Trends en uitdagingen voor e-commerce logistiek

Reflex0517

 

De druk op de logistieke sector neemt zienderogen toe als gevolg van de populariteit van e-commerce. De afhandeling en het transport moet steeds sneller gebeuren, terwijl er niets extra’s voor wordt betaald. De kosten staan dus enorm onder druk. De logistieke afhandeling zal volgens Ronald Schepers – Business Development Partner Reflex WMS – daarom slimmer moeten gebeuren om de kosten onder controle te houden. “E-commerce logistiek vraagt een industriële aanpak.”

Het kan volgens Schepers niet uit om e-commerce logistiek te bedrijven op een traditionele logistieke manier. “De afhandeling moet steeds sneller gebeuren en ook nog eens tegen dezelfde tarieven. Dat kan natuurlijk niet. Het is daarom zaak om meer efficiency in de afhandeling te realiseren. Om de kwaliteit bovendien niet uit het oog te verliezen, is een gedegen bijna industriële aanpak nodig met een hoge graad van mechanisatie. Personeel wordt steeds schaarser en levert niet altijd een constante kwaliteit. Het logistieke proces zal dus grotendeels aangestuurd moeten worden door robots, waarbij het personeel alleen ingezet wordt daar waar het aantoonbaar toegevoegde waarde levert. Een magazijn wordt steeds meer aangestuurd als een productieproces.”

Slimme algoritmen
E-commerce logistiek betekent over het algemeen een grote diversiteit aan producten en ontvangers. Schepers: “Deze fluctuaties zal je met zeer flexibele systemen moeten opvangen, zodanig dat je binnen de standaarden het proces flexibel kunt inrichten. Een order naar het buitenland, naar een adres in Nederland, naar een fysieke winkel of waar dan ook, het loopt veelal allemaal door elkaar. Dat vraagt om software met slimme algoritmen die de performance van een magazijn niet onderuit haalt en in staat is om het ‘stukspicken’ zo optimaal mogelijk te verwerken over de verschillende stromen en kanalen heen. Reflex WMS is daar tegen opgewassen en bewijst in grote distributiecentra absoluut zijn meerwaarde. Zo wordt onder meer het nieuwe magazijn van bol.com in Waalwijk op een industriële wijze aangestuurd met deze flexibele software.”

Onderdeel van de supply chain
Een logistiek centrum is vaak een op zichzelf staande unit, maar maakt wel wezenlijk onderdeel uit van de supply chain. Schepers geeft een voorbeeld. “Een samengestelde zending die vandaag vanuit Leeuwarden wordt verzonden, komt in de avond bijvoorbeeld aan in Eindhoven waar de zending wordt gecompleteerd met een tweede of derde product. Vervolgens wordt de zending de volgende dag in zijn geheel aan de ontvanger aangeboden. Dat proces vraagt een naadloze communicatie tussen de verschillende dc’s, de verzender en de ontvanger die wil weten wanneer hij zijn zending ontvangt. Ook een partij zoals bol.com vraagt ontzettend veel van de WMS-software. Ze beschikken immers over een eigen voorraad, maar de software moet tevens koppelen met de voorraden van alle aangesloten partijen om alle betrokken partijen bijna real-time van de juiste informatie te voorzien.”

Stukspicken
Stukspicken zit in het dna van Reflex WMS, zegt Schepers. “De software is ontwikkeld voor de logistieke dienstverlening om te kunnen stukspicken en is dus voorbestemd voor e-commerce logistiek. De software is voor en door gebruikers heel makkelijk aan te passen aan het eigen proces via zogenaamde exits functionaliteiten. Reflex experts kunnen dit verzorgen, maar het wordt ook steeds meer door logistieke partijen zelf gedaan. Grote e-commerce bedrijven beschikken vaak zelf over een eigen IT-afdeling. Sterker nog, het zijn in feite IT-bedrijven die aan marketing en logistiek doen. De software weet niet alleen raad met uitgaande goederen, maar is ook toegespitst op het ontvangen en verwerken van retouren. Ondanks de verregaande vorm van automatisatie is Reflex WMS ook heel goed in staat om individueel te personaliseren, bijvoorbeeld het toevoegen van een handgeschreven bedankbriefje in de verpakking.”

Ruim 1.000 distributiecentra in meer dan 20 landen vertrouwen inmiddels op Reflex WMS. “De oorsprong ligt in Frankrijk, maar de software is in allerlei talen beschikbaar, waaronder Nederlands, Pools, Duits en Engels. Het geeft bedrijven de handvatten om aan geïndustrialiseerde distributie te gaan doen met de wereld als speelveld,” besluit Ronald Schepers.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*