Laden...

Supply Chain digitaliseren met één oplossing

Generix0518

De overlevingskracht van bedrijven hangt af van hun vermogen om te slagen in hun digitale transformatie. Dat zegt Jonas Sabbe van Generix Group Benelux. De B2B Integration diensten van Generix Supply Chain Hub begeleiden ondernemers in de uitwerking van hun digitale supply chain door alle transacties, gegevens en partners te digitaliseren. Aan de hand van twee voorbeeldprojecten vertelt Jonas wat de voordelen zijn van deze All-In-One oplossing.

Generix Group Benelux is onderdeel van een internationale organisatie met de hoofdzetel in Frankrijk. “Met de Generix Supply Chain Hub leveren we een verzameling modules die een B2B oplossing biedt voor de volledige de supply chain, gaande van een Warehouse Management System (WMS), een Transport Management System (TMS) tot E-invoice, Voorraadbeheer software (VMI) en Electronic Data Interchange (EDI),” zegt Jonas. “Recent hebben we twee interessante projecten opgestart, beide binnen de afdeling EDI: één bij een wereldspeler in de productie van voeding en bij een enorm grote retailer op wereldniveau.”

In de cloud
Op het vlak van elektronische uitwisselingen staan bedrijven volgens Jonas voor nieuwe uitdagingen met veranderende bedrijfsprocessen, economische groei, nood aan real-time zichtbaarheid, beveiliging van transacties, naleving van gereglementeerde verplichtingen en beheer van nieuwe technologieën zoals mobiel, cloud, IoT en API.  “Zo ook een wereldspeler in de productie van voeding die inmiddels aan het migreren is van een eigen lokale oplossing naar ons SaaS platform voor EDI.” Generix Group heeft namelijk de strategie om zoveel mogelijk klanten op hun SaaS platfom te zetten en hun oplossingen aan te bieden in de cloud, dit met groot succes. Dagelijks worden via het SaaS platform voor 5.000 klanten 2 miljoen B2B-transacties verwerkt. Generix Group staat hiermee in de top wat EDI SaaS oplossingen betreft. De migratie naar de nieuwe omgeving vergt volgens Jonas uiteraard wel de nodige afstemming en coordinatie. “We hebben namelijk te maken met een vijftigtal partners van dit bedrijf die ook allemaal hun connecties moeten aanpassen naar onze SaaS omgeving, waarna alle partners op een afgesproken datum moeten overschakelen naar de nieuwe connectie.” Om dit te realiseren staan de experts van Generix Group hun klanten steeds bij met nodig advies en project management van A to Z.

Big Bang
Om de migratie succesvol te kunnen uitvoeren, heeft Generix Group Benelux een stappenplan gemaakt. Jonas vertelt: “We beginnen eerst met een kickoff meeting om de volledige scope goed te definiëren en te zorgen dat we over alle informatie beschikken. Vervolgens maken we een planning op van begin tot Go Live en follow-up Go Live. Eens alle informatie beschikbaar is, kunnen we uit de startblokken schieten en gaan we het formaat van de berichten van alle partners gaan omzetten naar de EDI standaard, in dit geval voornamelijk EDIFACT. Daarbij werken we in fases, waarbij we eerst gaan mappen en vervolgens gaan testen. Het mappen van de verschillende berichten kan parallel gebeuren alsook het testen. Op heel korte tijd, binnen drie maanden, kunnen we zo’n volledige migratie afronden. Het bestaande systeem blijft gedurende dit migratieproces gewoon operationeel. Na een mini Go Live met slechts enkele partners volgt dan de Big Bang met alle partners.”

Ontzorgen voor EDI
De implicatie voor bedrijven die de overstap maken, is volgens Jonas niet te onderschatten. “Voor de partners is die stap minder groot, maar niet onbestaand. Je zal de communicatie naar partners dan ook goed moeten plannen en afstemmen. Zeker in dit geval waarbij een groot aantal partners is betrokken die tijdens de Big Bang Go Live namelijk op hetzelfde moment actie moeten ondernemen. Onze klant neemt de lead in die communicatie naar zijn partners, maar wij ondersteunen vanzelfsprekend onze klant in dit hele process en doen een voorstel van wat hij kan communiceren, zodanig dat alle info correct wordt doorgestuurd en de partners op de correcte datum tot actie overgaan. De meerwaarde van een migratie naar ons SaaS platform is evident: ze worden volledig ontzorgd op vlak van EDI. Wij nemen alles van A tot Z uit handen, ook in de toekomst als er nieuwe partners bijkomen. Dat kunnen we dan heel snel On-Demand realiseren. De meerwaarde voor de partners is dat ze veel minder point-to-point connecties hoeven maken als ze rechtstreeks aangesloten worden op ons netwerk en willen communiceren via één kanaal naar één of meerdere van onze 5.000 klanten. Dat scheelt veel in tijd en kosten.”

Dematerialiseren van facturen
Voor weer een andere partij, een grote retailer op wereldniveau, zijn we een project gestart voor het dematerialiseren van facturen, zegt Jonas. “De EDI facturen van al hun leveranciers laten we naar een portal sturen om van daaruit via ons platform om te zetten naar een leesbare en onwijzigbare PDF. In ons platform worden ze tevens opgeslagen, gedematerialiseerd en gearchiveerd volgens de bestaande wetgevingen en reglementeringen. Het sturen van electronische facturen via EDI bespaart ontzettend veel papier, tijd en geld uit voor zowel de leveranciers als voor onze klant, die namelijk zo’n 100.000 facturen per dag (!) krijgt. Facturen kunnen makkelijk in het systeem worden opgevraagd door te zoeken op factuurnummer, factuurdatum, orderreferentie of één van de vele andere mogelijke zoekvelden. Verder krijgt de klant bijvoorbeeld ook dagelijks een rapport van de verwerkte facturen en vooral van de facturen die eventueel niet kunnen verwerkt worden omdat ze door onze validatieregels geweigerd worden. Onze klant kan dan hun leverancier verwittigen om de nodige correcties uit te voeren en de factuur opnieuw aan te bieden waarna een vlotte betaling kan plaatsvinden. We zijn recent gestart met het opzetten van de dematerialisatie processen voor deze klant via onze All-In-One oplossing en gaan eind dit jaar Live met deze klant.”

  • DELEN