Laden...

Wijnhuis Heemstede is klaar voor omnichannel

Lightspeed0317

 

Wijnhuis Heemstede is sinds de oprichting in 2005 uitgegroeid tot een begrip. Niet alleen in de regio Heemstede-Aerdenhout, waar de winkel is gelegen, maar sinds een jaar of vier ook ver daar buiten. Met dank aan de goed lopende webshop. Joren de Koning van Wijnhuis Heemstede vertelt over het omnichannel ondernemen en de uitdagingen die op zijn pad komen.

Aan de Zandvoortselaan in Heemstede is het een komen en gaan van liefhebbers van wijn en gedistilleerd. Het sfeervolle wijnhuis wordt gerund door Maarten de Koning. “Vier jaar geleden heeft mijn broer de winkel overgenomen van de toenmalige eigenaar die met pensioen ging,” vertelt Joren de Koning. “Het was destijds al een super goed lopende winkel met veel trouwe klanten. Op een summiere website na, gebeurde er online echter weinig. Samen met mijn broer zijn we vervolgens vrij snel een webshop gestart, aanvullend op de fysieke winkel, om ook de rest van het land te laten proeven aan een bijzonder aanbod van klassieke wijnen en wijnen uit de nieuwe wereld. We importeren de wijnen uit het midden en hogere segment zelf en onderscheiden ons daarmee van de supermarktwijnen en de groothandel.”

Geïntegreerd kassasysteem
Inmiddels draait de webshop alweer vier jaar op het platform van Lightspeed (voorheen SEOshop) naar volle tevredenheid van Joren. “De laatste jaren hebben we wel een serieuze professionalisatieslag gemaakt en de nieuwste functionaliteiten van het Lightspeed platform omarmd. Zo werken we sinds januari van dit jaar ook met het kassasysteem van Lightspeed in de fysieke winkel in Heemstede. De winkel en webshop werden voorheen beschouwd als twee aparte werelden met separate klantbestanden en ordergegevens. Dat werkte in de basis goed, maar een eenduidige rapportage ontbrak. Bovendien werd een trouwe webshopklant niet herkend in de winkel en andersom. Dat kan anno 2017 natuurlijk niet meer. Nu staat alle data in één geïntegreerde omgeving en komen orders van de webshop ook in het kassasysteem van de winkel terecht. Een klant van de webshop wordt nu dus herkend in de winkel, zonder gegevens dubbel te hoeven invoeren. Dat verkleint tevens de kans op fouten.”

Eén overzicht
Het omnichannel platform van Lightspeed bespaart volgens Joren flink wat tijd in het invoeren van gegevens. “Bovendien wordt de omzet voortaan in één helder overzicht getoond in plaats van in twee verschillende systemen. Met één druk op de knop kunnen we alle mogelijke cijfers uit het systeem halen. Op productniveau kunnen we heel makkelijk zien welke artikelen goed verkopen en welke minder goed. Ook alle klantinformatie is op één plek te vinden. En als we wijzigingen willen doorvoeren aan een product, bijvoorbeeld een prijswijziging, hoeven we dat slechts één keer aan te passen in het systeem en wordt het direct zowel in het kassasysteem van de winkel doorgevoerd als in de webshop.”

Proeverijen
De combinatie tussen online en offline zal Wijnhuis Heemstede in de toekomst alleen maar verder gaan uitrollen. Joren: “Ons doel is om de omzet van de webshop te laten groeien waarvoor we ook flink zullen investeren. Daarnaast zetten we ons sfeervolle wijnhuis in als visitekaartje, niet alleen voor foot traffic, maar ook voor klanten van de webshop. We organiseren regelmatig proeverijen en merken dat steeds meer webshopklanten zich aanmelden. Zij zijn bereid om wat langer te rijden voor een mooie wijn. Vervolgens kunnen we ze online weer benaderen. Ondanks onze lokale naam bedienen we klanten ver buiten onze regio en zelfs buiten Nederland. We versturen regelmatig pakketten naar België, Duitsland en Groot-Brittannië. Dankzij het omnichannel platform van Lightspeed verloopt dat over alle kanalen zeer efficiënt.”

Waarom Lightspeed?
Lightspeed is een krachtig e-commerce platform met volledig geïntegreerd kassasysteem. Hét ERP systeem voor retailers met zowel een online als offline aanwezigheid. De voorraden worden volledig gecentraliseerd en gesynchroniseerd, en klantgegevens zijn zowel online als offline beschikbaar. Vanuit de POS kant is het platform tevens sterk in inventory management. Voor diverse type winkels kan zelfs automatisch de inkoop worden geregeld, dankzij links met leveranciers.

 

  • DELEN