Goed nieuws voor retailers die omnichannel denken. Twee bedrijven met een heel eigen focusgebied hebben hun krachten gebundeld: Newway, gespecialiseerd in retail, PIM en ERP, en FirstFocus, gespecialiseerd in webshops en online marketing. Samen zorgen ze ervoor dat de omnichannel retailer altijd dáár aanwezig is, waar de klant zich bevindt. Daarnaast zijn ze in staat te meten welke (marketing) kanalen hebben bijgedragen aan het verkoopsucces om vervolgens de brick en clicks te koppelen, of andersom. Omnichannel ten top.
Newway is al bijna dertig jaar een gewaardeerde kracht in de automatiseringssector voor de retail. “Onze klanten bestaan uit ruim 3.500 retailers uit 40 verschillende branches, waardoor wij ervaring hebben met een breed scala aan klanten,” zegt CEO Harry van der Plas. “Van een eenvoudige kassasysteem tot een complex winkel(keten)bedrijf, alles wordt ondersteund middels onze succesvolle beeldschermgeoriënteerde software. We zijn niet afhankelijk van een bepaald soort retailrandapparatuur.”
BlueRetail
BlueRetail is de krachtige en gebruiksvriendelijke Retail ERP software van Newway om een winkelbedrijf te automatiseren. Van der Plas: “De ondernemer kan zich vervolgens focussen op datgene waar het om draait: extra verkoopkansen creëren. Het voordeel van BlueRetail is dat je het kassasysteem voor verschillende zaken kunt inzetten: als kassa, om opdrachten te geven naar de productie, rekeningen mee te maken, de boekhouding en voorraad bij te houden, en meer. BlueRetail is modulair van opbouw en geschikt voor zelfstandige winkeliers, winkelketens, filiaalbedrijven, franchise organisaties, inkoop combinaties, postorderberdrijven en internetwinkels. Onze software wordt gebruikt in de meest uiteenlopende branches, zowel in binnen- als buitenland.”
Enterprise Service Bus
Via de Enterprise Service Bus BlueCommunication (ESB) kan Newway real-time bi-directionele data-uitwisseling verzorgen en regelt eveneens de eventuele transitie tussen de clicks en de bricks. “De BlueCommunication ESB is een integratieplatform dat ervoor zorgt dat de ondernemer altijd zijn gegevens ter beschikking heeft,” zegt Van der Plas. “Ook als je gebruik maakt van verschillende applicatieomgevingen vindt data-overdracht plaats op een ‘nearly real-time’ basis. Bijvoorbeeld tussen winkels, winkels en franchisegever, en tussen winkels en het hoofdkantoor. Dezelfde data kan door meerdere connectoren worden opgevraagd en geleverd vanaf het centrale BC-esb systeem. Dit zorgt voor verminderde complexiteit terwijl data flexibel te gebruiken is en het de kwaliteit verhoogt. De retailer kan beheren wat hij wil beheren en via de ESB real-time in de webshop tonen.”
ROPO analyse
FirstFocus richt zich in de samenwerking met Newway vooral op de online kant, bouwt gebruiksvriendelijke webshops van een simpel instapmodel tot volledige maatwerkoplossingen. Het omnichannel traject begint altijd met de unieke ROPO analyse van FirstFocus. “Met deze analyse maken we inzichtelijk wat het effect is of zou kunnen zijn van online oriëntatiegedrag op offline aankopen,” vertelt Peer Ruigendijk van FirstFocus. “We bepalen zo gezegd het ROPO-effect (Research Online Purchase Offline). Dit doen we door online en offline data uit het verleden met elkaar te verbinden. De uitkomsten uit deze eerste analyse bepalen uiteraard hoe interessant het is om dieper in de data te duiken. Uiteraard denken wij in deze fase mee over hoe meer klantgegevens te vergaren in de fysieke winkels. Dit is uiteraard van groot belang om tot bruikbare inzichten te komen.”
Zichtbaar zijn
Onze visie is dat de retailer zichtbaar aanwezig moet zijn op de plekken waar de klant zich begeeft, vervolgt Ruigendijk. “Met de omnichannel inzichten worden campagnes en kanalen vaak anders ingericht. Online marketingkanalen kan je op basis van je ROI en met behulp van ons omnichannnel dashboard verder finetunen. Wij begeleiden de klant tijdens dit traject om een omnichannel marketingorganisatie te worden, waarbij wordt gestuurd op de daadwerkelijke ROI. Met deze aanpak kan je als retailer snel een flinke winstgroei realiseren over alle marketing- en afzetkanalen heen. Je moet zichtbaar zijn daar waar de klant is. Of dat nou online of offline is. In de winkelstraat of op Google of Facebook.”
De samenwerking tussen Newway en FirstFocus maakt dat beide partijen de omnichannel retailer volledig kunnen ontzorgen. Newway doet dat aan de winkelkant met zijn Retail ERP software, handterminalsoftware en Enterprise Service Bus BlueCommunication, FirstFocus aan de webshopkant met webdevelopment én de ROPO analyse om uitgebreid analyse te kunnen doen en kruisverbanden te leggen tussen online en offline. En andersom.”
Geef als eerste een reactie