Laden...

Een groene logistieke keten is de toekomst

Moonen0318

We weten allemaal dat verandering nodig is voor een leefbare, duurzame wereld. Alleen samen worden grote ambities realiteit. Lean & Green is Europa’s topprogramma voor duurzame logistiek. Het stimuleert organisaties om met elkaar te groeien naar een hoger duurzaamheidsniveau. Bedrijven die hun logistiek verduurzamen worden beloond met een Lean & Green ster. Moonen Packaging heeft dat goed begrepen en heeft recent de derde (!) Lean & Green Ster behaald. De verpakkingsgroothandel moedigt ook andere partijen aan om hun logistiek te verduurzamen.

Lean & Green is een community van betrokken mensen, die vanuit verschillende sectoren samenwerken en ervaringen delen om meer emissiereductie te bereiken. “Onderlinge vergelijking van CO2-prestaties maakt de gezamenlijke uitdaging leuk en spannend,” zegt Ruben Nolles, Supervisor Operations Support bij Moonen Packaging. “We zijn inmiddels in het bezit van de derde Lean & Green ster, wat neerkomt op een reductie van 49,6% in CO2-uitstoot. Dat is meer dan twee keer de norm van het programma.”

Gezonde bedrijfsvoering
Zero CO2-uitstoot is een must voor een gezonde bedrijfsvoering, stelt Ruben. “Het Lean & Green programma biedt praktische inzichten en tools voor meer efficiency en effectiviteit. Het stimuleert organisaties om met elkaar te groeien naar een hoger duurzaamheidsniveau, door maatregelen te nemen die niet alleen kostenbesparingen opleveren, maar gelijktijdig milieubelasting reduceren én tot een efficiëntere inrichting van de bedrijfs-/logistieke processen leiden.” Ruben geeft een aantal voorbeelden van hoe Moonen Packaging zijn logistiek de laatste jaren heeft verduurzaamd. “We denken mee met onze klant om te zorgen dat we altijd zoveel mogelijk met volle vrachtwagens rijden. In plaats van drie keer per week leveren, doen we datzelfde volume in twee vrachten. Of we gaan gebruik maken van multimodaal vervoer in plaats van uitsluitend een vrachtwagen. Ook combinaties maken met andere leveringen of adressen is een mogelijkheid.”

Verkorten pendelstroom
Een concreet voorbeeld van een efficiencyslag die Moonen Packaging heeft doorgevoerd, is het gebruik maken van een tweede transporteur. Ruben: “We deden voorheen uitsluitend zaken met een transporteur uit het noorden van het land. Dagelijks brachten zij lege trailers naar Weert en namen volle trailers mee terug. Vervolgens werden deze zendingen gesorteerd in het magazijn aldaar en werden de klanten beleverd. Sinds 2017 werken we voor de regio Zuid met een vervoerder bij ons uit Weert. Hierdoor is de pendelstroom van en naar Moonen Packaging sterk ingekort. Behalve dat er sneller kan worden gereageerd als er extra trailers nodig zijn, vermindert dit ook de uitstoot. Zo hoeven zendingen voor klanten in het zuiden van Nederland niet meer eerst helemaal naar de andere kant van het land.”

Transportmakelaar
We blijven onze vervoerders voortdurend beoordelen op performance en duurzaamheid, zegt Ruben stellig. “Door proactief de markt te benaderen, zal Moonen Packaging uitsluitend zaken doen met vervoerders die minder CO2 uitstoten bij een gelijke of betere performance. Zo zijn we een testcase aan gegaan met een transportmakelaar. Aan de ene kant om ‘leeg rijden’ te minimaliseren binnen de keten, maar ook om te organiseren dat onze toeleveranciers gebruik gaan maken van het platform om zendingen aan te bieden aan de makelaar. Zij organiseert de leveringen dan naar Moonen Packaging, waarbij optimale CO2 reductie in de keten plaatsvindt.”

Bewust bezorgd
Moonen Packaging onderzoekt de mogelijkheden van LZV-vrachtwagencombinaties voor het vervoeren van zendingen voor retailklanten. Een Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinatie (LZV), ook wel Ecocombi, is een vrachtwagen die meer vracht kan en mag vervoeren dan een reguliere combinatie. “Op die manier kunnen we de beladingsgraad vergroten en zullen we zendingen aan verschillende klanten bundelen. Ook lopen er plannen om gebruik te gaan maken van biobrandstof om de containerzendingen te verduurzamen. Ook op de inboundstromen zoeken we dus naar duurzame oplossingen. Tot slot participeren we in OP Zuid waarbij we deelnemen aan een innovatieproject met als doel track en tracé onafhankelijk te maken van de vervoerder, maar ook de zendingen via dit systeem te kunnen meten op duurzaamheid, inclusief verpakkingsmateriaal, CO2 uitstoot et cetera. Ontvangers kunnen middels een duurzaamheidslabel zien hoe duurzaam de zending is geweest. Dit innovatietraject neemt de komende drie jaar in beslag. Kortom, we zitten niet stil,” zegt Ruben tot besluit.

  • DELEN