Stijlvol door de regen

Lightspeed0118

Een regenjas roept niet direct de associatie op van een stijlvol product. Rain Couture bewijst al enkele jaren het tegendeel. En niet geheel zonder succes. Het modelabel van Daphne Gerritse combineert functionaliteit met fashion, wat resulteert in multifunctionele 4-seizoenen jassen voor dames en heren. De belangstelling is groot, zowel in de winkel in ‘De 9 Straatjes’ in Amsterdam als online via de webshop. Sinds enige tijd staan beide verkoopkanalen optimaal met elkaar in verbinding dankzij Lightspeed Omnichannel.

Bijna 2,5 jaar is Daphne bezig geweest met de ontwikkeling van de eerste collectie regenjassen, die ze vervolgens in een kleine productierun in België heeft laten produceren. Er bleek best wel wat animo te zijn voor zo’n stijlvolle regenjas, zo merkte Daphne tijdens het afstruinen van verschillende events en later aan de verkopen via haar eerste webshop. “Het blijkt echter wel een product dat zich niet heel makkelijk online laat verkopen,” zegt ze. “We moeten het dan ook niet hebben van impulsaankopen. Bovendien wil de consument onze jassen graag zien, voelen en passen. Dat was ook de voornaamste reden om in september 2015 een winkel te openen aan de Van Woustraat in Amsterdam.” Een gouden zet, zo blijkt nu.

4-seizoenen jas
Een jas van Rain Couture is niet zomaar een regenjas. Nee, het is een multifunctionele 4-seizoenen jas voorzien van essentiële functionele elementen, gefabriceerd uit water- en winddicht materiaal met luchtventilatie onder de oksels en getapete naden. De jassen voldoen aan de hoogste waterkolom onder de regenjassen. “Onze collectie is dus volledig geschikt voor een stijlvolle storm- of regenachtige dag in elk seizoen,” resumeert Daphne. “Alles wordt zelf in eigen huis ontworpen en gefabriceerd volgens Fair Labor principes in China.”

Rain Couture is volgens Daphne geen fast fashion label. “Onze collecties zijn tijdloos en worden niet elk seizoen vervangen. Momenteel beschikken we over zeven varianten in verschillende stijlen, kleuren en stoffen voor zowel dames als heren en in alle gangbare maten van XS tot XXL.” Vooral qua materiaalkeuze verrast Rain Couture ‘vriend en vijand’. Een stijlvolle regenjas in denim of wol? Jawel, het kan. En waterdicht!

Omnichannel
In 2017 is er veel veranderd bij Rain Couture. “We zijn met onze winkel verhuisd naar het shopping district van Amsterdam ‘De 9 Straatjes’,” zegt Daphne. “Daarnaast zijn we op zoek gegaan naar een nieuw kassasysteem, omdat ons bestaande systeem niet meer werd ondersteund. Vanwege positieve verhalen over Lightspeed, de mogelijkheden van integratie met de webshop én ervaringen met SEOshop in het verleden, was de keuze snel gemaakt. Een keuze waar ik nog steeds voor 100% achter sta. Het kassasysteem integreert naadloos met de webshop en dat alles via één backoffice waarin retail en e-commerce samenkomen in één overzicht. Ook over de look and feel van de webshop ben ik nog altijd zeer tevreden. De standaard template heb ik volledig in de stijl van Rain Couture kunnen customizen. De overstap naar het platform van Lightspeed is bovendien heel prettig verlopen.”

Ondanks de trendy webshop moet Rain Couture het volgens Daphne toch vooral hebben van bezoekers in de fysieke winkel. “Het is geen T-shirt of spijkerbroek die zich eenvoudig en ongezien laat bestellen. Wat we wel merken is dat klanten die in de winkel komen om te passen, later alsnog online bestellen. Dat merken we bijvoorbeeld ook aan de vele bestellingen uit het buitenland van klanten die eerder onze winkel hebben bezocht.” Op de vraag naar haar verdere ambities antwoordt Daphne resoluut: “Gestaag groeien met een fysieke winkel in iedere grote stad van Europa om van daaruit vervolgens de weborders lokaal uit te gaan rollen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*