E-commerce is booming. Dat ervaart Arno Knechten van Ikommeurs ook in de dagelijkse praktijk. “We zijn gespecialiseerd in full-service fulfilment en mogen bijna wekelijks nieuwe klanten verwelkomen. Dat heeft ermee te maken dat onze dienstverlening niet stopt bij alleen het verzorgen van de logistiek.” Arno heeft een duidelijke visie als het gaat om het uitbesteden van de logistiek door webwinkeliers.
Het runnen van een webshop is populairder dan ooit. “De voordelen van een webshop zijn groot en talrijk, maar webwinkeliers krijgen onherroepelijk te maken met een keerzijde,” weet Arno Knechten. “En met die keerzijde bedoel ik het logistieke traject, een traject dat vaak wordt onderschat, terwijl het juist ontzettend belangrijk is in het hele proces. Het goed beheren van een logistiek proces kost veel tijd en energie. En tijd is een schaars goed bij het goed runnen van een webshop. Steeds meer webwinkeliers kiezen er daarom voor om het complete logistieke traject uit te besteden om zich zo volledig te kunnen richten op het exploiteren van de webshop.”
Dezelfde kostprijs
Ikommeurs, de fonetische weergave van e-commerce, is er volgens Arno Knechten volledig op gericht op enorm te groeien. “Momenteel beschikken we over een capaciteit van 6.000 palletplaatsen en 14.000 legborden, dat we kunnen uitbreiden tot 21.000 legborden. We kunnen als het ware met onze klanten meegroeien. Klanten met een gemiddeld aantal orders tussen de 5 en 300 per dag kunnen bij ons terecht. We werken met een softwareplatform dat in eigen huis is ontwikkeld en waarin elk stadium van de bestelling nauwkeurig wordt vastgelegd. Onze klanten hebben te allen tijde inzicht in het systeem. Het platform is zo gebouwd dat het een groot aantal (kleine) klanten kan bedienen, maar waarbij iedere klant zijn eigen identiteit behoudt. Magento, SEO-Shop en Woo-Commerce koppelingen ondersteunen we standaard, waarbij ook in-house kennis is over andere aanvliegroutes door middel van een API-koppeling. Zo koppelden we onlangs een kassa-systeem van een grote drogisterij aan ons systeem.”
Arno Knechten: “Naar onze bescheiden mening kan een webwinkelier alleen maar groeien als hij zich volledig focust op zijn core business, het verkopen van producten. De logistiek uit handen geven, biedt een enorme verlichting van de werkzaamheden. Bovendien hoeft het geen aanslag te betekenen op het budget, want de logistiek uitbesteden kan vrijwel tegen dezelfde kostprijs als een webwinkelier de logistiek voor eigen rekening zou nemen. In dat laatste geval heeft hij echter geen tijd meer voor het verder uitbouwen van zijn webshop. Wij rekenen met een vaste prijs per pakket, waarbij alle handelingen zijn inbegrepen.”
Alles onder één dak
Volgens Arno Knechten is Ikommeurs een van de weinige logistieke partijen die vrijwel alles voor de webwinkelier uit handen kan nemen. “Ikommeurs maakt deel uit van een groep die ruime kennis en ervaring heeft op het gebied van webshop ontwikkeling. We bouwen webshops in de meest voorkomende technieken, waarbij de voorkeur uitgaat naar Magento. Ook kunnen we onze klanten ondersteunen en begeleiden in de wereld van online marketing op het gebied van SEO, SEA, social media, maar ook met loyaliteitsacties. En indien gewenst, beantwoorden wij zelfs de telefoon van onze klanten. Veel kleine(re) spelers hebben namelijk zelf geen serviceafdeling, terwijl dat juist heel belangrijk is. Doordat we ook de logistiek verzorgen en precies weten wat de status is van een bestelling, kunnen we de klanten van onze klanten van de juiste informatie voorzien. Ons doel is om ervoor te zorgen dat de juiste producten in de juiste verpakking op het juiste adres op het aangegeven moment aankomen; het IWL effect noemen we dat,” zegt Arno Knechten tot besluit.
Geef als eerste een reactie