Met My DHL Parcel kunnen klanten van DHL Parcel hun zendingen versturen, beheren en volgen. Daarnaast beschikt deze online shipping tool over een geïntegreerd retourproces. Een zeer gebruiksvriendelijke tool die recent is bekroond met twee prestigieuze Europese internetprijzen, de Lovie Awards. Jan de Groot van DHL Parcel praat ons bij over de unieke tool die klanten altijd ‘in control’ stelt en over de ontwikkelingen voor 2018.
My DHL Parcel is een Nederlandse ontwikkeling. “Dat we met de verzendapplicatie recent twee Lovie Awards in de wacht hebben gesleept maakt het extra bijzonder,” zegt de trotse marketing technology manager Jan de Groot van DHL. De Lovie Awards worden ook wel de Oscars van het Europese web genoemd en worden uitgereikt door de International Academy of Digital Arts and Sciences (IADAS). De Groot: “We hebben een award gekregen in de categorie beste webapplicatie en een in de categorie beste navigatiestructuur. Een prachtige erkenning en bekroning op ons werk dat hiermee overigens niet ophoudt. We blijven voortdurend nieuwe functionaliteiten toevoegen.”
Met My DHL Parcel maken we het de klant zo makkelijk mogelijk om een pakje van A naar B te versturen, vervolgt De Groot. “Hij kiest ‘gewoon’ de dienst die het beste past op dat moment en voor die bestemming. My DHL Parcel vormt in feite de portal naar onze organisatie waarin alle mogelijke bezorg- en retouropties beschikbaar zijn. Bij de ontwikkeling staat gebruiksgemak voorop. We streven naar de beste gebruikerservaring voor onze klanten. En dat blijkt goed uit te pakken. We hebben immers een Lovie Award gewonnen in de categorie navigatiestructuur. Uniek is ook de zoekfunctie die op alle velden door de gehele applicatie kan zoeken. Het dashboard stelt klanten in staat om rapportages te bekijken, maar ook via een widget om in één oogopslag alle uitzonderingen te zien, om maar eens een voorbeeld te noemen. Daarop kan men dan direct anticiperen.”
Met één gezicht naar buiten
My DHL Parcel is geschikt voor gebruik via desktop, tablet en mobiele telefoon. “De tool is straks gebaseerd op nieuwe technologie, een progressive webapp, die een native app overbodig maakt,” stelt De Groot. “Op elk device is alle informatie in te zien. Met andere woorden, in één omgeving kan alles worden geregeld. Om de beste gebruikservaring te kunnen handhaven, kunnen klanten ook gebruik maken van de feedback button in de tool. Bovendien kan de consument vanaf het eerste kwartaal van 2018 met de progressive webapp in één omgeving zowel de internationale expreszendingen van DHL Express als alle pakketzendingen van DHL Parcel regelen.”
Plug-ins
Daarnaast zijn we heel druk met het ontwikkelen van nieuwe plug-ins, zegt De Groot. “Zo zijn de plug-ins voor WooCommerce en Magento 2 gelanceerd. Ook de plug-ins voor andere platformen blijven we continu verbeteren om zoveel mogelijkheden te ontsluiten in de check-out, ook als het gaat om internationale services zoals alle zendingen binnen Europa. Tot slot, en zeker niet de minste ontwikkeling, is onze API gateway, waarbij slechts één integratie nodig is om alle diensten en microservices van DHL te ontsluiten. Die microservices blijven ook voortdurend in ontwikkeling. Denk aan een auto-complete functie en adresvalidatie om foutkansen tot een minimum te beperken. Zo blijven we voortdurend ontwikkelingen doorvoeren om de klant (en consument) volledig ‘in control’ te laten zijn.”
Geef als eerste een reactie