Laden...

Snel anticiperen op dynamische e-commerce markt

Asendia0618

 

Om beter te kunnen inspelen op de dynamische e-commerce markt, is Asendia getransformeerd naar een Project Management Organisatie. Ellen Kop van Asendia Benelux vertelt wat dat betekent voor de klant. Bovendien laat ze haar licht schijnen op de nieuwste features, zoals Asendia Shipping met volledige live tracking vanaf een postpakje van 500 gram tot een pakket van 30 kilogram.

Asendia is van oudsher gespecialiseerd in Business Mail, Direct Mail, Press en pakjes, maar groeit vandaag enorm snel in de (crossborder) e-commerce markt. “In e-commerce is het belangrijk nieuwe ontwikkelingen te volgen en daar snel op te kunnen inhaken met oplossingen,” zegt Ellen. “Door projectmatig te werken, kunnen we sneller een behoefte in de markt definiëren, oplossingen zoeken en implementeren. In bijna elk project speelt IT een grote rol, maar ook het trainen van onze mensen: nieuwe producten, markten, diensten en het in de markt zetten van deze services. In een projectgroep, waarin alle disciplines samen zitten, kunnen we sneller en effectiever schakelen. Denk dan bijvoorbeeld aan communicatie, intern en extern, naar zowel onze medewerkers als onze klanten en potentiële klanten. De Project Management Organisatie staat al; we zijn volop bezig met vernieuwingen. Dat moet ook, want onze ambities voor de komende jaren zijn groot.”

Livraison Plus
Asendia is groot in crossborder leveringen en biedt voor thuisland Frankrijk en Zwitserland een aantal unieke oplossingen. Ellen geeft een paar voorbeelden. “In Frankrijk heeft 70% van de inwoners een genormaliseerde brievenbus ofwel een soort kluisje dat op slot zit en waarvan de brandweer, de politie en La Poste een sleuteltje heeft, de masterkey. Om die reden willen shoppers in Frankrijk het liefst zonder handtekening worden bezorgd. Van elk adres in Frankrijk (26 miljoen) weten wij de maat van de brievenbus. Zodra een pakje zijn eerste scan krijgt, weet onze sorteermachine of dat pakje bij die ontvanger in de brievenbus past. Op dat moment passen wij de messaging aan de shopper en zijn situatie aan. Past dat pakje niet in de deze brievenbus bieden we de ontvanger de mogelijkheid om binnen een tijdsframe van twee uur de volgende dag het pakketje geleverd te krijgen. Als ook dat niet past, kan de ontvanger online een nieuwe afspraak maken of kiezen voor een levering op een van onze postkantoren.”

Colissimo Flash
In 2019 start Asendia met Colissimo Flash in Frankrijk. Ellen: “Normaal gesproken leveren wij in B2C(ecom) binnen 48 uur door heel Frankrijk. Colissimo Flash is next-day-delivery maar dan gezien vanuit het eerste sorteercentrum. Vanuit de Benelux wordt aangeleverd in Carvin-bij Lille. Een next-day-delivery is dan mogelijk voor Noord Frankrijk en Parijs: 27 % van het Franse grondgebied. Een klant die bijvoorbeeld aanlevert in Marseille zal dan een volgende dag levering kunnen krijgen voor dat stukje van Zuid Frankrijk.”

Een andere, reeds bekende oplossing van Asendia is Colissimo Pass. “Dit is een abonnement voor gratis bezorging. De Fransen betalen een klein bedrag per jaar en krijgen gratis bezorging voor producten van aangesloten retailers. Op ons platform is te zien welke retailers dat zijn. In 2019 start we met een landelijke campagne om deze abonnementsformule verder te promoten. Het is een ideaal middel om de naamsbekendheid van de retailer te vergroten. Er is in Frankrijk nog veel ruimte voor groei, zowel in nieuwe shoppers als in het aantal orders per shopper. De online bestedingen maken nog maar 9% uit van de totale retail in Frankrijk. Fransen hebben er overigens geen moeite mee om crossborder te kopen.”

Op naar Zwitserland
In Zwitserland is Asendia in 2018 behoorlijk gegroeid. “Het is een land waar een grote behoefte is aan merken,” zegt Ellen. “Zwitsers kopen om die reden veel crossborder. In de fashion zien we dan echter ook een groot aantal retouren die dan vaak weer terug moeten naar het warehouse van de retailer buiten Zwitserland. Asendia verzorgt het retourhandling management in Zwitserland voor alle retouren en brengt deze – customs cleared – weer terug naar Nederland, België of elders. Onze meerwaarde vertaalt zich overduidelijk in een one-stop-shop: niet alleen transport naar Zwitserland en last mile levering maar ook de douaneafhandeling, zowel heen als terug voor de retouren. Dat houdt het voor de retailer een stuk overzichtelijker. Hij kan de consument vervolgens zo snel mogelijk terugbetalen en de producten ook snel weer opnieuw te koop aanbieden. Tevens regelen we dan de zogenaamde ‘duty drawback; voor de retailer. Dat bespaart enorm veel kosten op jaarbasis.”

Live tracking uitgebreid
In 2018 heeft Asendia een nieuw platform uitgerold; Asendia Shipping. “Klanten en leveranciers pluggen in op dit platform via een eenvoudige API en krijgen toegang tot alle trade lanes: van een postpakje van 500 gram tot een pakket van 30 kilogram met live tracking,” legt Ellen uit. “Asendia is van oorsprong een postaal bedrijf. We hebben dus toegang tot alle postale oplossingen crossborder tot 2 kilogram, variërend van untracked tot volledige tracking met de keuze van wel of geen handtekening. Boven die 2 kilogram (tot 30 kilogram) is ook Colissimo aangesloten, alsmede Postpac Zwitserland. En buiten onze moederbedrijven sluiten wij contracten met partners, variërend van postbedrijven tot privébedrijven met PUDO-of retouroplossingen. Ook onze retouroplossingen zijn aangesloten op dit platform. Het grote voordeel voor een retailer is ook dat hij sommige pakjes live tracked kan versturen en andere pakjes – bijvoorbeeld met een lage waarde – postaal met een beperktere tracking en iets langere doorlooptijd. En dat binnen dezelfde omgeving.”

Het aantal bestemmingen in premium goods (tot 30 kilogram met volledige tracking) wordt ook uitgebreid. “Denk aan bestemmingen als China waarbij wij direct zelf aanleveren in China en zo de doorlooptijd kunnen verkorten. Daarnaast hebben we in 2018 ook Ierland toegevoegd met onze partner Anpost: homedelivery met drie leveringspogingen door de lokale postbode. Israël is weer een ander land waarnaar wij goede oplossingen bieden: een klein land maar met veel crossborder shoppers en een enorm groeipotentieel. En in de toekomst gaan wij nog meer bestemmingen openen en aansluiten op ons platform. Zelfs voor kleine aantallen zijn onze oplossingen uitermate interessant.”

  • DELEN