Op weg naar e-commerce 3.0

bpost0218

Consumenten gebruiken vandaag al heel veel moderne technologieën zonder het te weten, waaronder ook Artificial Intelligence, zoals Waze of Google Translate. Deze moderne technieken hebben ons leven radicaal veranderd. En dat zal naar de toekomst toe nog veel verder en sneller gaan. Maar ook ons koopgedrag passen we met de nieuwe technologieën aan, zegt Thierry Moubax, VP Marketing bij bpost. Hij vertelt over de resultaten van het marktonderzoek dat bpost uitvoerde rond het omnichannel gedrag van de online consument* en laat zijn licht schijnen op de toekomst van e-commerce.

De snelheid van veranderingen die we vandaag meemaken is de traagste die we ooit zullen meemaken in de toekomst, begint Thierry Moubax. “De ontwikkeling van nieuwe technieken gaat steeds sneller en worden ook door de consument steeds sneller geaccepteerd. Van verbazing is nauwelijks nog sprake meer. We staan wat dat betreft nog maar aan het begin van een nieuw tijdperk waarin e-commerce alsmaar belangrijker wordt. In België beslaat e-commerce gemiddeld slechts 8% van het totale retaillandschap, in Nederland is het een paar procenten meer. Dat gaat echt veranderen. Natuurlijk zijn er uitschieters, zoals de markt voor elektronica en kleding, maar daar tegenover staan sectoren zoals food, health en beauty, dat nog zeer onontgonnen terrein is. De code voor die industrie om online te gaan, moet nog gekraakt worden.”

E-commerce 3.0
Veel producten die vandaag online gekocht worden, zijn volgens Thierry Moubax standaard producten, zoals een iPhone, een boormachine of een laptop. “Bedrijven die planten, vers vlees of vis online verkopen zijn er wel, maar de penetratie is veel minder. We staan aan de vooravond van e-commerce 3.0.” Daarmee doelt Thierry niet op 3D printing, maar op de groei van de subscriptiemodellen. “Mensen gaan vandaag nog naar de winkel om recurrente aankopen te doen, zoals wasmiddel, tandpasta, deegwaren, dranken, maar ook schoonheidsproducten, bloemen, enz. Als een aanbieder over die gegevens en data zou beschikken van een consument, dan kan het prima in een subscriptiemodel worden gevat. En is iedereen blij. Ook de consument, want die ziet deze aankopen meer als een noodzakelijke kwaad dan fun. Ik verwacht dan ook dat de subscriptie economie gaat exploderen en e-commerce 3.0 zal inluiden.”

Convenience
En daar zal het volgens Thierry Moubax niet bij blijven. “Er zijn al technieken beschikbaar die de consument gaat helpen om aankopen te doen, zoals een Amazon Echo. Je hoeft maar op een knopje te drukken of het aan je digitale assistent te zeggen en het product wordt in bestelling geplaatst. Ook de volgende fase bestaat al reeds, waarbij e-commerce wordt getriggerd door sensoren. Bijvoorbeeld sensoren in je schoenen die aangeven dat ze bijna versleten zijn, een printer die de inkt ‘zelfstandig’ kan bestellen of zelfs sensoren in tennisballen. Het lijkt science fiction, maar het bestaat al.” Betekent dat het einde van de webshop? “Dat niet,” verwacht Thierry Moubax. “Het is gewoon een uitbreiding op de huidige manier van aankopen doen, waarin convenience een grotere rol speelt. Want daar is het toch allemaal om te doen. Vroeger kocht men online puur vanwege de prijs of omdat men het product niet vond in de brick & mortar winkel. Vandaag is dat toch vooral door gemak.”

Pakjes
Om het gemak van de online shoppers te verhogen, heeft bpost de mogelijkheden qua bezorging van pakjes de laatste jaren enorm uitgebreid. “Wat we merken is dat consumenten die kiezen voor een thuislevering in 20% van de gevallen toch niet thuis blijken te zijn. In tegenstelling tot veel van onze collega’s gaan wij een pakje niet ongevraagd bij de buur afleveren of achter de poort zetten. We hebben gedurende de afgelopen maanden alle Belgische consumenten proactief bevraagd naar hun leveringsvoorkeuren en hebben reeds van 400.000 consumenten hun voorkeuren genoteerd. Per levering kunnen deze voorkeuren ook nog eens online aangepast worden. Het verhoogt de convenience en maakt dat de consument eerder geneigd zal zijn een online aankoop te doen. Als gevolg van het integreren van de Dyna Group in bpost zijn we ook in staat om verder te gaan dan enkel het leveren van pakjes tot aan de drempel. We kunnen producten ook gaan installeren, configureren, enz.”

Einde van de fysieke winkel?
Betekent al die extra convenience online het einde van het fysieke winkellandschap? “Welnee,” zegt Thierry Moubax stellig. “Als we kijken naar het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten waar ze al een stap verder zijn in e-commerce, dan zien we daar bijvoorbeeld dat Amazon boekenwinkels opent, maar ook dichter bij huis zien we een trend van online naar offline. Zalando, Coolblue, Baxshop, ze openen allemaal fysieke winkels. Waarom? Om de consument producten te laten zien, voelen, proeven, ruiken, …. Ook is de fysieke winkel belangrijk vanwege de snelheid. Men kan een product direct meenemen. Amazon Go is daar een mooi voorbeeld van. De consument heeft bovendien de drang om verrast te willen worden. Dat kan fysiek veel beter dan online. En tot slot, het sociale aspect en de fun is veel groter in een fysiek winkellandschap. Ik vergelijk het altijd met de populariteit van concerten. De muziekindustrie was enkele jaren geleden op sterven na dood door de komst van online streamingdiensten. Concerten en festivals zijn nog nooit zo duur en druk bezocht geweest als vandaag. Mensen willen erbij zijn, het meemaken en die ervaring delen. Het retaillandschap zal zich echter moeten heruitvinden en meer naar de beleving werken. Dit is wel een mooie challenge!”

*Een exemplaar van dit rapport kan aangevraagd worden via ecommerce@bpost.be. Meer informatie op www.bpost.be.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*