Laden...

Groeicijfers extra logistieke ruimte gewaarborgd

Goodman0318

Dat de e-commerce sector elk jaar opnieuw hard groeit, is lang geen nieuws meer. De sector kon sinds 2008 jaarlijkse groeicijfers van 12 tot 18 procent in de EU voorleggen. Ook voor de komende jaren lijken sterke groeicijfers alvast gegarandeerd.

De groei in e-commerce wordt deels gevoed door het feit dat de continentaal Europese markt nog steeds een vrij jonge e-commerce markt is in vergelijking met de US en de UK. Dit komt tot uiting in een vergelijking van het gespendeerde e-commerce budget per persoon, waar duidelijk wordt dat een Europeaan maar half het budget spendeert via online aankopen dan een Brit. Ook B2B e-commerce zit in de lift en speelt de komende jaren een belangrijke rol in de groei van de sector. Op basis daarvan voorspelt Amazon bijvoorbeeld een groeiverwachting van 30% per jaar in de Europese markt. E-tailers huisvesten een groot deel van hun operaties in distributiecentra. De groeiende vraag vanuit de markt resulteerde in miljoenen m² aan extra logistieke ruimte. Goodman, een globale ontwikkelaar, investeerder en beheerder in logistiek vastgoed anticipeerde tien jaar geleden reeds op deze markttrend en bood toon al de juiste oplossingen en services aan.

Vastgoedpartner voor e-commerce
Goodman ontwikkelde zijn eerste logistieke e-commercecentrum voor Amazon op het Europese vasteland in Leipzig reeds in 2006. Sindsdien heeft Goodman voor Amazon meer dan 1,2 miljoen m² aan logistiek vastgoed ontwikkeld, verspreid over negentien verschillende locaties in Frankrijk, Duitsland, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Goodman heeft met verschillende ontwikkelingstrajecten ook bijgedragen aan de groei van Europese bedrijven als Zalando, Cdiscount en Home24 (woninginrichting). “Daardoor komt de teller op ruim 2,4 miljoen m² aan logistieke ruimte voor de e-commerce sector in Europa en hebben we ons op de kaart gezet als een ervaren vastgoedpartner voor de e-commerce sector,” benadrukt Lien Standaert, Country Manager voor Goodman in Nederland.

Anticiperen op behoeften klant
Het succes schuilt in een uitgebreide ervaring van het ontwikkelen van e-commerce distributiecentra waarbij een snelle en flexibele aanpak gehanteerd wordt waarbij de klant centraal staat. “Door de ervaring en de technische kennis van onze mensen, begrijpen we de noden van onze klanten en kunnen we inspelen op hun specifieke operationele behoeften,” aldus Lien Standaert. “Daarnaast beschikken we over het kapitaal om onze projecten zelf te financieren, waardoor we ook complexe projecten kunnen opleveren binnen zeer strakke deadlines.” Aangezien snelheid de cruciale factor is in het ontwikkelingstraject van snel groeiende e-commerce bedrijven, schuilt hierin dan ook één van de belangrijkste voordelen van het samenwerken met Goodman.

Daarnaast biedt Goodman een globaal platform om internationale klanten wereldwijd een oplossing te kunnen bieden voor hun vraagstukken. “Het feit dat een klant met één vastgoedpartij kan samenwerken op Europese of zelfs globale schaal schept veel voordelen in het proces. Rode draad hierin is onze geïntegreerde business approach, waarbij we zowel ontwikkelen maar ook op lange termijn eigenaar blijven van de panden. Bovendien blijven we zelf verantwoordelijk voor het beheer en management van onze panden. Zo hebben onze klanten gedurende het gehele proces één aanspreekpunt binnen Goodman. Op die manier kunnen we onze klanten optimaal ontzorgen zodat zij zich op hun groeistrategie kunnen concentreren.”

Differentiëren
Voor verschillende e-commerce spelers is de snelheid en flexibiliteit van hun logistieke model, zoals levering binnen 24 uur of binnen een bepaald timeslot een strategische manier geworden om zich van hun concurrenten te differentiëren, zegt Lien Standaert. “Dit maakt dat het logistiek vastgoed een belangrijke strategische component is geworden. De online consument wordt bovendien steeds veeleisender. Dit zorgt voor een differentiatie van het e-commerce vastgoed om de uiteenlopende operationele behoefte van onze klanten te kunnen accommoderen. Waar we vijf jaar geleden vooral een vraag zagen naar grote distributiecentra of fulfilmentcenters, zien we daarnaast nu ook een stijgende vraag in kleinere logistieke centra dichtbij de grote steden. Dit om ook de last mile snel en efficiënt te kunnen laten verlopen en daarbij te kunnen inspelen op de behoeften van de consument met betrekking tot levertijden van hun bestelde producten. Het spreekt voor zich dat ontwikkelen van logistieke centra in stedelijk gebied niet evident is. Aangezien de beschikbare ruimte, schaarser wordt, is het aantal belanghebbenden dikwijls een stuk groter dan op andere logistieke ontwikkelingslocaties. Dit zorgt dikwijls voor langere en complexere ontwikkelingstrajecten. Als Goodman spelen we hierop in door op speculatieve basis op zoek te gaan naar interessante gronden. Daarbij werkt Goodman proactief samen met klanten om het voortraject van de ontwikkeling vroegtijdig te realiseren. Zo kunnen wij de klant snel en tijdig een duurzaam en flexibel gebouw aanbieden. Door deze aanpak kan de klant snel blijven groeien. Het gaat niet alleen om het project en het pand maar vooral ook om het partnership,” besluit Lien Standaert.

  • DELEN