veel bedrijven kunnen inmiddels een pakket van A naar B vervoeren, maar diezelfde route volledig duurzaam afleggen is een vak apart en gaat over ontzettend veel aspecten. Zo zal je feitelijk een 100% score moeten halen bij de eerste afleverpoging, zal de last mile duurzaam moeten verlopen, maar ook de distributie daarvoor; vanaf de verzender naar het (energie-efficiënte) sorteercentrum, et cetera. Ook als het internationale zendingen betreffen. DHL heeft daarin een ambitie uitgesproken om tegen 2050 volledig emissievrij te opereren.” Dat is me nogal een ambitie, weet ook Ewout Blauw van DHL. “De last mile willen we in 2025 voor 70% emissievrij verzorgen.”

Keuzes
Door de constante groei die e-commerce doormaakt spelen er de nodige misvattingen, meent Ewout Blauw. “Er wordt vaak gesteld dat de wegen zullen dichtslibben als gevolg van de vele busjes die de wijk of stad dagelijks in moeten om alle pakjes af te leveren. Bedenk echter dat het vervoer van goederen nog geen 5% is van alle verkeer op de weg. We moeten het dus wel in het juiste perspectief plaatsen. De meeste bestelbusjes staan op naam van horecabedrijven en de aannemerij in de breedste zin van het woord. Desondanks nemen wij als DHL toch onze verantwoordelijkheid om dat transport zo milieuvriendelijk te verzorgen.” Wout Woldringh vult aan: “En dat doen we niet alleen met elektrische bestelauto’s, die we in onze eigen fabriek bouwen, maar ook met fietsachtige oplossingen. Daarnaast zetten we sterk in op een uitbreiding van het aantal servicepunten waar mensen pakjes kunnen ophalen of retourneren en in een uitbreiding van lockerautomaten. Kortom, we bieden de ontvanger zoveel mogelijk opties om een succesvolle eerste (en duurzame) aflevering mogelijk te maken.”

De samenwerking tussen Moonen Packaging en DHL biedt dus de mogelijkheid voor een webwinkelier om voor een duurzame oplossing te kiezen. De machine die de Box on Demand produceert, is bovendien in staat om de buitenzijde van de doos van een (personaliseerde) boodschap te voorzien. Op de Webwinkel Vakdagen zal Moonen Packaging het nieuwe concept Box on Demand aan het grote publiek presenteren. Ook zal Gert samen met Wout een presentatie verzorgen over hoe je met de logistieke trends en de verpakkingsoplossing Box on Demand kosten en tijd kunt reduceren.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*