Laden...

The future of retail is now

Lightspeed-0617

Lightspeed blijft zich focussen op de ontwikkeling van klantgerichte en marktleidende POS-oplossingen voor winkels en restaurants. Recent werd voor 292 miljoen dollar aan ‘groeigeld’ opgehaald. In een tijd waarin de wereldwijde vraag naar cloud gebaseerde POS- en handelsoplossingen blijft groeien, geeft deze investering blijk van de kansen die in het verschiet liggen voor het Canadese technologiebedrijf. Tijdens Lightspeed Connect, Europa’s grootste omnichannel event, spraken we daarover met Dax Dasilva, Founder & CEO van Lightspeed, en Ruud Stelder, Director of Global eCommerce Revenue bij Lightspeed.

Lightspeed is momenteel actief in meer dan honderd landen en verwerkt jaarlijks voor meer dan 15 miljard Amerikaanse dollar aan transacties. Het platform biedt ondersteuning voor meerdere talen en valuta’s en wordt door bijna 50.000 klanten gebruikt. “We zijn in 2005 gestart in Montreal en hebben vooral de laatste jaren een enorme groei doorgemaakt,” begint Dax Dasilva. “Dagelijks focussen zich 600 medewerkers volledig op onze omnichannel retailoplossingen en mobiele restaurantoplossingen, verspreid over Montreal, New York, Londen, Gent, Amsterdam en Frankfurt. We hebben overduidelijk een sterke focus op Europa waar zich ruim een derde van ons personeelsbestand bevindt.”

Omnichannel
Verschillen tussen beide continenten ziet Dax Dasilva eigenlijk niet. “De digitale transformatie die retail doormaakt is in alle landen waar wij actief zijn vergelijkbaar. Veel klassieke retailers zijn op zoek naar een platform dat zowel het fysieke winkelpunt(en) als de online store verenigt om zo één overzicht en optimale controle te behouden. Vaak werken zij met talloze systemen die de business onnodig complex maken. Via Lightspeed kunnen retailers dus omnichannel opereren. Ook kunnen zij data van alle verschillende kanalen op dit platform analyseren en daarop direct acteren.” Ruud Stelder vult aan: “De laatste pakweg acht jaar is e-commerce ontzettend hard gegroeid. De concurrentie is moordend. Het is moeilijk om aan klanten te komen. Je zal dus als retailer omnichannel moeten opereren om toekomstbestendig te zijn. Lightspeed vormt daarin het hart van de bedrijfsvoering van de retailer met één systeem voor online, offline kassasysteem, loyalty programma’s en meer. We bieden alle ingrediënten om een retailer succesvol te maken.”

Kapitaalinjectie
Met een zogenaamde serie D-financieringsronde heeft Lightspeed onlangs 166 miljoen Amerikaanse dollar opgehaald. De ronde werd geleid door Caisse de dépôt et placement du Québec (la Caisse), dat zelf 126 miljoen Amerikaanse dollar investeerde. Totaal is er dus 292 dollar extra beschikbaar. Wat kunnen de klanten daarvan verwachten? Dax Dasilva: “Deze extra kapitaalinjectie zal bijdragen aan de verdere ontwikkeling van de volledig geïntegreerde omnichannel retailoplossingen en mobiele restaurantoplossingen. In de retail- en restaurantsector moeten bedrijven immers voortdurend geoptimaliseerde en unieke klantenervaringen bieden om succes te boeken. We luisteren naar en praten met onze klanten om nieuwe ontwikkelingen te doen waar de markt behoefte aan heeft. Dat doen we in ronde tafel sessies, maar door het organiseren van evenementen zoals Lightspeed Connect waar we klanten inspireren, in contact brengen met gelijkgezinden, met ons als Lightspeed, maar ook met onze partners. Ook zal de kapitaalinjectie ingezet worden om de wereldwijde expansie mogelijk te maken als reactie op de sterke marktvraag naar cloud gebaseerde POS- en handelsoplossingen.”

Unieke propositie
Het feit dat Lightspeed op twee continenten actief is, geeft het bedrijf een unieke propositie. “We werken met onze teams zeer nauw samen en ontwikkelen producten die wereldwijd inzetbaar zijn,” benadrukt Dax Dasilva. “Zo is het e-commerce product een Amsterdamse ontwikkeling en is de restaurantoplossing ontwikkeld in Gent. Die globale strategie heeft ons geen windeieren gelegd. Sinds 2015 zijn we verdubbeld in aantal klanten die vertrouwen op onze oplossing. Waarom? We lossen een groot probleem op in de sector door online en offline samen te brengen. Klanten van Lightspeed realiseren tijdens het eerste jaar dat ze het platform gebruiken een gemiddeld een omzetstijging van 20 procent.” Ruud Stelder vult aan: Het ‘onboarden’ van nieuwe klanten gaat ook heel eenvoudig. Zo hebben we ook flink geïnvesteerd in onze ‘onboard teams’ die klanten op weg helpen met ons platform waarbij het migratieproces zoveel mogelijk automatisch verloopt.”

Volgens Dax Dasilva is nu het moment om jezelf te onderscheiden als retailer. “Onze tools maken het mogelijk om nieuwe markten te veroveren en omnichannel te gaan retailen. Om zo een constante groei te realiseren zonder er zelf als retailer exponentieel meer energie in te steken.” Ruud Stelder: “Er zit veel potentie in ons platform en de markt is enorm. We staan wat dat betreft pas aan het begin van een nieuw tijdperk; the future is now.”

  • DELEN