Als systemintegrator op het gebied van material handling systemen is Distrisort gespecialiseerd in het realiseren van sorteeroplossingen. De sorteermachines van Eurosort vormen daarbij het hart van het totale concept. Philippe Sanders van Distrisort neemt ons mee in de wereld van sorteeroplossingen, geeft een indicatie vanaf welke aantallen een sorteeroplossing interessant kan zijn en gunt ons een kijkje in de keuken bij enkele partijen die reeds geautomatiseerd sorteren.
Het Nederlandse Eurosort bouwt sinds 2001 sorteermachines die deels via Distrisort op de markt worden gebracht. “Via Distrisort richten ons met name op de kleinere projecten, veelal eindgebruikers in retail,” zegt Philippe Sanders. “Zo hebben we in Nederland sorteeroplossingen gerealiseerd voor klanten als Intertoys, Wefashion, Sacha Shoes, maar ook bij Bol.com en PostNL. In alle projecten staat de sorteermachine van Eurosort aan de basis. De betrouwbaarheid, de doorlopende innovaties aan deze sorteermachines, het lage en eenvoudig (zelf uit te voeren) onderhoud geven het sorteerconcept een lean karakter.”
Totaalconcept
Dat mechanisatie een toepassing heeft voor e-commerce, daar hoeven we niemand meer van te overtuigen, meent Philippe Sanders. “Als systemintegrator maken wij van een sorteeroplossing een compleet concept. Denk aan het sorteren van meerdere orders in één uitgang, aan- en afvoerbanden, het bijvoegen van de picklijst en dichtsealen van de doos. Zelfs een verzenddoos kan afhankelijk van het volume volledig op maat worden gemaakt. Ook nemen we bijvoorbeeld een mezzaninevloer vloer mee in de plannen, mocht het proces extra vloeroppervlakte vragen. We verzorgen dus het complete concept, de bouw, de implementatie en het trainings- en opleveringproces. Daarnaast bouwt onze softwareafdeling op basis van modules en klantspecificatie het softwarepakket. Het mooie van onze sorteerconcepten is dus dat onze oplossingen standalone zijn in te passen in een warehouse als ook volledig zijn te integreren in grote logistieke projecten.”
Omnichannel sorteren
Vanaf welke aantallen is geautomatiseerd sorteren nu eigenlijk interessant? Philippe Sanders: “Als je zo’n 2 miljoen producten uit diverse flows aanraakt in je warehouse, dan kan een sorteermachine al interessant zijn. Zeker voor e-commerce, waar doorgaans ook retouren een grote rol spelen. De sorteermachine kan immers voor meerdere flows worden ingezet, zoals winkelbelevering, e-commerce orders, retouren, inkomende goederen en cross docking. In het pickgebied worden de orders in batches verzameld waarna de artikelen via de sorteermachine razendsnel worden teruggebracht naar individuele orders. De sorteermachine die we bij een kledingbedrijf (150 winkels) in Utrecht hebben draaien, kan zelfs ‘omnichannel sorteren’. Tot 17.00 uur worden met de machine alle winkelorders gesorteerd. Vervolgens wordt de machine makkelijk omgesteld waarbij de bak ten behoeve van de winkelorders wordt verruild voor een werktafel om de e-commerce orders te verpakken. En zo zijn er tal van concepten mogelijk. Bij een grote sportartikelen retailer met 600 winkels in Europa en een grote e-commerce operatie in Groot-Brittannië hebben we het afgelopen jaar een eerste machine geplaatst voor het sorteren van de e-commerce orders. Inmiddels is machine twee, drie én vier onderweg.”
Eurosort en Distrisort zijn 100% Nederlandse bedrijven. “Alle oplossingen zijn ‘made in Holland’,” benadrukt Sanders. “Op de Webwinkel Vakdagen 2018 tonen we een vrij eenvoudige sorteermachine. De machine geeft bezoekers wel een goede indruk van de mogelijkheden, ook al is het slechts één concept. Iedere oplossing vraagt namelijk een maatwerk aanpak. We gaan telkens een intensief traject aan met de klant om tot de meest efficiënte (sorteer)oplossing of totaalconcept te komen.”
Geef als eerste een reactie