(R)ERP = ERP + PIM

Newway0618

Hét probleem van de huidige ERP systemen is dat 80% niet geschikt is om een webshop te voeden. Daarom wordt vaak de toevlucht gezocht in een PIM systeem (Product Information Management). Dat is ook de reden dat aanbieders van PIM systemen nu als paddenstoelen uit de grond schieten. Maar met een goed ERP systeem heb je geen derde systeem (PIM) nodig. Dat zegt Harry van der Plas, CEO van Newway. Hij licht een en ander graag toe.

Het Retail-ERP systeem (R)ERP van Newway maakt een PIM systeem overbodig, begint Van der Plas. “BlueRetail vormt het hart van de organisatie en is uitermate geschikt om een webshop te voeden, bij voorkeur via BlueWebshop 3.0. Zo kunnen we een snelle vertaling van een traditionele strategie op de vloer omvormen naar een passende online beleving op een crosschannel of een omnichannel wijze. Of het nu Business to Business (B2B), Business to Consumer (B2C) of allebei betreft, het totale proces, van aankoopbeslissing tot internetbetaling wordt uit handen genomen. En via onze ESB-servicebus koppelen we met elk willekeurig verkoopkanaal, marketplace, etc. Optichannel ondernemen, noemen we dat. Ofwel het evenwicht tussen communicatiekracht, klantgerichtheid en rentabiliteit.”

Revolutie? Welnee
BlueRetail verenigt acht processen in één oplossing. Van der Plas somt ze achtereenvolgens op: “Het betreft de inkoopprocessen, de verkoopprocessen, de logistiek, product informatie management (PIM), CRM (relatiegegevens, prijsafspraken, kortingstaffels), alle financiële processen, rapportages en business intelligence (via BlueAnalytics, BlueReport en BlueResult) en tot slot alle processen met betrekking tot klantenservice, zoals retouren, klachtafhandeling, etc. Strak onder het (R)ERP systeem bevindt zich de supply chain, waarbij we sterk geloven – specifiek voor retailers met een stenen winkel – in het inzetten van de winkelvloer als groothandel. Gebruik je winkel assortiment ook als webshop assortiment. Twee of meer voorraden aanleggen is nodeloos duur en complex (crosschannel). Dat principe van één voorraad wordt anno 2018 door velen als een revolutie gezien, als je de berichten in de media moet geloven. Maar wij doen dat al jaren voor de meest uiteenlopende klanten,” zegt Van der Plas stellig.

Tijger onder de motorkap
De Enterprise Service Bus van Newway is in staat om near-time / real-time data en software aan elkaar te knopen, zodanig dat verschillende (ook externe) pakketten met elkaar kunnen praten. Van der Plas: “We leveren het ESB platform ook als zelfstandige middleware oplossing. Retailers hoeven niet noodzakelijk ons (R)ERP systeem of BlueWebshop af te nemen om processen beter en efficiënter in te richten. Het is natuurlijk wel noodzakelijk dat de webshop extern benaderbaar is en dat geldt ook voor het ERP systeem.” Neemt niet weg dat Van der Plas wel de voordelen van BlueWebshop nog even wil benadrukken. “Het is een instapklare oplossing die vrijwel alle processen automatiseert en ook nog eens heel betrouwbaar en betaalbaar is. BlueRetail herbergt een tijger onder de motorkap. Daarmee bewijzen we dat een ERP systeem wel degelijk geschikt is om een webshop te voeden, zonder gebruik te hoeven maken van een PIM systeem. Met onze artikel specificatie database en category functionaliteit binnen (R)ERP kunnen alle producteigenschappen en kenmerken beheerd worden ten behoeve van de webshop. En dat in maar liefst zestig vaste- en vele zelf te definiëren velden.”

Volgens Van der Plas is het voor een retailer belangrijk dat hij met één bronbestand uit de voeten kan en in feite de hele wereld kan bedienen. “Die ene bron van waarheid heet bij ons BlueRetail. Het vormt het hart van de retail organisatie om van hieruit ongeacht welk kanaal te kunnen voeden, inclusief de stenen winkel, maar ook alle leveranciers. BlueWebshop of OnTarget van FirstFocus, ook een Newway partner, maakt het optichannel plaatje compleet,” zegt Van der Plas tot besluit.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*