Laden...

PIM: één bron van waarheid

DynamicWeb0418

Een PIM systeem is een relatief nieuw product in de wereld van eCommerce, maar ontzettend booming. Logisch ook, meent Alexander van Ooijen, Country Manager Benelux bij Dynamicweb. “Een PIM systeem biedt veel meer mogelijkheden dan een ERP systeem om producten te beheren en verrijken. De combinatie van eCommerce met een PIM systeem wordt steeds sterker.” Van Ooijen legt uit wat de meerwaarde is van een PIM systeem bovenop een bestaand ERP systeem en hoe zich dat vertaalt naar de praktijk.

Het grote voordeel van een PIM systeem is dat je alle producten in een centraal systeem kunt beheren, schiet Van Ooijen van wal. “Dat kan in principe ook in een ERP, maar heel beperkt. Ook het verrijken van deze informatie met foto’s en video’s is niet handig in een ERP, laat staan het met meerdere personen in een organisatie bewerken van de informatie. Een ERP is sterk in het beheer van prijzen van producten. In het PIM kun je vervolgens eenvoudig producten toevoegen, bewerken, foto’s en video’s toevoegen en de productinformatie aanvullen. Dat laatste desgewenst in meerdere talen en productvarianten waardoor het efficiënt werkt.”

Workflow creëren
Van Ooijen geeft een voorbeeld van hoe de werking van een PIM systeem zich vertaalt naar de praktijk: “Stel, een bedrijf verkoopt fietsen. Als er een nieuw model wordt geïntroduceerd, maakt de inkoper een nieuw product aan in het PIM systeem met de basisinformatie. Vervolgens kan een techneut deze informatie aanvullen met technische details, zoals framehoogte, wielmaat, info over de materialen, etc. De marketingmanager zal op zijn beurt instaan voor een pakkende beschrijving, foto’s of zelfs een video toevoegen. Op die manier kun je een workflow creëren in het PIM systeem en zo met een nieuw product heel snel go-to-market gaan en online in de webshop zetten. In het systeem kun je heel specifiek mensen bepaalde rechten en permissies geven om aspecten van de productinformatie te bewerken. Vaak zijn er in een organisatie verschillende mensen die aan een product werken voordat het verkocht wordt, zoals geschetst in het voorbeeld. Via een PIM kun je dat snel in kaart brengen, valideren en afwikkelen.”

Flexibiliteit
Door alle productinformatie centraal in één systeem te managen, creëer je één bron van waarheid, mooi geïsoleerd van alle andere systemen. Van Ooijen stelt: “Het geeft je organisatie een bepaalde flexibiliteit en maakt dat je relatief eenvoudig via een PIM systeem kunt integreren met externe systemen, zoals het ERP.” Dynamicweb heeft een PIM module gelanceerd na zeventien jaar ervaring in eCommerce. “De PIM module kan stand-alone draaien, maar kan ook in combinatie met ons all-in-one systeem afgenomen worden. Dan heb je in één platform het CMS, eCommerce, Online Marketing, en PIM systeem. Door de verschillende onderdelen te combineren wordt er een krachtige klantbelevenis gecreëerd waarmee de conversie verhoogt en de levensduur van uw klanten wordt verlengd. Om een voorbeeld te geven: Iemand die bewerkingen in het PIM systeem doorvoert kan direct zien hoe een product er in de front-end komt uit te zien. Ook kun je producten eenvoudig selecteren naar je marketing module. Door het websitebezoek of de eCommerce verkoop te analyseren kun je opgedane data krachtig inzetten voor de marketing. Stel, iemand heeft onlangs een fiets gekocht. Wellicht heeft die persoon dan behoefte aan een fietshelm? Vervolgens selecteer je mooie fietshelmen in het PIM met mogelijk een optie tot korting en verstuurt deze in een mail vanuit de marketing module.”

Vooruitstrevend
Dynamicweb is een Deense organisatie en in 1999 opgericht als CMS systeem. “We bouwden destijds websites voor bedrijven,” blikt Van Ooijen terug. “Enkele jaren later al kwam daar het bouwen van webshops (eCommerce) bij, waarbij veel aandacht uitging naar koppelingen en integraties met ERP systemen, zoals Dynamics NAV en AX, oorspronkelijk ook Deense partijen die later overgenomen werden door Microsoft. Door die koppelingen kon men destijds al in de webshop live zien of een product op voorraad was, inclusief klantspecifieke prijzen. Vrij vooruitstrevend in die jaren. Vervolgens zijn we onze scope gaan verbreden door onze oplossing te verrijken met een marketingmodule. Door het monitoren van traffic in de webshop in combinatie met de orderhistorie kun je klanten proactief benaderen. De marketingmodule maakt dus gebruik van de data uit het CMS en de eCommerce omgeving.”

Afgelopen jaren heeft Dynamicweb zijn propositie uitgebouwd met een PIM systeem. “Dankzij onze jarenlange ervaring in CMS en eCommerce hebben we het PIM systeem in vrij korte tijd (4 jaar) kunnen ontwikkelen. In het eerste jaar sloten we vervolgens al meer dan 25 klanten aan op ons PIM. Dat zegt ook iets over de enorme behoefte in de markt,” stelt Van Ooijen. “Uniek is dat wij het PIM systeem in heel korte tijd live kunnen zetten. Daar waar onze concurrentie vaak maanden nodig heeft, is onze PIM oplossing binnen een maand up and running.”

  • DELEN