Laden...

Succesvol e-commerce in 2016: focus op mobiel en conversie

makrting

Het e-commerce landschap raakt steeds voller. Jaarlijks komen er vele tienduizenden webshops bij die ieder een deel van de markt opeisen. Hoe onderscheid je je daar nu van en hoe zorg je dat je succesvol wordt en blijft? Het antwoord ligt voor een groot deel in m-commerce en conversieoptimalisatie, aldus Lars Roubroeks van e-commerce en online marketing bureau METMEER.

METMEER realiseert al ruim veertien jaar online oplossingen in de vorm van Magento webshops en online marketing trajecten. Met gecertificeerde teams in zowel de techniek als marketing wordt alles onder een dak samengevoegd voor het beste online resultaat. Aan het woord is Lars Roubroeks, een van de drie compagnons.

‘Go where the money is’, is de bekende uitspraak van de Amerikaanse bankrover Willie Sutton. En hij had gelijk. Een vleugje minder crimineel en wat meer van deze tijd zou je kunnen stellen: ‘Go where the mass is’. Want waar de massa zich bevindt, daar liggen de kansen om succesvol te zijn. En die massa anno nu is mobiel.

Kansen benutten met m-commerce

De ontwikkeling van mobiele e-commerce, ofwel m-commerce, gaat hard. Forrester Research stelt dat in 2018 bijna de helft van de aankopen (49 procent) wordt gedaan via een mobiel apparaat. Lars: “Bekijk de cijfers eens voor jouw shop. Hoeveel procent van de bezoekers komen er via mobiel en tablet? En hoeveel procent daarvan koopt ook daadwerkelijk via die kanalen? Grote kans dat dat laatste nogal tegenvalt. Mooi, want dat biedt kansen.” Voor de meeste webshops geldt dat m-commerce op dit moment nog een ondergeschoven kindje is. Hoe sneller je zorgt dat je webshop volledig geoptimaliseerd is voor mobiel, hoe groter de kans dat je een voorsprong pakt ten opzichte van je concurrentie.

Optimalisatie tips

Denk bij het optimaliseren van je shop verder dan het responsive maken van de shop. Het goed schaalbaar zijn is niet meer of minder dan een vereiste. Zorg dat iedere pagina in het oriëntatie- en bestelproces geoptimaliseerd is. Kies bijvoorbeeld een lay-out die past bij je productassortiment en zorg voor een intuïtieve navigatie en behulpzame zoekfunctie. Laat je klanten inloggen? Zorg dan dat ze het wachtwoord zichtbaar kunnen maken. Op mobiel kijkt niemand mee en het voorkomt typefouten en ergernis. Een laatste belangrijke hindernis in het plaatsen van een mobiele bestelling is het betalen. Zorg voor betaalmethodes die de koper ook daadwerkelijk mobiel kan afronden. “Maar weinig mensen slepen de cardreader van hun bank dagelijks mee,” zegt Lars met een knipoog.

Online marketing: bezoekers versus conversie

Om een webshop succesvol te maken is het uiteraard noodzakelijk dat er een goede stroom bezoekers op gang komt naar de shop. Binnen online marketing gaat dan ook veel aandacht uit naar precies dat: het verhogen van de bezoekersaantallen. Met zoekmachineoptimalisatie (SEO) en zoekmachinemarketing (SEA) trajecten worden potentiële kopers via zoekmachines naar de webshop verleid. Maar zo’n 97% van die bezoekers verlaat de shop weer zonder iets te kopen. Wat Lars betreft is het tijd voor een verandering van de mindset: “Focus niet alleen op het binnenhalen van bezoekers, maar spendeer meer tijd en budget aan het converteren van die bezoekers. Bedenk eens wat het voor je shop zou betekenen als je je conversiepercentage weet te verdubbelen. En hoeveel moeite het zou kosten om die verdubbeling te bereiken puur via groei in bezoekersaantallen.”

Meetbaar resultaat

De kracht van e-commerce is dat alles meetbaar is. Met de juiste tools krijg je inzicht in het gebruikersgedrag en kun je meten en analyseren waar en mogelijk waarom bezoekers afhaken. Lars geeft een paar voorbeelden van software die hier goed bij kan helpen. “Hotjar geeft op een mooie, visuele manier inzicht waar bezoekers klikken, tot hoever ze scrollen op je pagina’s en waar ze afhaken bij het invullen van formulieren. En dat uitgesplitst naar desktop, tablet en mobiel. Deze informatie verschaft heldere inzichten waardoor je de webshop kunt optimaliseren. Met Visual Website Optimizer testen we variaties op een pagina uit. Wat doet het voor je conversie als je vlak bij de koop-knop een kleine tekst zet met ‘gratis verzending’? Resulteert het in een betere conversie, dan implementeren we het door de hele shop. En tot slot is Mailcampaigns een van de betere Nederlandse emailmarketing pakketten. Op basis van eerder koopgedrag automatiseer je het verzenden van gepersonaliseerde e-mails, waardoor de conversie toeneemt. De slimme koppeling met onder andere e-commerce platform Magento zorgt voor een meetbare en efficiënte manier om je resultaten te verbeteren.”

Meer dan ooit is het van belang om nu te zorgen voor goed geoptimaliseerde webshops. Het percentage mobiele bezoekers blijft toenemen, evenals de koopbereidheid via mobiel. Ook de techniek is er klaar voor. Onderscheid jezelf daarnaast door in je online marketing inspanningen te focussen op conversie in plaats van alleen bezoekers. Meet, analyseer en optimaliseer. Zo zorg je voor meer online resultaat.

  • DELEN