Laden...

Smartphonereparateur gaat omnichannel

Lightspeed0518

De markt voor smartphone- en tabletreparatie was tot een paar jaar geleden een markt van uitersten: je kon terecht bij ofwel de wat shabby reparateurs of bij winkels van de fabrikanten zelf. Een middenweg met reparaties tegen een eerlijke prijs was er niet. Boris Blijham is samen met zijn compagnon Danny ten Nijenhuis in dat gat gedoken. Dat heeft geleid tot de oprichting van The Phone Lab met een eerste vestiging in Amsterdam. Inmiddels zijn ze vele vestigingen verder en wordt nu ook gewerkt aan een digitaal kanaal. Een gesprek met oprichter Boris Blijham.

Transparant
In de Marnixstraat in Amsterdam opende 3,5 jaar geleden de eerste vestiging van The Phone Lab. “Ons concept werd direct goed ontvangen, want al na een half jaar bleken we winstgevend te zijn,” zo blikt Boris terug. “We zijn onderscheidend in service. Dat blijkt ook uit onze recommendationswaarin we steevast goed scoren met een gemiddelde van een 9,5 uit meer dan 3.000 reviews. Dat is vooral te danken aan onze open en transparante werkwijze. Bij ons weet de klant op voorhand waar hij aan toe is en wat de reparatiekosten zijn. Mochten deze alsnog afwijken nemen we direct contact op met de klant.”

Binnen dertig minuten
Vooral de snelheid van repareren bij The Phone Lab is volgens Boris uniek. “Het merendeel van de reparaties is ‘klaar terwijl u wacht’ en binnen de dertig minuten voltooid. Mensen kunnen niet meer zonder hun telefoon. Daar spelen wij op in. Als je je telefoon bij bijvoorbeeld Apple ter reparatie aanbiedt, kan het zomaar een week duren. Inderdaad, voor dezelfde reparatie waar wij maximaal dertig minuten voor uittrekken. En dat ook nog onder het genot van een lekker kopje koffie. We werken zoveel mogelijk met originele onderdelen of indien niet mogelijk met een kwalitatief vergelijkbaar alternatief. Drie maanden garantie op de reparatie is bij de prijs inbegrepen.”

All-in-one kassasysteem
Na de opening van de eerste vestiging in Amsterdam kwam Boris al snel tot de conclusie dat het bestaande kassasysteem eigenlijk niet voldeed aan de behoefte. “Voor reparaties dienden we bijvoorbeeld een apart werkbonnetje aan te maken, los van het kassasysteem. We waren eigenlijk op zoek naar een all-in-one oplossing. Op een dag kwam Jacques van Mackelenbergh, Lightspeed’s Partner Manager, zijn telefoon ter reparatie aanbieden. We raakten met elkaar in gesprek en hij nodigde ons uit om op het hoofdkantoor van Lightspeed de mogelijkheden eens te komen bekijken aan de hand van en demo. Dat hebben we gedaan en we waren direct overtuigd van het cloudgebaseerde all-in-one concept.”

Geen hoge investeringen
Het Lightspeed kassasysteem voldoet volledig aan onze behoeften, stelt Boris. “Via het systeem kunnen we onze voorraden en klantgegevens oproepen, maar ook werkbonnetjes genereren. In tegenstelling tot de traditionele kassasystemen vergt het bovendien vooraf geen grote investering. De enige investering is in feite de maandelijkse fee die we afdragen aan Lightspeed. Het systeem is zeer gebruiksvriendelijk en biedt vele mogelijkheden om op basis van data onze business verder te ontwikkelen en de juiste beslissingen te kunnen nemen. Met de module Lightspeed Analytics zijn we namelijk vorig jaar gestart.”

Ambities
The Phone Lab staat nu aan de vooravond van de implementatie van de derde Lightspeed module: Omnichannel. Boris: “We willen onze klanten ook digitaal kunnen ontzorgen. Dat wil zeggen dat we online refurbished smartphones, tablets en accessoires gaan aanbieden via een webshop. Onze ambitie is om binnen twee jaar hét adres te zijn voor smartphone- en tabletreparatie in de Benelux. Die snelle groei willen we realiseren door bijvoorbeeld met een investeerder in zee te gaan.” Ook deals met verzekeringsmaatschappijen en providers sluit Boris niet uit. En dat alles met dank aan het allround concept van Lightspeed.

  • DELEN