Ordermanagement en de toekomst van e-commerce

Shopctrl0317

 

Terug naar de tijd dat dinosaurussen de aarde verwoesten – goed…, niet helemaal zover terug – bestonden er systemen die direct bestellingen van consumenten verwerkten, en die bestellingen kwamen uit catalogi. Dus Catalogus Management Systems was geboren. Maar toen e-commerce begon te bloeien, ontstonden er ‘clicks and bricks’ bedrijven, ‘pure-players’ en verkoopplatformen zoals Amazon, Bol.com en eBay. Plotseling kwamen er dus orders uit verschillende bronnen. Al deze manieren om te verkopen worden nu ‘kanalen’ genoemd – dus nu moet een systeem omnichannel zijn om deze verscheidenheid aan orders te kunnen verwerken. In de wereld van vandaag en in de toekomst heb je een systeem nodig dat de verkoop uit al deze verschillende (internationale) verkoopkanalen centraal verwerkt. Een gesprek met Hillebrand Ypma van ShopCtrl over het nut van een degelijk ordermanagementsysteem.

Wat doet een ordermanagementsysteem?
Vanuit de naam kan je je voorstellen dat een ordermanagementsysteem helpt bij het organiseren en stroomlijnen van het orderverwerkingsproces. Dat is gedeeltelijk waar, maar een goed ordermanagementsysteem gaat veel dieper dan dat.

Een ordermanagementsysteem, of OMS, is een enkel systeem dat alle aspecten van een omnichannel bedrijf beheert, zoals orderverwerking, callcenter management (voor telefoonorders), klantenservice / CRM, inkoop, voorraadbeheer, magazijnbeheer en boekhouding. Een volledig geïntegreerde OMS zorgt er voor dat uw bedrijf efficiënt werkt door elke stap zoveel mogelijk te automatiseren.

In de wereld van vandaag moet een OMS volledig geïntegreerd zijn met een breed scala aan extern systemen, zoals e-commerce websites, marketplaces, vervoerders, boekhoudprogramma’s en fraudepreventie.

Er zijn veel processen betrokken bij slechts één klanttransactie – en het beheren van al deze processen is niet makkelijk om te doen. Een goed ordermanagementsysteem stroomlijnt al deze processen, en houdt ze gecentraliseerd op één locatie. Tevens is het aanpasbaar voor uw bedrijf. Elk bedrijf in elke industrie heeft zijn eigen unieke behoeften en het bedrijf verandert steeds meer en sneller. Als uw OMS niet kan aanpassen aan uw behoeften, wordt u minder en minder efficiënt, en gaat u kansen missen.

Een Ordermanagement systeem bespaart tijd en reduceert kosten
Een gecentraliseerd ordermanagementsysteem betekent minder tijd besteden aan het organiseren van verschillende afdelingen en het ontwerpen van ingewikkelde processen om ze goed samen te laten werken. Een OMS betekent ook verminderde fouten in boekhouding, verzending, levering en voorraadverwerking, omdat er minder stappen nodig zijn om al deze componenten samen te laten werken.

Met dit uniforme systeem krijgen omnichannel-verkopers een one-stop oplossing voor het maken van alle bewegende delen van hun bedrijf – zoals retail POS, call centers en magazijnen.

Een enkele ordermanagementsysteem elimineert de noodzaak van meerdere verschillende systemen, waardoor u uw bedrijf kan richten op klanttevredenheid en op de volgende stappen voor uitbreiding van uw bedrijf.

Samen met de voordelen van verminderde tijd en fouten, betekent het overschakelen naar een ordermanagementsysteem dat u geld bespaart voor het maken van kosten voor afzonderlijke systemen voor voorraadbeheer, klantenservice en verzendingen. In plaats daarvan, geeft een OMS u alle componenten in één programma.

Een OMS integreert met bestaande systemen
Veel bedrijven aarzelen om de switch te maken naar een centraal ordermanagementsysteem, omdat ze al andere systemen/plug-ins hebben voor onder andere orderverwerking, klantenservice, voorraadbeheer, verzendingen, inkoop. Ze maken zich zorgen dat een OMS niet goed kan integreren met een bestaand systeem, of ze zien de waarde niet in het vervangen van iets dat ze al meerdere jaren gebruiken. Het goede nieuws is dat een OMS kan integreren met bestaande systemen.

Tegenwoordig zijn veel omnichannel handelaren in het bijzonder geïnteresseerd in het integreren van hun activiteiten met online kanalen zoals Amazon en Bol.com. Het verkopen van producten via deze kanalen is een geweldige manier om het bereik van de markt te verlengen, maar alleen als het goed werkt.

Een goed ordermanagementsysteem heeft de mogelijkheid om volledig in deze kanalen te integreren. Wanneer u al uw verschillende verkoopkanalen in uw ordermanagementsysteem brengt, kunt u producten inventariseren, voorraad inventariseren, uw gewenste voorraadniveau weergeven en bestellingen ontvangen. Alles wordt afgehandeld binnen het OMS dat al uw andere processen ook al verwerkt. Dit zorgt ervoor dat uw verkoopinspanningen des te krachtiger worden, en veel makkelijker om te beheren.

U kunt aangenaam verrast zijn over hoeveel bestaande programma’s en systemen u in een OMS kan integreren. Een goed ordermanagementsysteem is aanpasbaar, zodat u deze kunt integreren in uw bestaande zaken zonder uw dagelijkse processen te verstoren. In feite zal investeren in een aanpasbaar, goed afgerond en volledig ondersteunend ordermanagementsysteem u helpen om uzelf te onderscheiden van uw concurrenten!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*