Laden...

E-fulfilment: ‘Pick, pack en sort zijn heilig’

Groenewout0317

 

E-fulfilment volumestromen zijn de afgelopen jaren flink gegroeid. De volumes zijn inmiddels dusdanig dat de juiste strategie en de keuze van de oplossing binnen de muren van het logistieke centrum bepalend zijn voor het succes. Wat is die strategie? En welke oplossingen lijken winnend te zijn? We vragen het Paul Haagh, senior consultant bij adviesbureau Groenewout.

De grote spelers splitsen hun stroom op naar productafmeting en gewicht, vertelt Paul. “Kleine producten passen in een bak of pocket en zijn daarmee geschikt om met een gemechaniseerde oplossing behandeld te worden: tot 70 liter en maximaal 7 kg. Bij grote producten moet je denken aan koelkasten en wasmachines. Wat overblijft behoort tot de middelgrote producten. Deze zijn te groot voor de bak of pocket, maar passen wel met meerdere op een pallet.”

Verschillende operaties
E-fulfilment spelers verdelen de drie stromen over verschillende operaties, soms wel onder één dak, maar de stromen worden daarbij strikt gescheiden. De volumestroom van kleine producten is vele malen groter dan middel en groot bij elkaar. “Voor deze stroom worden zogenaamde E-fulfilment centers gebouwd: racebanen waarin alle orders via hetzelfde efficiënte proces worden verwerkt. Wehkamp bijvoorbeeld distribueert haar kleine producten vanuit het gemechaniseerde centrum in Zwolle. Op dezelfde locatie, maar vanuit een andere hal, worden ook de middelgrote producten verstuurd. Het witgoed is weer elders ondergebracht.” Het loont volgens Paul om het probleem van het consolideren van een order met een klein en een middelgroot product te laten uitvoeren buiten de muren van het logistieke centrum. “Zolang beide producten maar op hetzelfde tijdstip arriveren op het sorteercentrum van de parcel carrier is de kans groot dat ze met dezelfde bus naar de klant gaan.”

Mechanisatie processen
Fulfilment omvat de processen pick, pack en sort. Stuk voor stuk processen in de outboundstroom. Om succesvol te zijn is het zaak om deze processen ‘heilig te verklaren’ en ze zo efficiënt mogelijk in te richten. Dat impliceert dat alle andere processen van ondergeschikt belang zijn en dienend moeten zijn aan de fulfilment processen. “Meest succesvol zijn die operaties waarin deze gedachtegang rigoureus is doorgevoerd.” Mechanisatie kan de processen volgens Paul sneller en productiever maken. “Investeringen in mechanisatie moet je echter tijdig terugverdienen. Het helpt dan wanneer je je gemechaniseerde oplossing gedurende het gehele jaar kunt inzetten, en niet alleen tijdens de decemberpiek. Met name in ons land is hier nog een horde te nemen.”

Of je nu mechaniseert of niet, het gebouw en de inrichting moeten zijn gedimensioneerd op de piekperiode. “Bij piekfactor 3 tot 4 betekent dit dat 50% of meer van je gebouw en inrichting uitsluitend tijdens de piek worden gebruikt en door het jaar heen onbenut zijn. Dit is naar investeerders niet te verantwoorden.” De piekfactor zal dus moeten worden teruggebracht. “We zullen in de komende tijd dan ook zien dat zelfs bedrijven die same-day en next-day als marketinggereedschap inzetten, deze belofte tijdens de piek zullen trachten om te buigen naar de levering op een specifiek door de consument te bepalen moment op een dag die later is dan next-day. Zij zullen de consument op een positieve manier hiertoe verleiden door een extra korting of een gratis product aan te bieden. Voor de logistiek betekent dit dat de stroom van orders uitgesmeerd kan worden over een langere periode en daarmee ligt de weg open naar verregaande mechanisatie.”

Winnende pack-oplossingen
De business case van een verpakkingsmachine is volgens Paul vaak veel beter dan welke mechanisatie in pick dan ook. “Een terugverdientijd van minder dan 2 jaar is goed haalbaar bij investeringsniveaus tot 1 miljoen euro per machine. Ook hier is de bezettingsgraad van de machine belangrijk. Je moet immers een voldoende grote volumestroom hebben.” De envelop is het meest interessant omdat de verpakkingsmachines de hoogste capaciteit hebben (1500 per uur) en de envelop via het goedkopere brievenbusnetwerk wordt gedistribueerd. “De poly bag wordt doorgaans voor kleding gebruikt. Er is tot dusverre slechts één leverancier, BVB Brummer, die een echte verpakkingslijn levert.”

Wikkelen van karton op maat
Binnen het verpakken in dozen is er nu een grote ontwikkeling op het gebied van het wikkelen van karton op maat rond het product. “CMC en Neopost leveren machines die geschikt zijn voor het verpakken van 1-stuks orders tegen een capaciteit van 500-900 per uur. Bij multi-stuks orders moet je het probleem van invoeren van je stapeltje producten in je machine oplossen. Hoe houd je het stapeltje bij elkaar zonder dat het omvalt? Binnenkort heeft CMC hier een oplossing voor: een bak die op de maat van het stapeltje wordt aangepast en wordt gebruikt als transportmiddel naar en in de machine. Een heel interessante ontwikkeling waar we nog veel van gaan horen én zien.”

 

Winnende pick-oplossingen
Een goede pick-oplossing combineert een lage Total Cost of Ownership met een hoge mate aan schaalbaarheid, flexibiliteit, betrouwbaarheid en beschikbaarheid. Binnen een non-food fulfilment omgeving zie je dat er een viertal oplossingen boven komen drijven die hieraan het best voldoen:

1) Person-to-goods met een mini-batch pick proces. Manuele pickoplossing die zich zowel voor kleine als grote operaties leent. De oplossing kan meegroeien met de groei van de operatie door eenvoudige schaalbaarheid.
2) Goods-to-person met order pick en/of mini-batch pick proces. Gemechaniseerde pickoplossing die wordt toegepast vanaf circa 1.000 regels per uur en een piekfactor.
3) Hybride: goods-to-person + person-to-goods systeem. Combinatie van 1 en 2 waarbij in de piek wordt opgeschaald met het person-to-goods systeem.
4) Hangbaanpocketsysteem met maxi-batch pick proces. Handmatige pickoplossing waarbij het sorteren naar klantenorder is gemechaniseerd als sorteermachine met oneindig veel sorteerrichtingen. Interessante oplossing voor de toekomst. Maar we moeten nog even wennen aan hangbanen in de logistieke centra.

  • DELEN