E-fulfilment moet ontzorgen

WSSN0617

Het versturen van een pakket is niet alleen een logistieke afhandeling, maar ook een vorm van klantcommunicatie. Het is vaak het enige contactmoment met de webshop en moet dus absoluut goed verzorgd zijn. Dat zegt Gaston Franquinet van Webshop Service Nederland (WSSN). Volgens hem resulteert het uitbesteden van de logistiek in extra omzet voor de webshop, mede doordat webwinkels hierdoor betere servicelevels kunnen bieden. Met dank ook aan het unieke warehousemanagementsysteem dat WSSN zelf heeft ontwikkeld. Het vereenvoudigt bovendien het retourproces aanzienlijk. Daar willen we natuurlijk meer van weten.

Door gebruik te maken van e-fulfilment legt de webwinkelier zijn producten elders op voorraad. “Dat is misschien in eerste instantie even wennen, maar de webwinkelier blijft natuurlijk eigenaar van zijn producten,” stelt Franquinet. “Groot voordeel is dat men zich niet meer hoeft te bekommeren om de gehele logistieke afhandeling en zich kan richten op zijn corebusiness en meer tijd kan besteden aan marketing en inkoop. Bestellingen die tot 22.30 uur in de webwinkels gedaan worden, worden diezelfde avond (ook op zondag) nog aangeboden bij de verschillende verzendpartijen in Nederland.”

Omzetstijging
Volgens Franquinet kan het uitbesteden van de logistiek al interessant zijn vanaf zo’n 250 orders per maand, uiteraard afhankelijk van de prijssetting van de producten. “Deze aantallen zou een webwinkelier inderdaad ook prima zelf kunnen behappen, maar het probleem is natuurlijk dat je orders niet kunt voorspellen. Je kunt deze werkzaamheden dus ook niet inplannen. Soms zijn het misschien enkele orders per dag, soms vele tientallen. En de ontvanger verwacht deze de volgende dag al in huis. Als dit professioneel geregeld is komen klanten vaker terug voor een herhaalaankoop. Bovendien heeft onderzoek onder onze klanten uitgewezen dat ‘s avonds versturen een omzetstijging tot maar liefst 20% tot gevolg heeft. Waarom het wiel opnieuw uitvinden als er partijen zijn die het vaak ook nog goedkoper kunnen doen? Doordat wij grote aantallen pakketten aanbieden bij diverse vervoerders kunnen onze klanten gebruik maken van ons volumevoordeel. Ook de inkoop van verpakkingsmaterialen en de huur van de opslagruimte is door het volume goedkoper.”

Eigen WMS
In 2008 is WSSN begonnen met de implementatie van een zelf ontwikkeld warehousemanagementsysteem (WMS) dat door de jaren heen voortdurend is geëvolueerd. “We zijn van oudsher gespecialiseerd in het verwerken van fashionproducten,” zegt Franquinet. “Kleding vraagt een efficiënte logistieke aanpak, met name omdat je te maken hebt met in verhouding een hoog percentage retouren. Bovendien zal je één kledingstuk vaak in meerdere maten en kleuren op voorraad moeten leggen. Kortom, een complexe afhandeling, zeker als er retouren aan te pas komen. Tenzij je het goed en doordacht aanpakt. Dankzij ons WMS kunnen we veel efficiënter en compacter met de voorraadlocaties omgaan in ons magazijn. Een product dat retour komt, hoeft niet terug naar de voorraadlocatie van waar het vandaan komt. Dat maakt het ‘picken en packen’ stukken efficiënter, er zijn geen lege voorraadlocaties en heeft als bijkomend voordeel dat een product dat retour komt ook als eerste weer uitgeleverd wordt.”

Klantenservice
Een retour is voor ons een normale beweging en vraagt dus geen extra aandacht, resumeert Franquinet. “En wat voor kleding geldt, geldt natuurlijk ook voor alle andere typen producten. Zo verzorgen we de afhandeling van een zeer gevarieerd aanbod aan producten, van kleine producten zoals make-up en fashion tot grote artikelen zoals verfspuiten en barbecues. Daarnaast kunnen we webwinkels ook ondersteunen met klantenservice en IT-zaken. Doordat we zicht hebben op alle logistieke processen van onze klanten nemen we in sommige gevallen zelfs de complete binnendienst over. Voor 2018 ligt de focus op het verlaten van de cutofftijden en het uitbreiden van onze crossborderactiviteiten, mede omdat wij afgelopen jaar in Duitsland een nieuwe vestiging zijn gestart. Dagelijks rijden wij met eigen transport naar Duitsland om alle Duitse orders tegen een zeer scherp tarief aan te bieden in het Duitse verzendnetwerk. Zo bieden we ook de Duitse klanten een 24-uurslevering.”

 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*