Optimale controle over de zending

dpd0616

Uit onderzoek onder consumenten blijkt dat ze steeds meer zelf ‘in control’ willen zijn als het gaat over hoe en wanneer ze een pakje willen ontvangen. DPD is daarin heel ver gevorderd. Na een succesvolle testperiode stelt DPD namelijk flexibele bezorgopties via een Predict melding beschikbaar voor webwinkeliers. Dankzij een verregaande last mile communicatie geeft het consumenten optimale controle over de zending en de vrijheid om te gaan en staan waar ze willen, ook als de zending al onderweg is.

Volgens Pieter Smits van DPD is de last mile communicatie uniek voor Nederlandse begrippen. Smits: “In een recent onderzoek van Metapack (een e-commerce delivery rapport) geeft 46% van de respondenten aan de vrijheid te willen hebben om direct wijzigingen aan te brengen in hun bezorging. Dat kan via de Predict melding van DPD. Grote voordeel van deze methode is dat de consument tot op een uur nauwkeurig weet wanneer en waar het pakje wordt afgeleverd en daarop zijn agenda kan afstemmen. En mocht er onverwacht toch iets tussen komen, kan de zending nog worden onderschept door de consument, mits de chauffeur nog geen afleverpoging heeft gedaan.”

Predict melding
De ontvanger van een pakket, bezorgd via DPD, krijgt de avond voor levering een vooraankondiging via e-mail of SMS waarin staat dat zijn pakket de volgende dag geleverd wordt. De ochtend van levering krijgt de ontvanger een e-mail of SMS waarin staat hoe laat zijn pakket geleverd wordt. Bijzonder is het 1-uurs tijdvenster dat wordt gehanteerd. Smits: “Behalve het tijdsvenster waarin het pakket wordt bezorgd, kan de ontvanger met deze uitbreiding zijn pakket ook live tracken. Mocht hij rond het geplande 1-uurs tijdsvenster onverwacht toch niet thuis zijn, heeft hij een viertal opties om in te grijpen: afleveren op een andere dag, afleveren op een ander adres, afleveren bij een Pickup parcelshop of als laatste optie, afleveren op een door de ontvanger bestempelde veilige plek, bijvoorbeeld in het tuinhuis of achter de schutting. Met name voor zendingen met een relatief lage waarde is dat een prima mogelijkheid. Geen enkele beslissing maken we overigens op eigen initiatief; we leggen de ontvanger de verschillende opties voor en uiteindelijk is het aan hem om al dan niet voor een alternatief te gaan.”

Dienst beschikbaar in heel Europa
“Zo lang de chauffeur het pakje in zijn auto heeft liggen, bestaat de mogelijkheid om in te grijpen,” stelt Smits. “Zelfs tot kort voor de eerste afleverpoging kan de ontvanger ingrijpen en er bijvoorbeeld voor kiezen om het pakje op een ander adres te laten afleveren. Als het enigszins op de route ligt, zal de chauffeur binnen zijn mogelijkheden deze optie bekijken. Lukt dat niet, dan wordt het de volgende dag bezorgd op het andere adres. We proberen zo efficiënt mogelijk te plannen, een rerouting door een ontvanger mag de bezorging van andere pakketten natuurlijk niet in gevaar brengen.”

Predict bestaat al enige tijd. “Naast de flexibele bezorgopties en live tracking is ook nieuw dat we nu heel Europa met deze dienst afdekken,” zegt Smits. “Niet alleen de ontvanger in Nederland kan van service gebruik maken, ook de ontvanger in het buitenland profiteert van diezelfde mogelijkheden. Predict is in principe in alle Europese landen beschikbaar.”

Predict van DPD is echt een unieke feature. Smits: “Behalve optimale controle voor ontvanger, is het milieutechnisch ook veel meer verantwoord, omdat we veel zendingen niet onnodig hoeven aanbieden. Als enige in Nederland biedt DPD Pakketservice de ontvanger van een pakket deze flexibele keuzemogelijkheden. Hiermee is DPD de enige vervoerder die de ontvanger echt controle geeft over zijn eigen pakket.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*