B2B e-commerce neemt een steeds grotere vlucht. Ook de zakelijke klant verwacht tegenwoordig een vergelijkbare service als in B2C, meent Bart Verbeek van dNovo ICT. Volgens hem ligt de nadruk in B2B echter veel meer op het optimaliseren van processen, die vaak complexer zijn. Aan de hand van een aantal concrete praktijkvoorbeelden neemt Bart ons mee in de wereld van B2B e-commerce.
Processen zijn vaak wat complexer in B2B dan in B2C. Bart: “Het is van belang een e-commerce portal procesmatig goed neer te zetten, zodat je je klanten kunt bedienen op een vertrouwde, zo niet een next level manier. Aan de andere kant is er ook heel veel winst te behalen door systemen beter te ontsluiten. Een Excel overzichtje versturen anno 2018, dat kan echt online tegenwoordig. Met alle gemakken van dien, een 24 uur beschikbaarheid, flexibiliteit en transparantie. Koppelingen kunnen bovendien afgepast worden op het proces van één of meerdere relaties. Bijvoorbeeld dat er automatisch een seintje wordt uitgestuurd als de voorraad onder een bepaald niveau komt. Er is zoveel mogelijk en nog te verbeteren.”
Next level
dNovo ICT heeft de laatste jaren behoorlijk wat B2B bedrijven gedigitaliseerd en naar de next level gebracht. Een voorbeeld: “Voor een partij waarbij aanvankelijk negen salesmensen orders aannamen en verwerkten in interne systemen om afgehandeld te kunnen worden, hebben we een behoorlijke efficiencyslag gemaakt. Door de systemen op een juiste wijze te integreren, verloopt het proces door een ontsluiting via internet nu volledig geautomatiseerd. Resultaat: de negen salesmensen kunnen zich richten op sales in plaats van het simpele orderverwerking.”
Voor weer een andere partij die real-time gebruik maakte van een koppeling met het interne ERP systeem hebben we de complete e-commerce omgeving geüpdatet en losgekoppeld, vervolgt Bart. “Was er voorheen een kink in de ‘internetkabel’ dan lag de complete e-commerce omgeving eruit, was er geen data, geen mogelijkheid tot orders plaatsen, geen prijsweergave, niets. We hebben de platformen bewust losgekoppeld, waardoor ze voor de beschikbaarheid minder afhankelijk van elkaar zijn, maar waar nodig (near) real-time met elkaar gesynchroniseerd zijn. Dus optimalisatie van stabiliteit, beschikbaarheid en een betere ervaring voor de eindgebruiker.”
Concurrentievoordeel
Niets is zo eenvoudig dan dat de B2B eindklant van de eigen interne systemen en processen gebruik kan maken om een order te plaatsen, intern te fiatteren en te plaatsen. “Voor een relatie hebben we het inkoopproces vanuit de eindklant middels OCI geautomatiseerd. Het levert zowel voor onze klant als zijn/haar klanten behoorlijk wat voordelen op, zoals meer gemak, minder handelingen, een snellere doorlooptijd en bovenal inzicht in het gehele proces. Dergelijke integraties kunnen je zelfs onderscheiden van de concurrentie en een concurrentievoordeel opleveren als het gaat om snelheid, informatievoorziening naar de eindklant, gemak en eventueel zelfs marge-/prijstechnisch, om er maar enkele te noemen.”
Nog een voorbeeld waarbij dNovo ICT oude legacy systemen die echt in eigen silo’s opereerden uitgefaseerd heeft na de overstap naar een nieuwe ERP oplossing. “Hierbij zijn we nauw betrokken voor het faciliteren van de koppelingen en integraties en hebben aangesloten op de nieuwe e-commerce omgeving die door derden is gebouwd. Het gaat om koppelingen aangaande de integratie van de inbound offerteaanvragen in de interne processen. Ook hebben we het outbound offerteproces geautomatiseerd. Men hoeft niet meer handmatig informatie te verzamelen uit meerdere systemen om tot een offerte te komen. Ook hebben we het beschikbaar komen van producten voor verkoop, zodra de informatie het toelaat (een product volledig is), geautomatiseerd. In dit geval toegespitst op het aanbieden van unieke stukken: een product doorloopt bij het bedrijf één keer de lifecycle. Integratie in dat volledige proces: binnenkomst, verwerking/behandeling, verrijking, beschikbaar stellen, reserveren, daadwerkelijk verkopen en de afhandeling van de verkoop.”
Bart schetst slechts een paar voorbeelden van bedrijven waarvoor dNovo ICT de processen heeft geoptimaliseerd. “Probeer in alle gevallen niet te afhankelijk te zijn van systemen,” adviseert Bart. “Laat afzonderlijke systemen doen wat ze moeten doen. Het integreren van systemen passend bij de bedrijfsprocessen is key. maak goede afspraken over wat welke systemen aan elkaar moeten toeleveren. Dan is ook de B2B speler klaar voor de toekomst.”
Geef als eerste een reactie