Inspelen op het veranderende shopgedrag

UPS0317

 

Het shopgedrag van de consument is met name de laatste jaren enorm veranderd als gevolg van de ‘onbegrensde’ mogelijkheden. Remco Int-Veen, Segment Manager Retail bij UPS, ziet dat retailers daar meer en meer op in beginnen te springen, gesteund door innovatieve logistiek dienstverleners, zoals UPS. Hij bespreekt de recente innovaties en gunt ons tegelijk ook een blik in de logistieke toekomst. Want, wat is de rol van een verzender nog als 3D printen gemeengoed wordt?

Int-Veen: “Twee jaar geleden hebben we de ‘flex shopper’ geïdentificeerd, een extreem veeleisende shopper die zich op alle kanalen tegelijk weet te oriënteren op het aanbod. Dit houdt in dat ze, terwijl ze in de winkel zijn, online kijken naar een vergelijkend aanbod, betere prijs of betere service. Ze switchen constant tussen de verschillende kanalen en apparaten om zo een volledig overzicht te krijgen van het aanbod van retailers of om het zichzelf zo gemakkelijk mogelijk te maken. Daarnaast willen ze meer keuzes en gemak. Keuzes in lever- en betaalopties en het gemak van een bestelling op een ander adres of andere leverdag laten bezorgen, wanneer deze zending reeds onderweg is. Ze willen niet meer gedicteerd worden om hun bestelling thuis te ontvangen, maar ze willen meerdere leveropties hebben. Dit daagt retailers, die hun klanten willen vasthouden en zichzelf willen onderscheiden, uit om een bijna perfecte winkelervaring aan te bieden over alle kanalen. Uit recent onderzoek blijkt dat de retailers nog maar langzaam reageren op deze trend. UPS helpt hen om te anticiperen op deze trend, bijvoorbeeld door van de winkel een logistiek servicepunt te maken voor consumenten, onder andere voor het retourneren van online bestelde producten. Deze integratie is belangrijk, omdat het zorgt voor een geïntegreerde ervaring tussen online en offline.”

Elektrisch rijden
Bij UPS zien we een drietal belangrijke ontwikkelingen, namelijk duurzame (stads)logistiek, nieuwe aflevermethodes en vervagende grenzen, zegt Int-Veen. Hij gaat in op de verschillende thema’s. “De verschuiving naar duurzame logistiek is een trend die al langer bezig is en waar UPS al jaren actief aan meewerkt. Er is een toenemende vraag vanuit de consument én retailers om bijvoorbeeld online bestellingen op een duurzame manier te leveren. Met steeds drukker wordende binnensteden, maar ook milieuzones en vastgestelde bevoorradingstijden, is het van cruciaal belang dat we kijken naar schone en alternatieve manieren waarop we de consument en retailers van de benodigde bestellingen kunnen voorzien, zonder in te leveren op gemak.”

UPS heeft een van de grootste wagenparken op alternatieve brandstoffen ter wereld, bestaande uit 8.100 voertuigen. “De voertuigen in dat wagenpark rijden elektrisch of op compressed natural gas (CNG), zoals een aantal voertuigen in Nederland, maar wereldwijd hebben we ook een groot aantal andere aandrijftechnieken in onze vloot,” weet Int-Veen. “UPS heeft in 2016 de historische mijlpaal bereikt van een miljard mijl (1,6 miljard kilometer) op alternatieve brandstoffen. Wist je trouwens dat UPS vroeg in de jaren 30 – meer dan 80 jaar geleden – al een elektrisch voertuig in de vloot had?”

Innovatieve aflevermethodes
Nieuwe aflevermethodes gaan hand in hand met de verschuiving naar duurzame logistiek. “Een klassiek voorbeeld zijn de afhaalpunten, waar we meerdere pakketten in een keer kunnen afleveren. Daardoor hoeven we minder ritjes naar afzonderlijke adressen te maken wat natuurlijk weer brandstof (en daarmee uitstoot) bespaart. In Nederland heeft UPS 800 afhaalpunten, beter bekend als UPS Access Point locaties, deze zijn onderdeel van een netwerk van 16.000 Access Point locaties in Europa en 26.000 wereldwijd. Natuurlijk kijken we bij UPS doorlopend naar nieuwe manieren om bestellingen af te leveren. Zo testten we onlangs de bezorging van diverse pakketten met drones, zoals de levering van levensreddend bloed en vaccins in afgelegen gebieden in Rwanda. Maar ook ‘gewone’ leveringen, waarbij de drone opstijgt vanaf een UPS-voertuig, het pakket aflevert en terugkeert naar het voertuig. Daarmee bespaart de drone de chauffeur een ritje over een lang stoffig landweggetje. We onderzoeken continu de mogelijkheden om onze leveringsketen te optimaliseren en kijken daarbij naar alle soorten technieken, of ze nu al beschikbaar zijn of nog verder ontwikkeld moeten worden. De klant staat hierbij altijd centraal.”

Grenzen vervagen
We zien dat de grenzen steeds meer vervagen, stelt Int-Veen. “Het wordt steeds makkelijker voor ondernemers om hun producten in het buitenland op de markt te brengen. Bovendien zijn deze ondernemers een stuk succesvoller, zo blijkt uit UPS-onderzoek naar exportgewoonte van het mkb: MKB Exportinzichten. 49% van de exporterende mkb’s zag omzetgroei in de laatste drie jaar, tegenover 29% van de niet-exporterende mkb’s. UPS helpt ondernemers graag met het meedenken over welke markten het meest geschikt zijn. Zo anticipeerde UPS op de gestegen maximum belastingvrije invoerwaarde naar de Verenigde Staten door moderetailer Perfectly Basics hierop te attenderen en hen te helpen met het opzetten van een exportlijn naar de VS. Nu verzenden zij wekelijks tientallen bestellingen naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. Natuurlijk zijn er nog altijd ondernemers die zich op een enkele markt focussen, zij zijn terughoudend om de grens over te gaan, misschien omdat ze bang zijn voor verloren of beschadigde goederen, of voor de papierwinkel die erbij komt kijken. Wanneer je met een goede verzender werkt, hoeft dit geen probleem te zijn. Die grenzen zitten dan vooral tussen je oren, in plaats van op de kaart. Wie inspiratie nodig heeft, raden we vooral aan om de TED-talk van Scott Szwast te bekijken: The global business next door.”

Er zijn veel technologieën die kunnen bijdragen aan een efficiënte manier om producten van A naar B te brengen, maar wat als je helemaal niets meer hoeft te brengen? “3D printen, een service die we op een aantal locaties in de VS en Azië aanbieden, zien we als een veelbelovende technologie die de traditionele supply chains kan veranderen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om binnen korte tijd specifieke machineonderdelen te laten afdrukken en deze snel op plaats van bestemming te krijgen. Dit vermindert de noodzaak om reserve onderdelen constant in de inventaris te hebben. Daarnaast kunnen ook ondernemers gebruik maken van 3D-printers om prototypes van hun producten te printen, zonder te moeten investeren in traditionele productieprocedures. Bij UPS omarmen we innovatieve technologieën en we integreren deze in ons wereldwijde logistieke netwerk. We zijn ervan overtuigd dat, net zoals e-commerce het retaillandschap heeft veranderd, 3D printen het productielandschap kan veranderen. Wij zijn er in ieder geval klaar voor,” besluit Int-Veen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*