Fins postbedrijf biedt uniek voordeel voor EU-handel

Aland0618

Webwinkeliers die grote volumes van producten met lage waarde verkopen opgelet. Je hoeft niet meer te vrezen voor grote spelers uit China die met enorme overheidssubsidies producten tot in Europa verschepen. Åland Post kan namelijk de concurrentie aangaan met dezelfde prijsvoordelen én een veel snellere levering.

E-commerce laat zich niet vangen binnen landsgrenzen, zegt Martijn Balzer die als Nederlander verantwoordelijk is voor de internationale sales bij het Finse bedrijf. Åland Post is een jonge, dynamische organisatie met een spannende geschiedenis en een uniek voordeel voor Europese, en dus ook Nederlandse, webwinkeliers. “Het natuurschone Åland bevindt zich in het hart van Scandinavië. Het bestaat uit een groep van ruim zesduizend in de Oostzee gelegen eilanden en is een Zweedstalige, gedemilitariseerde regio met verregaande zelfstandigheid. Als deel van Finland is Åland lid van de EU, maar bevindt het zich wel buiten Europa’s fiscale unie. Juist dit onderscheid maakt het versturen van goederen vanuit Åland een zeer aantrekkelijk alternatief voor internationale e-commercebedrijven.”

Postbezorging over het ijs
Eerst een stukje geschiedenis van Martijn. “De geschiedenis van postbezorging in Åland gaat bijna 400 jaar terug in de tijd, naar het jaar 1636. De toenmalige koningin Kristina van Zweden zette in dat jaar de postroute tussen Zweden en Finland op. Hierbij vormde Åland een cruciale verbinding. Onder soms barre omstandigheden werd alles in het werk gesteld om de post op tijd te bezorgen: over land en water en ’s winters met sleeën over het ijs. Hiervoor moest letterlijk alles wijken: ‘Posten ska fram’ (de post dient bezorgd te worden) luidde het devies. Dit motto zit ook vandaag de dag nog diep geworteld in ons DNA, al zijn we inmiddels uitgegroeid tot een modern logistiekbedrijf met ruim vijftien jaar ervaring op het gebied van internationale e-commerce. Åland Post biedt klantgerichte, geavanceerde oplossingen, van opslag tot verpakking en distributie voor alle soorten bedrijven.”

Unieke status binnen EU
Als autonome regio heeft Åland een unieke status binnen de EU. “Zo kan Åland Post een belastingvrijstelling bieden op de verkoop van relatief goedkope goederen die vanuit Åland naar de EU worden verstuurd,” geeft Martijn aan. Een korte uitleg: “Toen Finland in 1995 lid werd van de Europese Unie, moest men zich wat betreft de indirecte belastingen aanpassen aan EU-richtlijnen. Voor Åland werd echter een uitzondering gemaakt, om zo het recht om belastingvrij inkopen te doen in het scheepvaartverkeer in stand te houden. Het scheepvaartverkeer is namelijk van cruciaal belang voor de communicatie van de provincie Åland, en de bedoeling was om de economie van de provincie op deze manier te ondersteunen. Om die reden hoort Åland dus, net als de rest van Finland, wel tot het douanegebied van de Europese Gemeenschap, maar is het eiland niet opgenomen op fiscaal gebied.”

Concurrentievoordelen
Door deze speciale belastingvrije status kan Åland Post de webwinkelier aanzienlijke concurrentievoordelen bieden. Martijn: “Zendingen die bestaan uit ‘goederen met een te verwaarlozen waarde’ (niet meer dan € 22) die uit een derde land, dus ook Åland, rechtstreeks aan een geadresseerde in de EU worden gezonden, zijn vrijgesteld van douanerechten en btw. In 1983 is Nederland met deze btw-vrije drempel akkoord gegaan. Het brengt vooral een administratieve verlichting voor de postsortering.”

Sterk netwerk
Åland Post is al in een vroeg stadium ingesprongen op de groeiende internationale e-commercebranche. “Onze klanten kunnen hun goederen vanuit Åland naar heel Europa sturen”, stelt Martijn. “Wij verzorgen in ons warehouse het volledige fulfilmentproces. Als lid van de Wereldpostorganisatie UPU hebben wij een sterk internationaal netwerk van logistieke partners. Hierdoor zorgen we voor snelle verzendingen naar heel Europa, tegen zeer scherpe posttarieven. Omdat webwinkeliers geen btw hoeven te heffen over hun producten, kunnen ze dat in eigen zak steken, maar ook (deels) verrekenen in een lagere aanschafprijs. Dat komt de concurrentiepositie ten goede, vooral ook op marktplaatsen.”

Ondanks die unieke status is Åland Post nog een vrij onbekende speler op de Nederlandse markt. Reden om tijdens de Webwinkel Vakdagen groots uit te pakken. “Onze ambitie voor 2019 is om meer bekendheid te genereren bij Nederlandse en Belgische webwinkeliers, zodat deze de concurrentie uit met name China beter het hoofd kunnen bieden,” zegt Martijn tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*