Laden...

E-commerce logistiek vraagt dynamisch WMS

Reflex0317

 

Werd in een magazijn tot voor een paar jaar geleden slechts één proces aangestuurd, inmiddels lopen in een modern magazijn verschillende processen door elkaar. E-commerce heeft het logistieke domein volledig op z’n kop gezet. B2B en B2C stromen lopen volledig door elkaar. Dat vraagt om een uitgekiend, dynamisch en vooral schaalbaar WMS systeem, zoals Reflex WMS Software voor het aansturen en optimaliseren van de processen in zowel kleine als grote distributiecentra.

Behalve de combinatie van zowel B2B als B2C processen in één magazijn ziet Ronald Schepers van Logaps nog meer trends in de markt die van invloed zijn op de keuze van een WMS systeem. Logaps is Business Development Partner van Hardis Group in de Benelux, de ontwikkelaar van Reflex WMS Software. “De last mile is voortdurend aan veranderingen onderhevig. Men is zoekende naar de best mogelijke manier van verzenden. De ene keer wordt een product bij de consument thuis bezorgd, de andere keer bij een ophaalpunt, en ga zo maar door. Een WMS systeem dient daar wel mee om te kunnen gaan,” stelt Schepers. “Komt nog bij, dat e-commerce logistiek ook een verregaande vorm van personalisatie met zich meebrengt. Het dozen schuiven is er niet meer bij in een magazijn. Nee, elke order vraagt een unieke behandeling, al dan niet met een persoonlijke notitie (bedankje) aan de ontvanger.”

Agile scrum methodologie
Volgens Schepers wordt een WMS systeem vandaag de dag op een wezenlijk andere wijze geïmplementeerd dan voorheen. “Waren software implementaties of wijzigingen voorheen vooral langdradig van aard, tegenwoordig wordt een agile scrum methodologie gehanteerd; updates gebeuren in kleine(re) stapjes in steeds kortere doorlooptijden. Dat maakt dat er veel sneller op de bal gespeeld kan worden. Ook daar zal een WMS systeem mee om moeten kunnen gaan. Daarnaast bestaat de noodzaak om koppelingen aan te gaan met andere systemen en softwarepakketten binnen en buiten een organisatie.”

3PL
3PL ofwel Third Party Logistics zit in het DNA van Reflex WMS Software, benadrukt Schepers. “Een logistiek dienstverlener is gewend om veel verschillende opdrachtgevers te bedienen. Onze software is als geen ander in staat om te kunnen omgaan met de verschillende pickingconcepten. Het systeem is volgens een open architectuur opgebouwd en kan eenvoudig integreren met allerlei verschillende material handlingconcepten, zoals conveyers en sorteerinstallaties, maar ook met bijvoorbeeld de boordcomputer van de transporteur. Dat alles zorgt ervoor dat Reflex voldoet aan alle vereisten die een e-commerce omgeving verlangt. Het is in het fundament opgenomen.”

Enorme volumes
Daarnaast kan Reflex overweg met enorme volumes, vervolgt Schepers. “Zo wordt ons systeem ingezet door bol.com met 1.400 gelijktijdige users, 15 miljoen items op 135.000 m2 aan vloeroppervlakte. Ook maakt een bekende fashion retailer op de Nederlandse markt gebruik van Reflex WMS. Om een idee te geven, alleen al op Black Friday gaan er in drie dagen tijd maar liefst 1 miljoen items door ons systeem. Dat kunnen niet alle systemen aan.” Reflex WMS helpt momenteel al vijftien jaar e-commerce bedrijven bij hun logistieke activiteiten.

De flexibiliteit van het Reflex WMS systeem zit hem niet alleen in de modulaire configuratie – de architectuur laat het toe om mee te groeien met de onderneming – maar ook in de slimme algoritmen die op de achtergrond draaien. Schepers tot besluit: “Het systeem is zodanig ingericht dat het zeer eenvoudig is in gebruik. In minder dan dertig minuten tijd kan een operator ermee overweg.”

  • DELEN