Studie Vlaams Instituut voor de Logistiek “VIL 4 e-boost”

belgie

Vlaanderen staat op de zesde plaats als ideale locatie voor Europese e-commerce distributiecentra. Dat blijkt uit een studie die het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) in het kader van zijn project ‘VIL 4 e-boost’ liet uitvoeren door PricewaterhouseCoopers (PwC). Een mooie score? Misschien wel, maar niet ten opzichte van de ons onmiddellijke omringende regio’s. Tom De Visscher en Kristof De Coster, beide werkzaam bij PwC, lichten de uitkomsten van het onderzoek verder toe en geven hun visie op de Belgische e-commerce markt.

De Belgische e-commerce markt maakt een enorme groei door, zegt Kristof De Coster. “Het groeipercentage is een heel stuk hoger dan bijvoorbeeld in Nederland of Duitsland. In de tweede helft van 2014 en 2015 zijn de groeicijfers in België echt gestegen. Het potentieel is er, maar de kmo zal anders moeten gaan denken; het bedrijfsprofiel zal moeten veranderen. België is van nature een kmo-land en heeft geen grote e-tailers, zoals die in Nederland en het Verenigd Koninkrijk bestaan. Het volume stroomt dan ook in grote mate naar buitenlandse webshops, gewoon omdat het aanbod in België er nog niet is. Er zal een switch moeten komen van bricks and mortar naar online. Echte pure players kennen wij niet in ons land. Wel zien we gelukkig dat grote ketens en warenhuizen als Torfs, Carrefour en Delhaize starten met een online platform.”

Locatie

PwC adviseert en ondersteunt kmo’s en pure players bij het ontwikkelen van een (online) strategie tot en met de uitvoer ‘op de vloer’. “Onze afdeling Strategy & Operations legt de focus op operations, dat wil zeggen de logistiek, supply chain planning, aankoop en uitlevering. Daarnaast leveren we ook advies rond de locatie van distributiecentra en dergelijke meer,” zegt Tom De Visscher. Uit de studie van het Vlaams Instituut voor de Logistiek blijkt dat Vlaanderen een zesde positie inneemt als meest geschikte locatie ten opzichte van de 44 regio’s die werden onderzocht. “Dat is in principe niet slecht,” meent De Coster. “Maar,” zegt hij, “de top 5 bevindt zich allemaal in de buurt. Rheinland-Pfalz (DE) staat aan de top, gevolgd door Saarland (DE) en Wallonië. Zuid- en West-Nederland zijn goed voor een vierde en vijfde plaats. Pas daarna komt Vlaanderen. Ondanks dat België in verhouding hoge groeicijfers kan voorleggen met betrekking tot de e-commerce markt, kent het dus niet dezelfde proportionele groei in uitbreiding van distributiecentra. Een relatief groot aantal e-fulfilment centra wordt opgetrokken in onze buurlanden en dit ondanks onze centrale ligging en goed uitgebouwd logistiek netwerk.”

Keuze van het hart

Waarom wordt aan Vlaanderen voorbij gegaan, ondanks de centrale ligging? In het onderzoek scoort Vlaanderen laag in de ranking voor investeringsaantrekkelijkheid, wegcongestie, beschikbaarheid van magazijnen en bouwgrond, werknemer-werkgever relaties en arbeidskost. De Coster: “Onze regio kent de hoogste arbeidskost van de regio’s in de top 6. Ook is de marktpenetratie en het bestedingspatroon van de online consument in Vlaanderen lager dan in Nederland of Frankrijk. Dat wordt mogelijk met het hoge groeicijfer wel rechtgetrokken. Sterk staat Vlaanderen met distributie-infrastructuur (wegendichtheid en zeehavens), huurprijs van magazijnen, marktnabijheid en ook verrassend goed voor arbeidsflexibiliteit. Dit laatste is te wijten aan de eenvoudige(re) ontslagprocedures in België.” Toch denkt De Coster dat de keuze voor het oprichten van een nieuw logistiek centrum vaak nog een keuze is van het hart. “Heel veel grote retailers in Nederland hebben bijvoorbeeld een grote verbondenheid met de lokale infra en besturen. Men kiest vaak voor een oplossing die goed is met een minimum aan complexiteit, vaak dichtbij het hoofdkantoor. Echt onderzoek naar een ideale locatie wordt vandaag nog weinig gedaan.”

Beloften waarmaken

Volgens Kristof De Koster bestaat er veel controverse over de manier waarop een consument zijn pakje wil ontvangen. “De mythe rond het zo snel mogelijk ontvangen is eerder ingegeven door de marketingafdeling dan puur uit vraag van de klant. Het is wel belangrijk dat de e-tailer zijn beloften waarmaakt en dus ook levert binnen het afgesproken tijdvak. Daar hecht de consument veel meer waarde aan.”

De rol van afhaalpunten en pakketkluizen zal volgens De Coster bescheiden blijven. “Afhaalpunten en centrale pakketautomaten zijn vooral een goed alternatief voor mensen die weinig thuis zijn. Doordat pakketleveranciers steeds meer ’s avonds, in het weekend en zelfs op zondag leveren, vermoed ik dat mensen het liefst graag hun pakje thuis willen ontvangen, tenminste als het geen meerkost vraagt. Ook worden er momenteel proeven gedaan met pakketkluisjes bij bedrijven en zelfs bij mensen thuis. Ik denk dat hier ook nog veel ontwikkelingen mogelijk zijn. Pakketkluizen die vandaag nog centraal zijn opgesteld, zullen steeds meer naar privéterreinen verhuizen, thuis of op het werk. Eender de vraag blijft, wat de economische kost is van deze diensten.”

PwC begeleidt bedrijven doorheen het hele traject naar digitale transformatie, zegt De Visscher. “We helpen bedrijven bij het ontwikkelen van een multi- en omni-channel strategie. Zo hebben we voor een grote Belgische food retailer bijvoorbeeld een nieuwe online strategie uitgetekend voor fresh foods. En zo zijn we voor meerdere organisaties bezig die vroeger eigenlijk geen focus hadden op e-commerce. Het is nu het moment om die transformatie aan te gaan.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*