Laden...

Logistiek uitbesteden. Ook interessant voor kleinere spelers

RT Sessie Logistiek

 

Veel webwinkeliers hebben nog steeds het idee dat het uitbesteden van de logistieke werkzaamheden alleen interessant is voor grote webwinkels als Bol.com of Fonq.nl. Ze denken de logistieke afhandeling van hun webshop-bestellingen zelf veel goedkoper te kunnen dan een logistiek dienstverlener, met de aanname: ‘als ik het met mijn eigen handen doe, weet ik in ieder geval zeker dat het goed gebeurt’. Volgens Eddy Fransen van Esseko hangt het er maar net vanaf door welke bril de webwinkelier kijkt. “Uitbesteden van de logistiek kan zeker interessant zijn. Ook voor de kleinere spelers.”

Vooral die kleinere spelers zullen het volgende beeld herkennen, meent Fransen: “Je bent (ooit) een webshop begonnen omdat je enthousiast bent over een product en je kunt uren vertellen waarom de consument dát product zou moeten kopen. Werkelijk alles in het commerciële traject geeft je energie. Maar je bent ook veel tijd kwijt aan andere zaken. Er moet een boekhouding gevoerd worden en er is helaas ook wel eens een klant ontevreden. Producten komen vaker retour dan je zou willen, je huiskamer staat vol met voorraad en iedere middag sta je gewapend met tape en dozen de bestellingen te verpakken om deze vervolgens nog snel voor sluitingstijd naar het inleverpunt van je vervoerder te brengen. Je neemt deze zaken voor lief, want wat moet je anders?”

“Het kan zeker anders,” zegt Fransen. Hij geeft enkele voorbeelden. “Wanneer de insteek is om alleen maar uit te besteden om geld uit te sparen, dan is de uitkomst al gauw teleurstellend,” zegt hij terecht. “Je betaalt immers voor de tijd die men in het fulfilmenthuis bezig is met jouw voorraad en bestellingen, en voor de ruimte die ze gebruiken om jouw voorraad op te slaan. Dit zijn kosten die je vaak niet (volledig) terugverdient met het mogelijk iets lagere verzendtarief dat je via de fulfilmentpartij krijgt aangeboden. Wanneer je de kosten voor eigen opslag of jouw eigen tijdsinvesteringen niet meerekent in de kostprijzen, lijkt uitbesteden dus niet voordeliger.

Wanneer je echter de insteek hebt om jouw bedrijf te laten groeien, zul je zien dat er met fulfilment een wereld aan mogelijkheden opengaat. En dat begrippen zoals ontzorgen, kwaliteit, flexibiliteit en professionaliteit een toegevoegde waarde worden voor je webshop.”

“In een fulfilmentorganisatie wordt de logistiek verzorgd door professionals die de hele dag met niets anders bezig zijn,” vervolgt Fransen. “Zij beschikken over de juiste kennis, ervaring en middelen om jouw producten en bestellingen professioneel te behandelen, en dat biedt voordelen op allerlei vlakken. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat je voorraad (misschien wel het meest waardevolle bezit in je onderneming) verzekerd is voor schade en/of diefstal. Of dat je veel preciezer aan de leveringswensen van de klant kunt voldoen, omdat je ‘ineens’ de beschikking krijgt over een compleet pakket aan transporteurs en vervoersopties. Ook wanneer je weleens te maken hebt met onverwachte pieken biedt het uitbesteden van de logistiek uitkomst; van een logistiek dienstverlener mag je immers verwachten dat ze flexibel zijn ten aanzien van de te verwerken volumes. Nog een belangrijk punt is de zogenaamde cut-off tijd: fulfilmentpartijen kunnen hun zendingen doorgaans later bij de transporteurs aanleveren dan particulieren. Zo kun je klanten de mogelijkheid bieden om ’s avonds laat nog bestellingen te plaatsen, die de volgende dag afgeleverd worden. Meer flexibiliteit, een professionelere service en meer bewegingsvrijheid voor jezelf zijn de sleutelwoorden die ervoor pleiten om fulfilment eens serieus te onderzoeken.”

“Door het uitbesteden van de logistiek heb je als webwinkelier je handen vrij om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent: het laten groeien van je webshop,” stelt Fransen. “En dat betekent dat je ook weer de beschikking krijgt over je eigen tijd. Je kunt je volledig richten op de ontwikkeling van je webwinkel zonder je zorgen te maken over de ontvangst van goederen of de verwerking van je bestellingen. Of misschien zelfs weer een keer onbezorgd op vakantie, omdat je niet iedere dag gewapend met dozen en tape je orders te lijf moet gaan. Geen zorgen meer over voldoende opslagcapaciteit, voorraad, handjes in piekperiodes en wat al niet meer. Je kunt je volledig focussen op dat wat je het liefst doet: ondernemen!”

Spreekt dit je aan? Informeer dan eens vrijblijvend bij bijvoorbeeld Esseko. Zij bieden maatwerk in fulfilment en laten je graag zien wat de mogelijkheden en kosten zijn.

Over Esseko
Esseko is een logistiek dienstverlener die al 25 jaar ervaring heeft met toonaangevende retailers en etailers binnen de Benelux. Snelheid, flexibiliteit en échte focus op de specifieke wensen van de klant zijn kernwaarden voor de onderneming. Vanuit de expertise opgedaan in de distributie van hoogwaardige producten bieden zij naast de standaard orderverwerking een compleet pakket aan aanvullende diensten, waaronder retourverwerking en voorraadbeheer.

  • DELEN