Laden...

‘Emissievrije logistiek in 2050’

DHL0317

 

Het aantal logistieke bewegingen zal de komende jaren alsmaar blijven toenemen als gevolg van de groeiende economie. Tegelijk wordt de druk op het milieu steeds groter. Om ook in de toekomst de logistieke bewegingen te kunnen blijven uitoefenen, heeft Deutsche Post DHL Group een ambitieuze strategie uitgestippeld. Vanaf 2050 wil de wereldspeler al zijn logistiek gerelateerde emissies tot nul reduceren. DHL wil marktleider worden in groene logistiek en zal de komende periode het portfolio met groene producten en diensten uitbreiden. Branko Schuurman van DHL Parcel vertelt ons meer over de laatste innovaties, zoals de StreetScooter en de Cubicycle.

Een rechtstreeks gevolg van de groeiende economie is een verdichting in het aantal logistieke bewegingen, begint Schuurman. “Steeds meer mensen verhuizen bovendien naar de stad. Dat heeft een enorme impact voor ons als logistiek dienstverleners. Om nog maar te zwijgen over de consument die een steeds meer op zichzelf toegesneden dienstverlening verwacht. De Deutsche Post DHL Group heeft daarom unieke services ontwikkeld met een modulaire opbouw, steeds gebaseerd op standaard modules. Dat maakt het mogelijk om als wereldspeler op een zeer efficiënte wijze in te spelen op lokale markten met verschillende verwachtingen. Daartoe ontwikkelen we voortdurend nieuwe producten om de logistiek ook zo ecologisch mogelijk te laten zijn. Want, één ding staat als een paal boven water; in de logistiek zullen we verder moeten kijken dan alleen de dieselbus.”

StreetScooter
De StreetScooter is het nieuwe wapen van DHL in het streven naar een groene last mile. StreetScooter is van origine een Duitse start-up die door Deutsche Post DHL Group is gekocht en er volgens Schuurman een geheel andere zienswijze op nahoudt voor de productie van auto’s dan de conventionele auto-industrie. “De elektrische bezorgauto is ontwikkeld met het oog op de mensen die ermee moeten werken. Zo is de auto heel toegankelijk voor de chauffeur doordat de deze geen tildrempel heeft. De bezorgauto heeft een laadruimte van 4 kubieke meter en is met een maximumsnelheid van 80 km/h en een actieradius van 80 kilometer perfect voor stadsdistributie. Inmiddels rijden er honderd in ons land rond, in steden als Alkmaar, Almere, Amsterdam, Amersfoort, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Maastricht, Rotterdam, Tilburg, Tiel, Utrecht en Zoetermeer. Sinds kort is er ook een model met een laadruimte van 8 kubieke meter in productie en wordt in samenwerking met Ford een grotere elektrische bestelauto geproduceerd, vergelijkbaar met een Ford Transit.”

Cubicycle
Een andere innovatie is de vervoerscombinatie die DHL sinds begin april dit jaar in Utrecht in gebruik heeft genomen voor binnenstedelijke distributie. Het gaat om een slimme trailer in combinatie met een containerfiets, de Cubicycle. Dit is een fiets op vier wielen met een afneembare container van 1 kubieke meter met daarin plaats voor ongeveer 125 kilogram aan zendingen. De containers worden vooraf geladen in een sorteercentrum van DHL, per trailer naar het stadscentrum vervoerd en daar op de fietsen geplaatst. Deze zogenaamde ‘City Hub’ voor cargofietsen kan tot vier containers vervoeren en maakt het mogelijk om grotere pakketten milieuvriendelijk in lastig bereikbare stadscentra te bezorgen en meteen de retouren hiervandaan te organiseren. Schuurman illustreert de meerwaarde van deze vervoerscombinatie met een voorbeeld in de gemeente Houten. “Om met de auto van de ene naar de andere wijk te komen, moet je steeds de buitenring te nemen. Je bent dan al gauw ruim een kilometer onderweg, terwijl je met de fiets wel gewoon kunt ‘oversteken’. De Cubicycle komt hier als geroepen. En zulke verbindingen zijn eerder regel dan uitzondering in de Nederlandse Vinex-wijken.”

Vrij recent heeft DHL ook andere afleveropties geïntroduceerd, zoals bezorgen in de kofferbak en het plaatsen van slimme pakketkluizen dichtbij de ontvanger (in wijken) die je met je smartphone kunt openen. “De logistiek gerelateerde emissies tot nul gereduceerd hebben in 2050 is een aardige ambitie, weet ook Schuurman. “We hebben een strategie uitgestippeld met verschillende mijlpalen. Zo willen we al in 2025 de helft minder CO2 uitstoten ten opzichte van het referentiejaar 2007. En willen we 70% van alle afleveractiviteiten CO2-neutraal laten verlopen. Een ambitie die vraagt om nog meer vervoersoplossingen dan de genoemde StreetScooter en Cubicycle. Ik ben er dan ook van overtuigd dat we nog maar aan het begin staan van een groot aantal innovatieve ontwikkelingen.” Kortom, de logistieke sector is meer dan ooit in beweging. Letterlijk en figuurlijk.

 

Elektrische bestelauto met groot volume
Deutsche Post DHL Group en Ford delen de doelstelling om door het verlagen van uitstoot en het bedenken van nieuwe verkeersoplossingen ook op langere termijn voor mobiliteit te zorgen. Dit partnerschap is een belangrijke concrete stap in het verwezenlijken van deze doelen. Zo is recent een nieuwe elektrische bestelauto gepresenteerd. De technische basis hiervoor wordt gevormd door het chassis van de Ford Transit. De nieuwe bestelauto zal worden uitgerust met een elektrische aandrijving en een speciale carrosserie die is gebaseerd op de specificaties van Deutsche Post en DHL Paket. De productiestart staat gepland voor juli 2017. Vóór eind 2018 zullen er door Deutsche Post DHL Group minstens 2.500 auto’s worden ingezet voor koeriersdiensten in steden. Hiermee wordt er met dit gezamenlijke project het grootste aantal elektrisch aangedreven middelgrote bestelauto’s in Europa geproduceerd.

  • DELEN