Laden...

Ordermanagement als onmisbaar onderdeel van omnichannel

Shopctrl0317

 

Het leveren van een optimale klantenervaring is een van de grootste uitdagingen die de retailers in de omnichannel markt van vandaag tegenkomen. Nooit eerder is supply chain management zo kritisch geweest. Dat zegt Hillebrand Ypma van ShopCtrl. “Een traditioneel Warehouse Management System (WMS) kan de uitdagingen van de omnichannel activiteiten niet aan. Een Order Management System (OMS) daarentegen kan wel helpen om de gewenste klantenervaring te leveren.”

Retailers moeten in staat zijn om inventaris te optimaliseren over meerdere fulfillmentbronnen (magazijn, winkel en leverancier), efficiënt beheer van backorders, verwerken van een hoger volume van retouren en omwisselingen, en nog steeds winstgevend zijn, somt Ypma op. “Al deze acties vereisen veel meer geavanceerde technologische oplossingen dan de bestaande legacy systemen van veel retailers kunnen ondersteunen. Hoewel het een waardevolle rol kan spelen, kan een traditioneel Warehouse Management System (WMS) de uitdagingen van omnichannel activiteiten niet aan. Het kan geen backorder management, inkoop of snelle aanvulling hanteren. Het is beperkt tot de vier muren van het distributiecentrum. Het is dan ook geen verrassing dat steeds meer retailers op zoek gaan naar een meer geavanceerde technologieoplossing. Velen hebben geconstateerd dat een Order Management System (OMS) kan helpen om de gewenste klantenervaring te leveren en zijn van plan om binnen drie jaar een OMS te gebruiken als hun centraal commerce backend platform,” stelt Ypma.

Voordelen van Order Management
Een effectief OMS is in staat om veel van de omnichannel uitdagingen die hierboven beschreven zijn, aan te pakken. Ypma zet de vier belangrijke voordelen op een rijtje/

  1. Verbeter de zichtbaarheid van de voorraad

Het ontbreken van juiste voorraadinformatie is een dealbreker voor veel eindgebruikers. In feite zijn 80% van de consumenten minder geneigd om een ​​fysieke winkel van een winkelier te bezoeken wanneer de website geen actuele productbeschikbaarheid bevat. Klanten willen ook hun bestellingen volgen en zien wanneer ze worden geleverd.

Met een OMS kunnen de detailhandelaars voorraad over hun gehele onderneming zien: magazijnen, winkels, leveranciers (voor dropshipment), in transit en ‘available to promise’. Naast het verbeteren van de zichtbaarheid van de voorraad intern, kunnen ze gedetailleerde informatie delen met hun klanten, van online en offline productbeschikbaarheid tot backorder status. Dit niveau van zichtbaarheid is de Heilige Graal voor retailers.

  1. Optimaliseer order fulfilment

In een omnichannel omgeving zijn silo’s gewoon geen optie. In plaats van al hun producten op één locatie te houden, moeten de detailhandelaars de voorraad over meerdere locaties, winkels, diverse magazijnlocaties, enz. verdelen. Een OMS kan bepalen welke fulfilmentbron ervan uitgaat om de snelste en meest betaalbare service te waarborgen.

Als alle items niet op die locatie zijn, kan het systeem een ​​alternatieve optie identificeren, zoals het verzenden van afzonderlijke regelitems uit verschillende magazijnen om ervoor te zorgen dat items zo snel mogelijk worden geleverd voor een optimale klantenservice.

  1. Zorg voor naadloze service over distributiekanalen

De behoefte bij de consument naar een naadloze omnichannel service ervaring explodeert. In feite verwacht bijna iedere consument een consistente klantenervaring over alle kanalen en apparaten wanneer ze met merken in contact zijn.

Met een totaaloverzicht van voorraad en de mogelijkheid om uit meerdere magazijnen te putten, helpt een OMS ervoor te zorgen dat de producten die klanten willen, binnen hun bereik zijn of ze nu online, per telefoon, per mail of vanuit een winkel bestellen. Een optimale OMS oplossing integreert naadloos met het ERP of Warehouse Management Systeem (WMS) en andere bestaande systemen om de orderafhandeling efficiënt uit te voeren.

  1. Ontmoet eindgebruikers

Een OMS kan een bijzonder krachtig hulpmiddel zijn voor kleine en middelgrote retailers die hun relatie met de klant willen behouden in plaats van hun producten te verkopen op verschillende (onpersoonlijke) marktplaatsen. Het geeft hen de technologie die nodig is om ‘online bestellen en ophalen in de winkel’ aan te kunnen bieden.

Kortom, detailhandelaars moeten hun mogelijkheden voor een OMS nauwkeurig onderzoeken, meent Ympa. “Er is een breed scala aan opties beschikbaar en het is belangrijk om het systeem te vinden dat het beste past bij de specifieke behoeften van een retailer. De volgende kenmerken helpen om een ​​robuust systeem te waarborgen:

√ Cloud based

Een webbased OMS kan overal toegankelijk zijn. Het zorgt voor snellere implementatie en grotere schaalbaarheid in de toekomst.

√ Real-time inzicht

Met de zichtbaarheid van real-time voorraad in alle magazijnen kunnen gebruikers gegevens inzien wanneer ze maar willen, in plaats van te wachten tot ze op een gepland moment de informatie kunnen inzien. Naarmate consumenten de vraag naar nauwkeurige voorraadinformatie verhogen, wordt dit steeds belangrijker.

√ Eén centraal platform

Een OMS die op een enkel platform werkt, kan talrijke verkoopkanalen koppelen om naadloos te werken met real-time ontvangende bestellingen, het beheer van voorraad over meerdere magazijnen en routing naar de beste fulfilment locatie.

√ Schaalbaar systeem

Bij het selecteren van een OMS, richten retailers zich vaak op hun huidige behoeften in plaats van naar de toekomst te kijken. Echter, het is raadzaam om een ​​OMS te zoeken die met hun bedrijf kan meegroeien en zich kan aan passen aan de veranderingen van de wensen van de consument.”

  • DELEN