Wekelijks verse bloemen op tafel

Bloomon-Twinfield

De subscription economy komt langzaam maar zeker op stoom in ons land. Anderhalf jaar geleden kwam Koen Thijssen met twee vrienden op het idee om verse bloemen te gaan verkopen in een flexibele abonnementsformule, vergelijkbaar met initiatieven zoals Boldking, HelloFresh, Spotify en Netflix. Bloomon was geboren en blijkt een succesformule. Koen Thijssen vertelt ons over de business, de ambities en de koppeling met Twinfield boekhoudsoftware.

De ‘bloemensector’ was volgens Thijssen een redelijk traditionele sector. “Zelfs de komst van het internet bracht weinig veranderingen,” zegt hij. “Wij zagen wel degelijk een toegevoegde waarde. De bloemensector leent zich goed voor een abonnementsformule. Wie wil nu niet permanent een verse bos bloemen op tafel in plaats van af en toe een bosje? We zijn ons twee jaar geleden gaan verdiepen in deze materie en zo is Bloomon ontstaan.” Een van de medeoprichters had bovendien nauwe banden in de bloemensector. “Behalve met de abonnementsformule onderscheiden we ons ook met het design van de bos bloemen, want ook daarin heeft de sector de afgelopen decennia behoorlijk stilgestaan,” meent Thijssen.

Bijna dagvers
De bossen worden bij Bloomon gestyled door specialisten met ervaring, vervolgt Thijssen. “We proberen een eigentijdse bos bij de mensen op tafel te zetten, elke week in een ander, verrassend design, passend bij het seizoen en met een duidelijke handtekening van Bloomon. Daarnaast spelen we in op misschien wel het allerbelangrijkste aspect: de houdbaarheid. Het zou een grote teleurstelling zijn als de bos al na twee, drie dagen verslapt. Wij kopen de bloemen rechtstreeks in bij de kweker; er zit geen schakel tussen. We streven ernaar om maandagavond te plukken, dinsdag te schikken en woensdag- of donderdagavond uit te leveren. In de avonduren dus, zodat de afleverratio zo hoog mogelijk is. Onze bloemen arriveren dan vele malen verser bij de klant dan via de traditionele keten. Een houdbaarheid van soms wel twee weken is eerder regel dan uitzondering. Een laatste belangrijk punt is onze formule is de flexibiliteit en het gemak dat we onze klanten bieden. Wil iemand het abonnement stopzetten, dan kan dat met één druk op de knop.”

Schaalbare software
Thijssen vervolgt: “We zijn gestart met de ambitie om in de eerste twee jaar in totaal 100.000 bossen te bezorgen. Dat streven wordt ruimschoots overtroffen. Direct vanaf het begin hebben we bekeken hoe we de administratie het best mogelijk zouden kunnen inrichten. De software zou ons vanaf dag één moeten kunnen ondersteunen, maar moest ook schaalbaar zijn als blijkt dat de formule succesvol zou zijn. Daarnaast hadden we als eis dat zoveel mogelijk geautomatiseerd moet verlopen, van facturatie tot de betalingen en de rapportages. We hebben een drietal systemen vergeleken, waarbij Twinfield als beste uit de bus kwam. De software is zeer geschikt voor ons concept en is ook heel makkelijk om mee te werken. We werken met een breed personeelsbestand, maar zowel de vaste medewerkers als de stagiaires op de financiële administratie kunnen er makkelijk mee uit de voeten. Voor wat betreft rapportages kunnen heel eenvoudig exports worden gemaakt en dat helpt ons bij het nemen van (strategische) beslissingen.” Het softwarepakket van Twinfield is bovendien ook qua security van hoogstaande kwaliteit en beschikt over het Keurmerk Zeker-OnLine.

Bloomon is gefocust op zoveel mogelijk digitalisering. “Met de software van Twinfield blijft het aantal manuele handelingen op de financiële administratie beperkt. In Nederland hebben we tevens een bankkoppeling met ABN Amro. Dat scheelt ook ontzettend veel tijd. Die koppeling is er voor het buitenland helaas nog niet, maar daar wordt momenteel aan gewerkt. Datzelfde geldt voor de volledige integratie met psp’s.” Bloomon heeft namelijk ook de ambitie het buitenland te veroveren met de formule. “Ons doel is om in heel Europa in elk huishouden wekelijks een mooie, verse bos bloemen op tafel te zetten. We werken met Nederlandse kwekers, maar in Londen of Berlijn kunnen we net zo’n verse bos bloemen op tafel zetten als in Amsterdam. Ruim zeventig tot tachtig procent van de bloemen in Europa worden ook via de traditionele weg fysiek verhandeld in Nederland.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*