Laden...

Eén logistiek Europa

DHL0417

 

Om als webwinkelier ook in de toekomst succesvol te kunnen zijn, is het zaak grenzen te verleggen. Succesvolle webwinkels zijn partijen die ook over de grens kijken. Dat stelt Martijn Kleij, VP Marketing & Retail bij DHL Parcel. Als het meest internationale bedrijf ter wereld weet DHL waar het over spreekt. De logistieke speler is nu bezig met de uitrol van een uniforme standaardoplossing in Europa voor het verzenden, ontvangen en retourneren van pakjes, naast het reeds bestaande expresnetwerk.

De omzet in de Europese e-commerce markt vertegenwoordigde in 2015 een waarde van 455 miljard euro. Tegen 2020 zal dat ruim boven de 1.000 miljard euro zijn, verwacht Kleij. “Dat zijn serieuze bedragen, waar je als webwinkelier gebruik van moet maken. Temeer, daar crossborder e-commerce twee keer zo hard groeit als de binnenlandse markt. Je beperkt je als webwinkelier dus behoorlijk wanneer je je alleen op de Nederlandse markt richt. Bij DHL hebben we de cross-bordertrend enige jaren geleden al onderkend en hebben we een dicht e-commerce netwerk voor standaardzendingen in Europa opgebouwd. Momenteel zijn er al achttien landen aangesloten en volgend jaar zijn er dat 27.”

Lokale invulling
Uniek aan het Europese netwerk is volgens Kleij dat het een uniforme oplossing is die aansluit bij de lokale behoeften en gebruiken van de ontvanger. “In Nederland zijn we gewend aan thuisbezorging, maar dat hoeft niet te betekenen dat die voorkeur ook in bijvoorbeeld Zweden werkt. Door onze lokale aanwezigheid in alle landen kennen we de gebruiken. Wat in alle gevallen cruciaal blijft, is het retour kunnen sturen. Vanuit heel Europa kan een ontvanger via 50.000 servicepunten heel eenvoudig een pakje retourneren. De retourstroom is net als de heenzending volledig inzichtelijk in de track & trace-omgeving. Dat biedt zekerheid en duidelijkheid voor zowel de ontvanger als de webwinkel.”

Retouroptie
DHL heeft na gedegen onderzoek drie redenen vastgesteld waarom een webwinkelier niet of minder presteert. “Op nummer 1 staat met stip het gebrek aan een gedegen retourafhandeling,” weet Kleij. “Een kwart van de respondenten geeft aan dat het niet hebben van een eenvoudige retouroptie reden is om af te zien van een bestelling in een webwinkel. Wij nemen gelukkig die zorg uit handen. De snelheid van leveren als struikelblok staat op nummer 2. Ook dat is gegarandeerd via ons Europese netwerk. Tot slot staat betrouwbaarheid van de verzending op nummer 3. Als meest internationale bedrijf ter wereld met een aanwezigheid in 220 landen is DHL wereldwijd gekend. In Duitsland staat het imago van een DHL-bezorger op hetzelfde niveau als een brandweerman. Dat zegt iets over onze betrouwbaarheid.”

Groene ambitie
Behalve de 25.000 servicepunten zet DHL ook in op andere bezorgopties. “Zo hebben we bijvoorbeeld bij de RET in Rotterdam en bijvoorbeeld een aantal Shell tankstations kluiswanden geplaatst waar pakketten opgehaald en retour gestuurd kunnen worden,” zegt Kleij. “Dit antwoord op de 24-uurs economie gaan we de komende tijd verder uitbreiden. Het draagt ook bij aan onze ambitie om in 2050 als bedrijf wereldwijd volledig energieneutraal te opereren. Je kunt je voorstellen dat het met 500.000 medewerkers en een enorme vloot aan voertuigen (auto’s, busjes, vrachtwagens en zelfs vliegtuigen) een flinke opgave is. Kluiswanden, groen vervoer zoals onze fietsen en elektrische auto’s (waaronder de zelf geproduceerde StreetScooter) vormen een eerste aanzet in die ambitie.”

Tot slot wil Martijn Kleij nog benadrukken dat DHL zich ook opstelt als expertpartner voor webwinkeliers die cross-border willen ondernemen. “We willen onze klanten bijstaan om succesvol over de landsgrenzen te opereren, ook op het gebied van bijvoorbeeld het check-out proces. Daar begint immers de logistieke ervaring. Ons Europese logistieke netwerk zorgt er vervolgens voor dat klanten hun bestelde producten snel en efficiënt ontvangen en indien nodig met hetzelfde gemak kunnen retourneren,” besluit Kleij.

  • DELEN