Laden...

Verbeter uw Order Management – Verbeter uw ROI

schopCtrl

In elke onderneming (online en/of offline) is het van cruciaal belang om orders efficiënt te verwerken en te beheren. Niet alleen voor de klanttevredenheid, maar ook voor uw operationeel resultaat. Waar uw klant via meerdere verkoopkanalen (webshop, marketplaces, winkels of klantenservice) bestellingen plaatst, wordt de behoefte aan een intelligente, geautomatiseerde order management systeem groter dan ooit. Het order management systeem moet flexibel zijn om specifieke processen te ondersteunen en het moet eenvoudig koppelbaar zijn om binnen uw bestaande IT systemen opgenomen te worden. Denk daarbij aan het webwinkel platform, boekhoudprogramma en warehouse management systeem.

In de meeste gevallen heeft het Order Management Systeem (OMS) betrekking op het gehele bestelproces, met inbegrip van de orders, klantcontact, fulfilment, verzending en voorraad. Sommige software oplossingen bevatten enkele onderdelen van OMS en andere ondersteunen alle onderdelen. Het is belangrijk om eerst te begrijpen welke taken het OMS systeem moet ondersteunen en nodig zijn voor uw huidige en toekomstige e-commerce activiteiten.
Hillebrand Ypma van ShopCtrl beschrijft enkele ‘best practices’ en de belangrijkste factoren die ShopCtrl heeft geïdentificeerd en ook worden ondersteund door het OMS van ShopCtrl. “Deze zullen ervoor zorgen dat u het meest efficiënte en kosteneffectieve order management systeem krijgt voor uw e-commerce bedrijf.”

1. Omni-channel Order Management
Vandaag de dag doen consumenten de aankoop van uw producten op webwinkels, online marktplaatsen (zoals Bol.com en Amazon), in de winkel, mobile app en via uw klantenservice. Orders plaatsen dient overal eenvoudig en uniform te gaan met overal beschikbaarheid van dezelfde informatie over de klant, product, voorraad en orders. Uw OMS systeem moet in staat zijn om deze informatie en bestellingen vanuit al deze verkoopkanalen via één systeem te beheersen zodat iedereen in uw organisatie snel inzicht heeft. Dit elimineert ook de kans op fouten tijdens de handmatige stappen die anders nodig waren om de orders en verzendingen te consolideren.

2. Verbetering van uw ROI door automatisering
Voor het afhandelen van elke bestelling worden er veel handelingen uitgevoerd. We horen voortdurend van (online) retailers dat zij één of meerdere handmatige stappen voor elke bestelling moeten uitvoeren. Bij elke handeling door uw team, verhogen de kosten voor u, plus opent u de deur voor mogelijke fouten. Uw OMS moet in staat zijn om het aantal handmatige handelingen en fouten te verminderen en uiteindelijk volledig te elimineren. Dit zal niet alleen de efficiëntie verbeteren, maar u kunt tevens waardevolle middelen vrijmaken voor meer strategische toepassingen, dat uiteindelijk zal leiden tot het verbeteren van de verkoop en ROI.

3. Fulfillment Integratie
Enkele jaren geleden hadden veel e-commerce bedrijven te maken met fulfillment uit één magazijn. Tegenwoordig is de standaard geworden dat bedrijven de orders versturen vanuit meerdere magazijnen, dropshippers, 3PL’s en in-store. De noodzaak van een goed koppelbaar en intelligent OMS wordt hierdoor verhoogd zodat elke bestelling wordt gerouteerd naar de juiste fulfillment locatie (eigen magazijn, dropshipper, fulfillment partij en/of winkel).

4. Voorraad management
Dat (veel) klanten uw producten gaan kopen, is het doel wat u nastreeft. Om uw belofte tot levering ook waar te maken, is goed voorraadbeheer cruciaal. Indien u niet kunt voldoen aan de belofte om te leveren, zal het aantal backorders toenemen, klanten raken ontevreden en annuleren de orders. Niets doet een bedrijf meer pijn dan het niet kunnen leveren; letterlijk. En als het herhaaldelijk gebeurt, is het zeer gemakkelijk voor ontevreden klanten om deze ervaringen te delen met hun sociale netwerken. Het herstellen van een reputatie is veel moeilijker en duurder dan ooit tevoren. Zorg ervoor dat uw OMS real-time voorraadbeheer kan uitvoeren waardoor de ‘promise to deliver’ van uw bestellingen wordt behaald en de klanttevredenheid hoog blijft.

5. Customer Management
Klantcommunicatie moet deel uitmaken van elke bestelling. Wetende dat hun bestelling is ontvangen, wordt verwerkt, wanneer het verzonden wordt en als er problemen zijn, is cruciaal voor een positieve klantervaring en het succes van een e-commerce bedrijf. Informeer uw klant over elke stap van het orderproces zodat er minder contact wordt gezocht met uw klantenservice afdeling en uw klant een gerust en vertrouwd gevoel heeft over de zending en uw bedrijf.

Samenvattend kunt u stellen dat het beheer van bestellingen complex is en waarschijnlijk een van de belangrijkste processen voor een (omni-channel) retailer, resumeert Ypma. “De huidige e-commerce sector evolueert en verandert in een hoog tempo. Gelijke tred houden met niet alleen uw klanten en hoe en waar ze te kopen, maar ook met de technologieën die voortdurend in beweging zijn, is noodzakelijk voor succes. Kortom, zorg ervoor dat uw ordermanagement:

  • voldoet aan al uw e-commerce behoeften,
  • zorgt voor efficiency,
  • integreert met al uw e-commerce activiteiten, en
  • in staat is om op te schalen,

zodat u met succes de groei van uw e-commerce bedrijf aan kan. Uw ROI zal u er dankbaar voor zijn.”

  • DELEN