Laden...

Geautomatiseerd warehouse een must voor groei e-commerce

P 43 45 afb Active Ants (4)

Met onder meer de grootste Autostore van de Benelux en diverse inpakrobots gelooft e-fulfilment bedrijf Active Ants zeer sterk in automatisering van het warehouse. Met bpost als investeerder op de achtergrond zijn beide partijen voornemens het grootste en beste fulfilmentbedrijf van Europa te realiseren. Jeroen Dekker van Active Ants legt uit waarom automatisering onontkoombaar is voor nu, maar zeker met het oog op de toekomst.

Geen blauwdruk
Wij komen van 25 medewerkers en 2 miljoen euro omzet in 2012 naar 180 medewerkers nu met een jaaromzet van 12 miljoen euro. De groeicurve verloopt enorm steil en dat heeft zijn weerslag op de cashflow. Zeker omdat we fors investeren in automatisering. We geloven in een geautomatiseerd warehouse, maar een blauwdruk is er niet. Wij zijn wat dat betreft een frontrunner met onder andere Autostore, automatische inpakrobots, et cetera. In 2015 hebben we Autostore geïmplementeerd met 30.000 bakken, waarvan de capaciteit onlangs is verdubbeld naar 60.000 bakken. Die verregaande vorm van automatisering en de steile groeicurve vraagt om steeds hogere investeringen. Ondanks dat we een gezond bedrijf zijn, kunnen we die investeringen zelf niet dragen. We zijn op zoek gegaan naar een partij die ons blijvend wil en kan financieren. Die partij hebben we gevonden in bpost. Gezamenlijk hebben we de ambitie uitgesproken om het grootste en beste fulfilmentbedrijf van Europa te bouwen.

Nog niet tot volle wasdom
De e-commerce markt in Nederland is volgens Jeroen heel snel gegroeid. “In 1996 waren we met shop.nl een van de eerste webwinkels van Nederland. Nu in 2018 is de markt echt volwassen gegroeid, maar nog niet tot volle wasdom gekomen.” Hij onderbouwt een en ander met enkele cijfers. “Momenteel worden in Europa 4 miljard pakjes per jaar verstuurd. Dat is slechts 8% van de totale retail. Dus eigenlijk best weinig. Als ik kijk naar mijn eigen bestedingspatroon, dan ligt dat ver boven de 8% en neigt eerder naar de 80%. Met andere woorden, de groei in Europa gaat enorm zijn. Als we de eerste, voorzichtige prognoses bekijken van e-commerce.org zouden er in 2020 al ruim 10 miljard pakjes per jaar in omloop zijn. De infrastructuur die nodig is om die groei op te kunnen vangen is enorm. Warehouses schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond. Maar zelfs dat gaat nog te langzaam, denken wij. Tel daarbij op dat het steeds moeilijker wordt om personeel aan te trekken in warehouses, dan ontkom je niet aan automatiseren.”

Pieken
Active Ants heeft momenteel 180 medewerkers in dienst. “Hadden we niet zo’n sterk geloof in automatisering, dan hadden we op dit moment al minimaal 300 medewerkers nodig om hetzelfde werk te verzetten,” schetst Jeroen. “Dat wil niet zeggen dat robotisering alles oplost. Nee, het is een combinatie van mensen en machines om de toekomstige groei aan te kunnen. Wij zijn ervan overtuigd dat je met automatisering uiteindelijk voordeliger kan werken. Prijzen staan enorm onder druk. Door allerlei value added diensten te bieden, zoals onze Basketpic dat via automatisering prima is te implementeren, hoeven we ook niet de goedkoopste te zijn. Daarnaast hebben we steeds meer te maken met pieken. Behalve de gebruikelijke feestdagen, zoals Kerst en Sinterklaas, komen er ook steeds meer events overwaaien uit het buitenland, zoals Black Friday en Single’s Day die eveneens pieken veroorzaken. Deze pieken brengen de logistieke sector steeds meer in de problemen. De consument pikt dat niet en webwinkels ook niet langer. Ook al heb je 300% meer te versturen, ‘men’ verwacht dat je dit gewoon kunt opvangen. Dat is eigenlijk absurd. Maar het is wel de spagaat waar de logistieke sector middenin zit. Een van de oplossingen is om te automatiseren met een slimme overcapaciteit om eenvoudig te kunnen op- en afschalen. Dat is nog altijd voordeliger dan tien extra medewerkers moeten inzetten.”

Crossborder
Wij denken dat automatisering de enige manier is om de toekomstige groei te kunnen opvangen, herhaalt Jeroen nogmaals. “Warehouse vierkante meters zijn in Nederland behoorlijk aan de prijs. Het is er alles aangelegen om die oppervlakte zo efficiënt mogelijk te benutten. Autostore kan tot zes keer zoveel artikelen onderbrengen per m2 in vergelijking met een legbordstelling. Zonder Autostore zou ons pand al lang zijn maximale capaciteit hebben bereikt. Nu kunnen we nog drie keer zo groot groeien.” Jeroen verwacht door de samenwerking met bpost dit jaar met 40 tot 50% te kunnen groeien. Het zijn geen loze kreten, want ook vorig jaar maakte Active Ants een vergelijkbare groei door. “We hebben nu geen beperkingen meer qua financiën. De groei wordt vandaag niet beperkt door sales, maar meer door hoe snel je als organisatie kunt opschalen. Bpost is bovendien een strategische investeerder met veel kennis en ervaring, ook buiten de landsgrenzen. We focussen ons dan ook steeds meer op bedrijven die de Europese markt bedienen. Vandaag gaat al een derde van de zendingen crossborder. Met slimme automatisering bouwen we aan hét fulfilmentcenter voor de toekomst.”

  • DELEN